MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Signaler

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signaler
    Posted: 27 februar 2021 at 21:26
Har hvit Z21 og bruker ESU dekoder til styringer av veksler. Hva anbefales for styring av signaler.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2021 at 22:26
Du skriver ingenting om hva slags signaler du skal styre, eller hvordan (f.eks via stillverk med brytere eller via sentral og evt. PC).

Om det er norske signaler du skal ha, og du ikke vil skrive kode selv, bør du se på Möllehem Gårdsproduktion:

De har en norsk signaldekoder, og for den saks skyld svensk, tysk og diverse andre. Hver dekoder kan styre inntil 10 signaler. I tillegg trenger du bl.a. LED-kort for å drive signalene, kabler til disse,  strømforsyning, en bluetooth-adapter og en Loconet-terminator. Antagelig vil du også ønske spordeksjonskort. Dekoderne konfigureres via bluetooth og nevnte adapter med en Android-app på en mobiltelefon eller et nettbrett. NB! Dette systemet bruker imidlertid Loconet, så du kan ikke koble det til hvit z21, og signalanlegget må da operere uavhengig av sentralen.


Edited by TorsteinS - 27 februar 2021 at 22:31
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 08:37
Forstår at dette er mer kompleks enn jeg ante. Ønsker norske signaler, men håper jeg ikke er 100% avhengig av å henge meg opp i dette. Ønsker dessuten å styre dette via Z21/PC siden målet er en gang i fremtiden å investere i Train Controller eller lignende. Håper dette utdyper det litt mer.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 14:36
Om du ønsker et fungerende system med signaler så blir det umiddelbart kompleks. Å bytte lys på et signal er i utgangspunktet ikke verre en å stille om en bryter. Men når de er del av et system må plutselig alt snakke sammen for at det fungerer. Detektering av tog er da nødvendig og man trenger dekodere til signalene.
Det er ganske mye å sette seg inn i egentlig. Noe en må være bevist på er at selv om alt er DCC så finnes det et forskjellige metoder for å koble håndkontrolere, vekseldekoder, tilbakemeldere osv opp mot sentralen. X-bus/XpressNet fra Roco/Lenz og Loconet fra Digitrax er de vanligste. Roco hvit z21 har kun X-bus, den sorte Z21 har Loconet i tillegg. Om du har tenkt å beholde den hvite så setter det altså noen begrensninger. 

Det kjedelige er at valg du gjør nå får konsekvenser for ting som kanskje ligger 5 år fram i tid. Nå er det selvfølgelig ikke noe problem å bytte sentral om 5 år om det skulle være nødvendig. Men om du skulle kjøpe inn en type dekoder til f.eks. signaler nå er det kjipt om ikke de går sammen med systemet du bestemmer deg for å satse på når den tida kommer. Så du må se litt framover og tenke på hva du vil. Og så orientere deg litt i markedet. Selv kommer jeg nok til å satse på Möllehem. Det ser ut til å være den enkleste veien til et nosk signalsystem.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 17:30
I tillegg kommer at Loconet ikke bare er Loconet. Möllehems dekoder bruker noe som kalles "Loconet System variables" (SV eller LNSV) for å konfigurere signaldekoderne, mens Uhlenbrock Intellibox ikke støtter dette formatet, men derimot bruker et annet format som kalles "Loconet Configuration variables" (LNCV).
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 18:14
Forstår utfordringen, samtidig som jeg føler at jeg famler i fullstendig blinde. Hvis jeg for fremtiden beholder den hvite Z21 som et utgangspunkt så tenker jeg følgende:
Legger allerede nå opp til å detektere forskjellige soner på anlegget. Til det har jeg tenkt å bruke Digikeijs DR4088 CS? for tilbakemelding av kjørende lok. Lenger enn det er jeg ikke kommet. Holder enda på å legge spor, men tenkte «tidlig føre var osv». Det jeg her håper på er å få ( gjerne enkle) tips om hva jeg allerede nå bør tenke på, og hva jeg fremover bør velge slik at jeg ikke må bytte rundt for mye senere. Hvis det er en « linje» man allerede nå bør følge så gjør jeg det utfra hva dere eksperter anbefalet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.