MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco sporskifter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco sporskifter

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco sporskifter
    Posted: 17 februar 2021 at 18:36
Kan man bruke Tortoise pensemotor sammen med Roco sporskifter. Hvordan løses dette evnt med koblinger for DCC
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2021 at 19:27
Jeg går ut fra at du mener sporveksel, og ikke sporskifter. Det siste er en person som legger om sporveksler.

Ja, en Tortoise kan brukes med en sporveksel fra Roco. Den bevegelige kontakten fra den ene bryteren på Tortoisen kobles til skinnekrysset ("frog"/"Herzstück") på vekselen, gjerne via en passende lyspære eller PTC-motstand (for å begrense strømmen ved kortslutning). De to andre tilkoblingene på samme bryter kobles til hver sin skinne; her er det greiest å måle seg frem til riktig kombinasjon.
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2021 at 20:46
Det er 2 typer tortoise motorer, en (grønn) manuell som styres via vippe bryter eller med en digital dekoder som koples i tillegg til motorene eller en helt digital (brun) som kan styres trådløs men egne adresser

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2021 at 21:38
Originally posted by mikki mikki wrote:

[...] Hvordan løses dette evnt med koblinger for DCC
Hva mener du egentlig med det?

- Tilkobling mot skinner og sporkryss? De var det jeg tenkte på, da dette ofte anses for mer kritisk ved DCC enn ved analog drift.

- Eller har du tenkt å styre vekselen via en DCC-sentral i stedet for med brytere? Da kan du enten bruke digitale Tortoiser, som hamoell nevner. Ellers kan du bruke vanlige Toirtoiser sammen med vekseldekodere som er beregnet for Tortoise.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2021 at 22:59
Jeg har Z21 og bruker ESU dekodere til mine øvrige Peco veksler sammen med grønn og et par brune Tortoise. Står i en litt spes situasjon i forhold til sporlegging, og fant ut at en Roco veksel kan løse problemet mitt. Har loddet ledninger etc til mine Peco velslere og dette funket fint. Var derfor usikker på om Roco veksel måtte ordnes på samme måte.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 00:16
I forhold til Pecos Electrofrog-veksler, blir det faktisk enklere med Roco-veksler. Det ledende skinnekrysset er isolert fra skinnene, så du slipper å holde på med isolerte skinneskjøter og "kirurgi" for å isolere skinnekrysset.  Det er heller ikke noen låsefjær som må fjernes.

Det er imidlertid viktig at skinnekrysset polariseres, da du ellers får en ganske lang død seksjon, særlig på kurveveksler og slanke veksler. Det er gjerne lenger enn det isolerte skinnekrysset på en Peco Insulfrog, mens en umodifisert Peco Electrofrog vil gi polarisering via vekseltungene.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 07:15

Det er imidlertid viktig at skinnekrysset polariseres, da du ellers får en ganske lang død seksjon, særlig på kurveveksler og slanke veksler. Det er gjerne lenger enn det isolerte skinnekrysset på en Peco Insulfrog, mens en umodifisert Peco Electrofrog vil gi polarisering via vekseltungene.

Har du mulighet for å være litt mer detaljert på dette punkt overfor en som har lite rede på slike ting. Har som sagt flere Peco som funker fint. 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 08:13
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 14:14
Takk for svar, men Peco fungerer fint. Det var evnt ombygging av Roco jeg var usikker påSmile.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 14:40
Roco-vekslene trenger ikke bygges om. Det holder at skinnekrysset polariseres. Se f.eks.
Det er den første figuren som er relevant for Roco, dvs. denne:
"Power routing switch mechanically linked to points" er den ene av de to bryterne i Tortoisen.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 14:46
Takker igjen, men må den isoleres ut i alle retninger?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 16:01
Om jeg forstår siste spørsmål rett, så er svaret nei. Skinnekrysset på Roco-vekselen er isolert fra resten, så du trenger ikke isolere skinnene på vekselen fra skinnene utenfor, i motsetning til Peco Electrofrog.

Jeg ser her bort fra evt. isolering for sporfelt-deteksjon, om du bruker det.

(Jeg går ut fra at det er RocoLine uten ballast du bruker, siden du ellers bruker Peco. Jeg ser i Rocos tilbehørskatalog at enkelte av vekslene med ballast har innebygget polarisering.)
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 18:27
Tusen takk. Det oppklarte det hele. Du får ha unnskyldt bryderiet.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.