MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Di.8
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Di.8

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Di.8
    Posted: 14 juni 2021 at 21:52
Hei.
Jeg har til syvende og sist fått montert lyddekoder i loket. Forøvrig montert 2x høyttalere også da jeg ble litt skuffet over høyttaler i dieseltanken.
Har ett par spørsmål jeg håper å få svar på. Kan man mappe om dekoder eller lodde inn led slik at man kan få lyssetting korrekt? Som f.eks nedre lys i begge ender uten topplys tent, kun lampe lengst v og h tent med nedre lamper og kun midtre lamper med fult lys.
Har noen oversikt over F-funksjoner? Fikk ikke med ved kjøp av dekoder og fler under 10 er ikke i bruk. Har ikke Lokprogrammer..
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2021 at 23:09
Hei.
Du får nok ikke til det du vil uten å modifisere printkortet. Modellen bruker 4 funksjonsutganger. Lys forover/bakover har markeringslys i en ende og røde sluttlys i andre. Aux1 og Aux2 har alle 4 lamper lyskasterne på toppen av motorkassa. Så du kan verken ha markeringslys begge ender samtidig (uten å også få sluttlys) eller styre senterlampene i rekka på 4 separat.

Edited by StenR - 15 juni 2021 at 07:02
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2021 at 17:00
Takk for svar. Da blir det en operasjon.
Du har ikke tilfeldigvis oversikt over f-funksjonene? Har prøvd å sende mail til NMJ, men får ikke svar. Og det fulgte ikke med ved kjøp av dekoder.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2021 at 18:13
Nei dessverre. Jeg programmerte min selv, så blir bare gjetning... men OM jeg skal gjette ville mitt hofteskudd vært f1 lyd av/på, f2 horn, f3 skiftemodus, f4 momentfjerning, f5 fjernlys, f6 generator, f7 trykkluft. Og kanskje fløyte på f10. Men som sagt, ren gjetning :-)
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2021 at 10:30
Takk for svar.
Jeg syntes den er noe snålt satt opp, så om man kan lese slikt via Lokprogrammer, får jeg anskaffe meg det.
Jeg har funksjoner f1 - f5, så er f6 - f13 «tomme» før det blir noe funksjoner på f14-f16 igjen.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2021 at 10:58
Det høres snålt ut ja. Du kan lese ut vha lokprogrammer. Du kan iofs gjøre det med et DCC system som kan lese CV verdier også, men det blir jo et skikkelig detektivarbeid.  
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2021 at 15:31
Takk for svar. Jeg kjøper meg en lokprogrammer.
I følge det jeg tror, er det:
Min dekoder er stilt inn følgende (NB: mulig jeg betegner ting feil):
- f1:Motor - f2:lyst horn - f3:mørkt horn - f4:fult lys - f5:rusing av motor - f6:rangeringsmodus - f7:ingenting f8:vifte / kompressor? - f9:sanding? - f10:ingenting - f11:ingenting - f12:samme lyd som bremsing ved stopp - f13:koppel - f14:Luft - f15:lys begge ender rødt / hvitt
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2021 at 10:14
Sist jeg sjekket Di8, så var alle defekt.
Det er tannhjulene som sitter på drivakslingene som har sprukket.
Jeg skiftet drivakslinger - men de nye i metall var smalere. Det forårsaker at hjulene har aksial-slakk. Aksial-slakket  begrenses av boggisidene på hver ende - og slik burde det ikke være.
Tannhjulene burde i så fall være like brede for å ende opp i gearboksen i stedet for boggisidene?
- Tror at den eneste løsning er å ha støtteskiver som gjør at drivakslingene støtter mot gearboksen fremfor å ende på boggien? Det krever mye arbeid!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.