MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - trenger byggetips for byggesett i resin
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

trenger byggetips for byggesett i resin

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: trenger byggetips for byggesett i resin
    Posted: 13 april 2021 at 18:42
Varmt vann, mer enn 60 grader celsius om det er nyere byggesett. Eldre pur-avstøp formet seg nesten i håndvarme.

Om det er hele flaten som skal avrettes ved for mye støp, så fest et grovt våtslipepapir på en glassplate med et par lag avispapir under. Fukt og slip i roterende bevegelser. Husk, man skal aldri slipe pur-støp tørt, da de fine støvpartiklene er usunne.

Vask av i lunket såpevann, skyll i rent vann, la det tørke godt  og bygg sammen.




Edited by TeVe - 13 april 2021 at 18:42
Terje V.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2021 at 16:34
Det skal legges i varmt vann, da blir plasten myk og kan bøyes.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2021 at 16:23
For å rette ut platene, kan du legge de i vann med ev press over så retter de seg.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Johnnyboy1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johnnyboy1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2021 at 14:46
Jeg har kjøpt meg noen husbyggesett i resin fra artitec, og jeg har noen spørsmål om bygging.
Delene i settene har til dels ganske tykke ekstra lag av resin som må fjernes før delene kan settes sammen. Resinen er ganske hard og vanskelig å skjære i med skalpell. Noen tips til hvordan den ekstra resinen kan fjernes?
Noen deler av f eks vegger er skjeve. Resinen virker sprø og jeg mistenker at den knekker lett om jeg forsøker å bøye delene. Noen tips til hvordan jeg kan rette dem ut?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.