MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisere lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisere lok

 Post Reply Post Reply
Author
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisere lok
    Posted: 04 mai 2021 at 18:30
Fått meg et eldre Roco lok og vil forsøke digitalisere det. Er helt blank på dette og håper på litt hjelp. Lodde går jeg til. Det er litt hvem,hva hvor en begynner jeg trenger hjelp med.
Tut, tut.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2021 at 21:04
Fargene på dekoderledningene jeg refererer til nedenunder, er det de fleste produsenter benytter, bl.a. ESU, Lenz og Zimo, men ikke Märklin.

Du kan begynne med å lodde vekk:
- de to diodene (til venstre for hver lyspære over en utsparing i kortet), 
- de to droslene (lysegrønne med striper helt til venstre) og
- kondensatoren over motortilkoblingen (mellom droslene og den venstre dioden).

Ytterste lederbane på hver av langsidene er strømopptak, så de kobler du til hver sin ledning for strømopptak fra dekoderen, normalt sort og rød.

Motortilkoblingene fra dekoderen (orange og grå) kobles til hvert sitt loddeland fra den avloddede kondensatoren. Grå bør kobles nærmest sort strømopptak, og orange nærmest rødt.

Lystilkoblingene fra dekoderen (gul og hvit) kobles til hvert sitt loddeland fra de utloddede diodene, vel å merke de to som er forbundet med lyspærene (nede til venstre og oppe til høyre). Om det lyser i feil ende i forhold til kjøreretningen, kan du enten bytte om gul og hvit ledning eller endre funksjonsmapping i dekoderen, dersom den støtter det.

Om kjøreretning forover/bakover er motsatt i forhold til ønsket, fikses det enklest ved å sette bit 0 i CV 29 til 1.

Dette er basert på at lyspærene beholder tilkobling til det ene strømopptaket. I så fall bruker du ikke den blå ledningen på dekoderen; pass på at den isoleres. Om du også skal kunne kjøre analogt, vil ikke lyset stemme; begge lampene vil lyse i én retning og ingen i motsatt retning. I så fall kan du bryte forbindelsen mellom den lampen som lyser feil og strømopptaket, og koble den til motsatt strømopptak i stedet.

Et alternativ til det siste er å bryte forbindelsene mellom lamper og strømopptak, og i stedet koble dem til blå ledning (U+) fra dekoderen. Da bør du antagelig dimme ned (sjekk manualen for dekoderen) før du slår på lys, da det ikke er sikkert at lampene tåler den høyere spenningen som ofte brukes ved digitaildrift.

Om det er vanskelig å få plass til dekoderen, kan det kanskje hjelpe å fjerne bryteren for kontaktledningsdrift og den tilhørende fjærende kontakten.


Edited by TorsteinS - 05 mai 2021 at 10:36
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2021 at 20:19
Hei
Se artikkel 1 jeg skrev i mjbladet

https://mjmessen.no/tips
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2021 at 01:39
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Se artikkel 1 jeg skrev i mjbladet
https://mjmessen.no/tips
Merk at printkortet i denne tråden avviker noe fra det som er vist i artikkelen. Det innebærer bl.a. at det ikke er noe behov for å kutte lederbaner. Dersom du ønsker å bruke den blå lederen fra dekoderen fremfor å la lyspærene forbli tilkoblet til det ene strømopptaket, lodder du i stedet vekk (eller klipper av) de to ledningsbitene som forbinder strømopptaket med pærene. Det er heller ikke nødvendig å flytte noen av ledningene fra strømopptakene. 
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2021 at 16:56


Vet jobben ikke er pen,men er fersk i dette. Desverre fikk jeg error når jeg forsøkte programere den.
Tut, tut.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2021 at 17:25
Fjern brun kondensator - den som ser ut som en flått
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2021 at 17:32
Originally posted by Christian Christian wrote:

Vet jobben ikke er pen,men er fersk i dette. Desverre fikk jeg error når jeg forsøkte programere den.
Motortilkoblingene fra dekoderen (grå og orange) er koblet feil. De skal kobles et par cm lenger til høyre, til samme lederbaner som kontaktfjærene mot motoren. Nå er de koblet rett til strømopptaket - ikke bra.

I tillegg bør kondensatoren over motoren (rund, lysebrun skive) fjernes.  (Etter at kondensatoren er fjernet, er det enklest å lodde grå og orange til loddelandene som nå er brukt til kondensatoren.)

Etterpå må du huske å isolere grønn og blå ledning, så de ikke lager kortslutning.


Edited by TorsteinS - 19 mai 2021 at 20:51
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2021 at 17:34
Her ser det da ut til at det er direkte kortslutning mellom grå og rød ledning, samt mellom oransje og sort. Etter at du har fjernet kondensatoren (som nevnt i tidligere innlegg) lodder du grå og oransje til de loddepunktene der kondensatoren stod i stedet. Så kan det hende det virker bedre.
(Edit: Torstein var litt kjappere enn meg Smile )


Edited by Bjørn R Larsen - 19 mai 2021 at 17:36
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2021 at 20:50
Tusen takk for tips alle sammen! Er jo litt gøy å forsøke også. Må jo hoppe ut i det en gang. 👍🏻
Tut, tut.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2021 at 15:09


Skjønner fortsatt ikke mye,men gøy er det jo. Nå får jeg ikke feilmelding i det minste. Men får ikke lagt inn adresse på dekoderen.
Tut, tut.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2021 at 16:35
Dersom dekoderen ikke var brukt tidligere, skal den ha adresse 3. Kjører loket dersom du bruker den adressen? (Evt. med tidligere adresse dersom dekoderen har vært programmert før.)

Virker det om du prøver å kjøre analogt?

Nederst til venstre ser det ut til å være noe tinnsøl mellom skruen og den nedre lederbanen. Få det vekk, så det ikke lager kortslutning! Sjekk også nøye at ingen av de ledningene du har loddet på er kortsluttet mot lederbaner ved siden av.

Har du passet på å sette inn kortet slik at kontaktfjærene på undersiden får ordentlig kontakt mot de to pinnene fra motoren?

Det kan ikke helt utelukkes at dekoderen ble skadet p.g.a. feilkoblingene du gjorde første gang.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.