MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kommer ikke røyk fra røykinnsats i Maerklin 39251
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kommer ikke røyk fra røykinnsats i Maerklin 39251

 Post Reply Post Reply
Author
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kommer ikke røyk fra røykinnsats i Maerklin 39251
    Posted: 31 mars 2021 at 19:00
Har kjøpt et Maerklin Elefant 39252. Det har fabrikkmontert røykinnsats. Har fyllt på røkolje, Maerklin 02420. Det kommer ikke røyk fra skorstein under kjøring. Loket kjører på digitalt anlegg og jeg bruker MS2. Noen som har noen tips?

Edited by Ser003 - 31 mars 2021 at 19:02
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2021 at 14:25
Hei, jeg regner med at du har aktivert funksjonen på MS kontrollen. Det kan være at du har fylt på litt for mye olje, det bør ikke være helt fult, litt under kanten er best. Det kan være du må fiske ut røykinnsatsen og sjekke om den lille metall tråden som er under er i riktig vinkel slik at den treffe kontakt stykke som er nede i skorsteinen. Bør ha ca 30 - 45 grader vinkel

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2021 at 22:32
Et par tips i tillegg til overnevnte Wink

Når jeg fyller røykolje, foretrekker jeg å bruke en 'engangssprøyte' og stikke spissen ned mot bunnen av røykinnsatsen. Jeg har opplevd at ved å 'helle' i fra toppen har det dannet seg en boble slik at det ser ut som om den er full; selv om den i realiteten er tom ...

Du kan også kjenne over piggen som sitter opp i midten på innsatsen om den blir varm. Om den virker og du kommer nær piggen, merker du det heeelt sikkert LOL
Bjørn Egil
Back to Top
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2021 at 20:32
Takker for gode tips. Får ikke prøvd før om en god uke.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.