MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di2 - nr. 2.828 - Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di2 - nr. 2.828 - Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di2 - nr. 2.828 - Lillehammer stasjon
    Posted: 02 april 2021 at 16:42
Hei. Jeg er ute etter en modell av Di2 loket som ble brukt på Lillehammer stasjon på seksti og syttitallet. 
Jeg ser at det er skrevet mye om Di2 lokomotivene de siste årene og at Messingmodeller.no har laget noen typer, jeg ser også at Shapeways.com har et eksemplar.
Jeg skulle gjerne hatt ei tegning så jeg kan 3D printe kåpa.
geibre
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2021 at 19:16
Hei.
Messingmodeller kommer med en modell nå som har korrekt understell og bra detaljer for overdel.
Tidligere har NMJ kommet med ett par varianter. Blant annet byggesett og ferdigmodell av 804 og 805. Bra overdel, underdel har ikke korrekt akselavstand og er fra en V60 modell. Disse 2 var med buet tak fremfor rettvinklet tak som nummer de før og etter.
NMJ har også kommet med utgave av 808 i samarbeid med Hobbyteknikk. Denne modellen syntes jeg er alt for grov og overdimensjonert. Ikke spesielt bra utgave.
NMJ har også kommet med utgaver av 819 og diverse nummer opp til 854. Denne modellen tror jeg er grei, men dog V60 understell.
Jeg har sett en overdel fra shapeways. Er ikke den blitt redigert, syntes jeg ikke den er noe bra.

Tegning kan du kanskje henvende deg til biblioteket på Jernbanemuseet å forhøre deg om? De har mye i arkivet.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2021 at 21:46
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Hei.
.........
NMJ har også kommet med utgave av 808 i samarbeid med Hobbyteknikk. Denne modellen syntes jeg er alt for grov og overdimensjonert. Ikke spesielt bra utgave.
.......


Denne var vel basert på et gammelt Fleischmann drivvverk for V60 som er nærmere 1:80 enn 1:87
Terje V.
Back to Top
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2021 at 12:09
Hei, Thomas F.

Jeg takker så mye for svaret ditt. 
Jeg har sett på denne fra Shapeways, jeg synes heller ikke den ser helt bra ut jeg.

Jeg driver og tegner meg en selv i 3D, men trenger noen spesifikke mål så jeg får den så riktig som mulig. 

Jeg får vel kontakte Jernbanemuseet for tegninger. 

Når kommer ev. Messingmodeller med den korrekte modellen? Jeg skrev til dem, men de svarer ikke.

geibre
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2021 at 17:25
Jeg tror nok du vil få ett bedre resultat dersom du tegner selv.

Jeg har kontaktet biblioteket på Jernbanemuseet selv for sporplaner og bygningstegninger. Det har de sendt over på mail ved forespørsel. Vedlig hyggelige folk!

Tja. Det er ikke godt å si. Den ble først annonsert levert i fjor høst. Er en del forsinkelser ifm corona sies det. Jeg har selv bestilt. De er forøvrig utsolgt. Mulig det kan være noen få som ikke blir tatt ut av kunder som har bestilt, men tror ventelisten er lang..

Jeg har forøvrig en modell av 805 fra NMJ.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2021 at 20:20
Kan eventuelt ta noen mål av min dersom det kunne hjulpet? Eventuelt kan du registrere deg som bruker på Jernbane.net. Det ligger noe tegninger av Di.2 der under mappen «Di.2» + mange fine bilder.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2021 at 12:02
Takker så mye for alle tips og informasjon om dette loket.
Jeg hadde satt stor pris på å få alle målene på dette loket i eksakt 1:87 - H0 Scala.
Jeg har fått tak i flere bra tegninger og bilder, men alle målene finner jeg ikke, de jeg finner stemmer ikke med H0 hvis jeg forstår dette riktig da... :-) Det er neimen ikke sikkert.
geibre
Back to Top
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2021 at 12:04
Hva slags understell er best å bruke på dette Di2 loket?
geibre
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2021 at 20:49
Det blir nok en SJ V5 fra ONE 87 - eller noe liknende?
Jeg har dette loket og hentet det i Sverige (Borås) i 2019. Den jeg pratet med, hadde fått bestilling fra Messingmodeller. Jeg fikk inntrykk av de samlet opplysninger om de kunne gjøre det bedre og enklere på Di2-modellen?
One87 er ikke noen dårlig produsent - heller i det øvre sjiktet av modelljernbaneprodusenter!
Det eneste som skuffer meg, er koblingskulissen som burde gjort horisontalt bevegelig. - Umuliggjør kortkobling. Kanskje kulisse?
Du kan se V5-modellen kjøre her: http://www.one87.se/modeller/sj-v5-39931296
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2021 at 21:26
Originally posted by geibre geibre wrote:

Hva slags understell er best å bruke på dette Di2 loket?
 
Det er alt hva du har av kompromisser?
Hjulstillingen er feil på V60 - om du bruker basismodellen til V60?
 
Roco er kanskje den beste modell av V60? Har ikke undersøkt ESU´s modell? Kan være den er bedre? Du må kanskje "operere bort" mye av finessene ved ESU´s modell? - Da blir det ikke mye "ekstra".
 
Motoren er ett av ankepunktene på Roco´s modell. Du kan skifte motor til Faulhaber. Den går bedre. Jeg har gjort det på Di2. Du må kanskje frese i chassiset for å få snekken til å harmonere med motoren? - Husker ikke lenger, for det er årevis siden jeg byttet motor. Det var ikke noen komplisert operasjon.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2021 at 23:04
Total hjulstand for V60 stemmer, men innbyrdes hjulstand er feil. I tillegg er antall eiker og utforming av motvekter forskjellig. V65 (BR 265), som er en 4-akslet slektning av Di.2 (MaK-utgaven) og som finnes/fantes i modell fra Roco og Hobbytrain/Kato, har riktige hjul, men bare én av de innbyrdes akselavstandene stemmer. Om man skal bruke et V65-understell, blir det en del mer jobb med tilpasning, og man må lage nye kobbelstenger. Et kompromiss kan være å kjøpe hjul for V65 fra Rocos reservedels-service og montere dem på et V60-understell.

Er virkelig motoren til Roco så ille? Roco har hatt 5-polede motorer med skråstilte lameller så lenge jeg kan huske, mens konkurrentene stort sett hadde 3-polede motorer.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2021 at 18:48
Glem alt om skjevankermotorer på Roco´s V60!
Roco´s V60 har "den gammeldagse motoren" med 5 poler og ikke skjevpolet. (Det har i alle fall min.) Det er ikke den moderne konstruksjonen på motoren. Dessuten har motoren dårlige trekkegenskaper ved langsomkjøring analogt.
 
Dessuten sprekker kardanleddet av plast ved motorenden - og kanskje motsatt ende ved girkassen?
(Det er ikke motoren men motorkraften.)
Back to Top
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2021 at 20:45
Hei igjen.
Det hadde vært kjekt om du hadde de korrekte målene til meg, slik at jeg at jeg får justert inn dette riktig i 3D programmet.
geibre
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2021 at 02:10
Hovedmål (lengde, høyde og akselavstander) finner du på de to typetegningene på jernbane.net. (Krever innlogging, men registrering er gratis.) Se
Hjuldiameteren, som er noe utydelig på den øverste tegningen, skal være 1250 mm.

Om du skal ha noe håp om finne flere mål enn det, får du det neppe her, men muligens dersom du tar kontakt med Jernbanemuseet. Men eventuelle tegninger de måtte ha, er ikke nødvendigvis særlig egnet for å lage en modell.

Ellers er flere av de norskbygde Di.2-ene bevart, så en annen mulighet er å måle selv.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2021 at 16:24
Jeg skal se om jeg får tatt noen mål av min Di.2 805.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2021 at 19:19
Hva mål trenger du eventuelt?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2021 at 01:44
Jeg trenger vel det meste, som lengde, høyde, bredde mm.. Så jeg takker for alt du gir meg.
geibre
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2021 at 07:10
Da skal jeg sette meg ned ila uken for å skissere litt.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2021 at 23:54
Jeg takker for all hjelp jeg kan få Smile
geibre
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2021 at 10:17
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2021 at 10:20
Jeg har ikke tegnet i målestokk og mål er kun gjengitt i hele mm da jeg har ett ordinært skyvelær.
Tak har jeg ikke målsatt da Fi.2 kom med 2 forskjellige tak.
Jeg syntes nå 805 modellen min ser grei ut på mål, men om det stemmer i 1:1 har jeg ikke regnet på.
Håper dette hjelper noe.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
geibre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2021
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geibre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2021 at 08:38
Jepp, dette hjelper helt sikkert. Smile

Hjertelig takk for hjelpen!!!

Den modellen ser veldig fin ut, men taket på den jeg skal lage er litt annerledes.
 
geibre
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2021 at 12:48
Det er bra!

Ja, taket på 804 og 805 er de eneste med «buet» tak. De andre har mer kantet tak.
Lykke til😊
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.