MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7 vogner Gereide
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7 vogner Gereide

 Post Reply Post Reply
Author
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B7 vogner Gereide
    Posted: 27 februar 2021 at 21:23
Hei... Er ny til hobbyen, men har lest litt om Roger Eide (Gereide)? Som angivelig var meget dyktig til å lage diverse rullende materiale. Han laget etter det jeg forsto en del tog samt noen B7 vogner? Hva er status på denslags nå? Dyrt og umulig å få tak i vil jeg tro?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2021 at 22:07
Akkurat b7 vognene dukker opp i blant. Ikke spesielt dyre heller. Artige kuriositeter/samleobjekter/mj historie, men nmj topline er i mine øyne bedre. Modeller som 92/93 er mer sjelden vare og går dyrt. Bm 66 finnes, men har aldri selv sett en for salg.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 03:58
Han var dyktig ja og han har laget mye fint. Men dette var hans hobby så han laget aldri mer enn det han synes var gøy, altså det er svært begrenset opplag på alt. Type 66 finnes det kun en håndfull av, tror det er maks 10 stykk.

El. 16 og 17 er vel det første han laget og de ble laget for Scantrain.
B7 serien finnes i kort og lang utgave (1:100 og 1:87 i lengden) 
Type 92
Type 93
Di. 8 og El. 17 for Amundsen (usikker om Di. 6 også ble laget av Gereide)

Det er hva jeg kommer på i farta. El. 17 og B7 er til salgs med ujevne mellomrom, resten sjeldent eller aldri.

Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 11:24
Takk for tilbakemeldinger. Dette var litt oppklarende :-)
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 20:07
Amundsen har Di.8 for salg enda til info.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 23:33
Di 6 ble laget av Polar Modell, og dessverre brakk de nakken på den.
Di 8 ble laget av Skaladesign.

Kan ikke huske at Roger laget Di6 eller Di8

Har forresten både B7 og Di8 for salg om noen er interessert. Kontakt meg på PM.


Edited by TeVe - 28 februar 2021 at 23:39
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2021 at 23:55
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Di 6 ble laget av Polar Modell, og dessverre brakk de nakken på den.
 
Du mener sikkert Di4?
 
 
Muliges har Gereide medvirket til Di6 og Di8? I hvert fall er den byggemåten identisk for Amundsen Hobby - men ikke under eget navn.
Jeg kan tilføye at Gereide har laget 2 forskjellige BM92 - et med postavdeling/reisegods og en uten.
BM92 var laget i 2 designer - et nydesign og en i "søtsuppe". - Foruten BM93 i "søtsuppe".
 


Edited by Kjell H. - 01 mars 2021 at 00:06
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2021 at 00:12
" Du mener sikkert Di4?"

Jepp, gikk litt ball i hatt der. Jeg har til og med noen lokkasser liggende i skuffen. 

Di 4 var i utgangspunktet et samarbeidsprosjekt mellom ScanTran og Polar Modell, men jeg så raskt at det ville være et risikabelt prosjekt og advarte dem. De lyttet dessverre ikke.  Mange ting som skar seg i det prosjektet. Jeg snakket med Bosse noen år etterpå og  han svarte at  UGJ ikke hadde fulgt hans prototyp for drivverket. UGJ som utviklet modellen for Polar valgte en annen løsning og vi vet hvordan det gikk. I tillegg fulgte ikke UGJ den avtalte fremdriftsplanen.


Edited by TeVe - 01 mars 2021 at 00:23
Terje V.
Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2021 at 17:42
Spm.... Hvilke prisnivå vil en B7 Gerieide vogn ligge nå om dagen?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2021 at 10:05
Vanskelig å si. Siste prisreferanse jeg kjenner til var 5000 for Amundsen el17 + 4 x Gereide b7 (vet ikke om det var 1:100 eller 1:87). Det var for ett år siden på Facebookgruppa for mj kjøp og salg. Ut fra det gjetter jeg rett under tusenlappen per vogn. Men siden det er så mye som selges på auksjon for tiden, kan prisnivået svinge voldsomt avhengig av antall interessenter/budgivere.
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 18:06
På Facebookgruppen "Modelljernbane samlemodeller kjøp, salg og bytte" er det en som selger fire B7-vogner som auksjon med utropspris på 5000,- nå. Det gjenstår jo å se hva de går for, men er det noe ved disse vognene som gjør dem gjevere enn NMJ sine utover eventuell samleverdi? Vil NMJ sine vogner være bedre og billigere for en som vil kjøre med togene sine?
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 22:50
NMJ sine er uten tvil finere. Gereide sine var flotte de da dem kom men er nå egentlig bare en kuriositet. Artig å ha, jeg har noen selv, men så mye som det ville ikke git.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2021 at 12:21
Lagt ut den jeg har på Finn.

NSB AB 24 708

ER SOLGT


Edited by TeVe - 13 mars 2021 at 21:40
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.