MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 3D modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

3D modeller

 Post Reply Post Reply
Author
kxs156 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kxs156 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3D modeller
    Posted: 26 februar 2021 at 15:18
Hei, 
Finner meg plutselig med tilgang til 3D printing og lurer på om folk har noen tips til modeller som kan lastes ned fra nett. Spesielt interessert i master til kjøreledning men alt i HO skala av interesse. 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2021 at 21:16
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2021 at 09:48
Originally posted by kxs156 kxs156 wrote:

Hei, 
Finner meg plutselig med tilgang til 3D printing og lurer på om folk har noen tips til modeller som kan lastes ned fra nett. Spesielt interessert i master til kjøreledning men alt i HO skala av interesse. 

For det første er det lite som kan lastes ned fra nettet. De fleste av oss bruker timevis på å tegne slike ting, og da i egne programmer.

Personlig anbefaler jeg å tegne i Fusion 360. Det er et intuitivt program som er gratis, samt at det er mange flotte videoer på Youtube med gode tips til å lære seg å tegne.

Har sett at det ligger noen ferdige modeller som kan printes ut, via https://3dwarehouse.sketchup.com/model/db45de7a8608d52638d973d847d46d4b/NSB-BM73, men jeg vet ikke hvordan disse blir på en utskrift.

Det er store begrensninger i hva som kan printes så det ser pent ut i HO. Kvaliteten på både utskrifter og holdbarheten er veldig begrenset. Eksempel på dette er master til kjøreledning. De vil knekke veldig fort dersom de påføres press fra en kjøreledning eller man kommer borti den.

Jeg anbefaler deg å lese artikkelserien "3D-skolen" i MJ-bladet. Vi har der tatt for oss både innføring i 3D-tegning og hvordan man kan skrive ut med uliek skrivere og materialer.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2021 at 17:57
Jeg har også lasta ned en del modeller fra thingiverse og syns det funker veldig bra. Det ligger ganske mye der om du søker på H0 scale, HO scale, 1:87 eller lignende. Lasta ned ei russisk godsvogn som et av mine første prosjekter, og den ble helt grei. Jeg er ikke avhengig av høy detaljering eller oppløsning, særlig ikke på en vogntype man potensielt trenger mange av. Og uansett vil det bli et godt utgangspunkt å bygge videre på, eller legge til flere detaljer om man ønsker. Vogna til venstre (ferdigmodell) koster 4-500 kr, den til høyre (3d-print) kanskje 4-5 kr.
Mvh Halvard
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.