MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Redirect av gammel URL?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Redirect av gammel URL?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Redirect av gammel URL?
    Posted: 03 juni 2021 at 13:55
Oppdaget helt tilfeldig for litt siden at MJF hadde fått ny URL til hjemmesidene: https://modelljernbaneforeningen.no. Imidlertid er fortsatt den gamle URLen http://www.mjf.no aktiv, og uten en redirect til den nye siden eller videre oppdatering blir den hengende igjen i fortiden. Jeg oppdaget det som sagt ved en tilfeldighet (ikke alle er på FB), så det er godt mulig det finnes flere som besøker en gammel og utdatert forside uten å vite bedre. Hadde vært kjekt om dette ble rettet opp.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2021 at 20:57
Hei! 
De nye sidene har fått en stille lansering og jeg er klar over at redirect ikke fungerer der. Jobber med saken.
Vi var nødt til å gjøre noe vedrørende mjf.no fordi epostadressene er voldsomt spammet, kontaktskjema fungerte ikke og vi sliter med at ikke alle mottar det vi sender ut og viderseending fra interne adresser har fungert dårlig da mjf.no tydeligvis er blokkert hos noen.

Vi oppretta derfor nytt domene og foretok en ren installasjon av WordPress. Dog med samme tema og innhold. Nå fungerer iallefall både epost og oppdatering av websidene. Smile
Så er det andre utfordringer og meninger som gjør at det ikke er helt lett å finne veien videre. Det gjelder blant annet hva vi skal gjøre med dette forumet.
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2021 at 22:58
Er det flere som vil nedlegge forumet? Eller ønsker noen å endre det? Isåfall til hva? Og hvorfor?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2021 at 23:41
Originally posted by Tog Tog wrote:

Er det flere som vil nedlegge forumet? Eller ønsker noen å endre det? Isåfall til hva? Og hvorfor?
Har ikke hørt om noen som direkte vil legge ned forumet. Spørsmålet er mer om hvorvidt det fortsatt har livets rett. Trafikken her er ikke voldsomt stor for tiden. 
Fjasboka ødelegger for klassiske forum dessverre.
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2021 at 23:15
Hei!

Må og trenger vi å gjøre noe med forumet, og er det noen som vil legge det ned???
Til tross for at mye av trafikken går på FB, synes jeg at forumet fortjener sin rett til å være ett alternativ. I motsetning til FB, er temaene katalogisert i en viss grad her på forumet og det er bedre søkbart på temaer.

Edit: Selv om mange benytter FB til å diskutere modelljernbane, registrerer jeg allikevel at det i løpet av det siste året er hele 6 sider med nye innlegg på dette forum. Ikke som i "storhetstiden" men allikevel....


Edited by Roger - 05 juni 2021 at 23:20
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2021 at 16:46
FB kan ikke erstatte et forum, selv om det er aldri så liten aktivitet på det. Dette har blitt diskutert ad nauseam, og alle som har prøvd å finne igjen et FB-innlegg mer enn et par timer etter at det ble postet (satt på spissen) vet at både tråding og søkefunksjon overhodet ikke kan sammenlignes, et forum ligger i en helt annen liga på det området.

Når det er sagt, hvis mjf.no har hatt så store problemer at man har sett seg nødt til å opprette et nytt domene, og det attpåtil i stillhet, er det flere ting som skurrer for meg. Hvorfor har ikke medlemmene fått vite om dette tidligere og fått komme med innspill underveis? Risikerer vi at forumet vil lide samme skjebne og dø en stille død, fordi "noen" (tm) har funnet ut at det ikke har livets rett?

Dette forumet er vel det eneste norske MJ-forumet som er igjen, når naboforumet etter hvert utløper på dato og ikke blir fornyet. Jeg var interessert i å ta over domenenavnet og hvertfall beholde databasen online og søkbar, da det ligger mye verdifull informasjon der, men tekniske utfordringer utenfor min kompetanse gjorde det vanskelig/umulig å flytte databasen over på min webserver.

Vet at dette er en liten avsporing fra trådemne, men når det først ble nevnt her inne kan jeg som TS like gjerne følge på.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2021 at 20:12
Noen har ikke tenkt å stenge dette forumet på kort sikt, men jeg vil jo gjerne ha tilbakemeldinger fra brukerne om hvor stor interessen er for å fortsatt ha det gående. Er storforbruker av Fjasboka for personlig deling av middagsbilder og solnedganger, men hater diskusjonsløsningene der. Leser derfor daglige mange andre forum relatert til mine interesser for store og små amerikanske jernbaner Smile

Når det gjelder det nye domenet vårt så skjønner jeg ikke helt hvorfor det er et problem å gjøre det i stillhet. Det er ikke mer konspiratorisk enn at jeg ville være sikker på at det funker før det ble annonsert. Og det har det blitt på Fjasboka og i MJ-bladet som er på vei. Ikke med brask og bram, men oppgitt som kontaktinfo. Det kan sikkert piffes opp med ny og fancy design, men denne noen må gjøre det også.

Det er litt gammel moro som gjør at dette har noen utfordringer. Mjf.no er jo egentlig et veldig enkelt nettsted med WordPress. For mange år siden hadde vi en aktiv nettgruppe som hadde store ambisjoner og som la opp løpet, delvis med og uten styrets velsignelse (min oppfatning). Så strander det litt på at mange til tross for stor iver, glimrende kompetanse og kreative ideer, faktisk har en fulltidsjobb som skal betale husleia og opplever overraskende nok at tiden ikke strekker til. 

Ved å kjøpe et nytt domene og leie et nytt (billig) webhotell (Linuxbasert) så er vi på en måte over i en mye enklere verden for oss som faktisk mer eller mindre frivillig drifter dette. Om det var den beste løsningen? Sikkert ikke, men det funker.

Så er det sånn at forumet er basert på asp (Windows) og derfor ikke uten videre kan ligge på samme hotell og derfor fortsatt ligger igjen på den virtuelle serveren vi betaler i dyre dommer for gode ideer som kjørte av sporet  for mange år siden... Blir litt smågal av det der.

Om det er noen der ute med god kompetanse på webløsninger OG som har TID så tar vi imot med åpne armer. La det ikke være tvil om det. Bedre nettløsninger og publisering av MJ-bladet på nett er absolutt noe MJF burde satse på om foreningen skal ha livets rett i framtiden.

Så, hvem blir med? Smile

Hvilke nettløsninger burde MJF tilby medlemmene?
* Forum? Er WebWiz fortsatt det riktige å gå for eller finnes det noe bedre? Selv holder jeg en knapp på phpBB som vi bruker i O'Norway.
* Fotoalbum?
* WIKI/Kunnskapsdatabase
* Videosendinger som f.eks Modelljernbanensdag?
* Tilby plass for at klubber skal få egne websider under vår paraply?
* Tilby plass for mj-blogging
* Drifte et auksjonssted for modelljernbane
* Hva skal til for å samle Norge til et virtuelt mj-rike?


Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2021 at 17:15
Jeg sa ikke at det var et problem med at det nye domenet ble opprettet i stillhet, men jeg stusset på at det ikke ble gitt ut noe som helst informasjon i forkant. Det føles litt "feil" når man oppdager det helt tilfeldig i etterkant slik jeg gjorde, ikke noe annet enn det.

Ser at forumet fortsatt ligger på den gamle URLen. Det var nettopp ASP-løsningen som hindret flytting av naboforumet over til mitt webhotell, de har ikke Windows-hosting og kommer heller ikke til å tilby det, så den eneste løsningen der var en kostbar VPS satt opp fra scratch. Kan jo kort nevne at jeg gikk for Joomla på min hjemmeside. Vurderte også WordPress, testet begge to i en periode men valget falt da på Joomla. Var også med i nettgruppa her inne for endel år siden, det funket vel sånn halvveis og snaut det.

Jeg frekventerer også flere andre fora, og her må jeg bare si: Se til Sverige! Jeg syns de er veldig flinke til å holde aktiviteten oppe, selv om det betyr endel repetering av poster fra samme bruker i flere fora, men hva gjør vel det? Kan f.eks nevne ModulSyd, Mötesspåret, Smalspårigt og Svenskt MJ-forum, samt Stinsen som dessverre avgikk med døden for litt siden grunnet for lite aktivitet.

Forøvrig et veldig interessant spørsmål du stiller, vedrørende mulige nettløsninger for medlemmene, den har jeg lyst til å følge opp!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2021 at 19:46
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

Er det flere som vil nedlegge forumet? Eller ønsker noen å endre det? Isåfall til hva? Og hvorfor?

Har ikke hørt om noen som direkte vil legge ned forumet. Spørsmålet er mer om hvorvidt det fortsatt har livets rett. Trafikken her er ikke voldsomt stor for tiden. 
Fjasboka ødelegger for klassiske forum dessverre.


For min del må man kunne laste opp bilder fra mobil på en enkel måte. Og så må dere annonsere bredt at man kan laste opp bilder på en enkel måte. Det er den eneste fordelen fjasboka har.

Danskene har også minst to forum som lever utenom fjasboka, så et forum på norsk tror jeg har livets rett.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2021 at 20:42
Originally posted by midnight midnight wrote:

... men jeg vil jo gjerne ha tilbakemeldinger fra brukerne om hvor stor interessen er for å fortsatt ha det gående. ...

Forutenom det å understøtte og holde liv i modelljernbane som hobby generelt sett, er det to ting som er viktige for mitt medlemskap i MJF. MJ-bladet er den ene, forumet er den andre. Om aktiviteten er litt laber til tider, har et forum med søkemuligheter og diskusjonstråder som kan hentes frem fra glemselen igjen, langt større verdi enn flyktige innlegg på ulike såkalte sosiale medier.

Jeg ser at det er langt flere lesere enn skrivere, hvilket er naturlig, men jeg ser og at det vanligvis er flere gjester enn medlemmer innlogget, hvilket jeg regner med bidrar til rekruttering til hobbyen og foreningen. Om det vil være tilsvarende om man legger ned forumet, skal være usagt.

Hvilken teknisk plattform som er i bunn på forumet, har jeg ikke noe forhold til, men jeg håper inderlig vel at vi ikke mister det som ligger her pr nå, både med tekst og bilder.
Helge F.
Back to Top
Simen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 14 mars 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2021 at 00:33
Å bare flytte til et mer moderne forum ville ha gjort mye. Her har jeg laget et enkelt utkast med Invision Community, og har blant annet kuttet ned på antall forumer. Istedenfor å ha et forum for hver enkelt modellskala har jeg slått dem sammen slik det har blitt gjort på Facebook.
https://www.diskusjon.no/ er et eksempel på et Invision Community forum. Invision Community er riktig nok ikke gratis slik phpBB er. Skal man ha et gratis forumløsning, burde man velge MyBB. Den er veldig lik PHPbb, men noe mer moderne. Personlig har jeg kun administrert et PHPbb forum, men det er 10 år siden nå. Har man noen kronasjer så ville jeg ha godt for Invision Community. Den har mange likheter med phpBB og MyBB, men er langt mer moderne og profesjonelt.

Vet ikke om det er mulig å redde gammel data fra Web Wiz. Dersom det er mulig kan man evt. konvertere Web Wiz over til phpBB, og deretter til Invision Community.
Micro ferroequinologist
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.