MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Toppline Interiørlys NSB B3 vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Toppline Interiørlys NSB B3 vogner

 Post Reply Post Reply
Author
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Toppline Interiørlys NSB B3 vogner
    Posted: 20 mars 2021 at 15:08
Hei. Med interiørlyssettet DCC følger det med 2 stk kondensatorer for blinkefritt lys.
Synes de ikke har noen virkning. De har merke + og - minus, da er de vel polarisert. Der de er loddet til måles vekselspenning, kan de virke da??
Må det ikke være bipolare kondiser.
Noen som har erfaring med dette

Geir Inge
Geir Inge
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2021 at 15:58
Nå har jeg ingen erfaring med NMJs interiørlyssett, men skal det være noen vits i kondensatoren, skal den ha likespenning, og vil være koblet etter en likeretter på kortet. Det kan imidlertid være en beskjeden vekselspenningskomponent i tillegg, slik at du måler en liten vekselspenning om du setter multimeteret på AC-måling. Men da skal du måle betydelig større DC-spenning.

Så enten har du koblet feil (f.eks. strømopptak til + og - i stedet for egne tilkoblinger) eller målt feil, eller så er det noe feil med interiørlyssettet.
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2021 at 17:15
Hei.

Måler ingen likespenning der kondensatoren er loddet inn , koblet etter veiledningen. Alt lys funker ok,men blinkefritt er det ikke.
Geir Inge
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2021 at 17:51
Da foreslår jeg at du poster et bilde som tydelig viser hvordan kondensatoren og strømopptaket er koblet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2021 at 10:42
Hvilken nummer står det på forpakningen?
Har du en forankoblet dekoder - eller er det en "tom" vogn (og uten dekoder) som du setter belysning i?
Hvis det er dette, så skal du benytte tilkoblingen for AC.
 
Train-o-Matic (T-o-M) som er leverandør, har en forskjellig kobling for DC og AC. Denne AC-koblingen skal benyttes om du styrer toget analogt og ikke vekselstrøm fordi polene bytter polaritet på DC.
DC-koblingen er kun for forankoblet dekoder eller brolikeretter. Da skal DC-koblingen benyttes.
Du skal bruke AC-tilkoblingen også om det er digital - men uten dekoder.
 
Det er forskjellige typer belysning fra T-o-M. - Sjekk bruksanvisningen!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2021 at 13:27
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Train-o-Matic (T-o-M) som er leverandør, har en forskjellig kobling for DC og AC. [...]

På NMJs nettsider for disse produktene er det en lenke til en en PDF hos Train-o-Matic:

NMJ henviser riktignok dit for programmering, men det står også noe om tilkobling. De eneste tilkoblingene som er nevnt for strømopptak, er der merket "DC/DCC", og er altså felles for DC og DCC. Det står ikke noe om AC.

NMJs lenke til "bruksanvisning til montering" virker ikke.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2021 at 00:11
Jeg vet ikke hva GIG 23 har brukt?
Det som forundrer meg at han svarer:  "Måler ingen likespenning der kondensatoren er loddet inn , koblet etter veiledningen. Alt lys funker ok,men blinkefritt er det ikke. "
Altså mistenker jeg han for han har installert en analogversjon og ikke den digitale versjonen?
Da skulle han ha ikke fullt lys (lysdioden leder halve tiden)og kondensatoren er uten virkning på DC da den utsettes for AC?
 
Instruksjonen for Shine Analog er som sådan på side 5:
"Since the Shine Ana has an internal bridge rectifier, in both connection modes (DC/DCC or power supply connection) the connections marked with 1 and 2 can be interchanged, the polarity of the applied voltage doesn’t matter. The usage of an AC power supply is also possible. "
 
 
 
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2021 at 05:25
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

NMJs lenke til "bruksanvisning til montering" virker ikke.


MVH,
Lolke
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2021 at 14:14
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

NMJs lenke til "bruksanvisning til montering" virker ikke.

Etter å ha meldt om feilen til NMJ, har jeg fått opplyst at riktig lenke er

Nettsidene for de aktuelle belysningene ser ennå ikke ut til å være oppdatert.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2021 at 23:56
Etter å ha skummet gjennom B3-bruksanvisningen til NMJ, stiller det spørsmål om det er analog eller digital lyslist i B3-vognene?
Det er forskjellig type lyslister i NMJ-vognene. På BM72/73 og BM68 er det digital-utgave, mens i BM69 er det analog.
 
Hvis det er analog, er det spørsmål om AC. De inneholder en brolikeretter mens DC-versjonen har direkte tilkobling til likestrøm og er beregnet mest til å være tilkoblet en dekoder for å unngå spenningstap. All digitalstrøm er AC, både på 2-skinne og 3-skinne (hvis du ikke har en gammel Lenz der det er mulig å forsyne et analog-lok på adresse 0(?) under visse betingelser med analogstrøm og øvrige lok med digitalstrøm).
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2021 at 10:08
Hei.

Har koblet etter brukerveiledning av NMJ, ikke helt tydelig hvordan det gjøres. Funksjoner med lys som slåes av og på i de forskjellige deler av vognen funker greit. Det jeg mente med at jeg ikke målte noen likespenning over kondensatoren er.

Når vognen blir gjort strømløs tenkte jeg man kunne måle en restverdi av likespenningen i kondensatoren, ettersom den skal sørge for blinkefritt lys. Men jeg måler ingenting, mulig det skyldes at jeg bruker viserinstrument. I vanlig drift måler jeg likespenning over kondensatoren, jeg måler også DCC spenningen over kondensatoren.

Geir Inge
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2021 at 17:01
Kondensatoren er for å unngå blink ved kortvarige strømbrudd, f.eks. ved passering av skinnekryss eller steder med dårlig kontakt. Den klarer neppe noe mer enn noen tidels sekunder. Det gir liten mening å måle restspenning etter at du har kuttet strømmen.
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2021 at 23:21
Hei.

Okei, takker for svar.
Geir Inge
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.