MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tilbakemelding
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tilbakemelding

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tilbakemelding
    Posted: 12 februar 2021 at 13:20
Hvordan er det enklest å koble ledning for tilbakemelding ved bruk av TC. Er det nok med en ledning i tillegg til de strømførende, og har det betydning hvilken skinnestreng man kobler.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 13:46
Hei.

Med TC mener du TrainController - ikke sant?

Kablingen er avhengig av digitalsystemet.

Hvilke digitalsystem og hvilke tilbakemeldingsenheter bruker du ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 14:22
Er rimelig grønn i dette segmentet, men jeg har Z-21 hvit boks og har skaffet en Digikeijes DR4088RB som jeg mener kan brukes som sentral for tilbakemeldinger. Holder fortsatt på å legge spor men tenker at det kan være en fordel å få på plass de ledninger/kontakter som trengs underveis. Hvis der er andre evnt bedre/enklere løsninger er jeg mer enn åpen for dette.
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 18:55
Jeg bruker og kjenner til kun Digitrax og deres komponenter så svaret mitt blir på mer generelt grunnlag.
Begynn først med å planlegge sporplanen og tegn inn hvor du vil ha deteksjonssoner.
Skal du detektere lengre strekninger evt. alle spor, eller korte strekninger bare ved signaler for riving av disse, eller hva ønsker du å oppnå?
Hvis du f. eks. har en rundbane så velg om du skal ha deteksjon i enten ytter- eller innerspor, slik at det blir konsistens i dette.
Tips: Angående Train Controller har bladet Modell & Elektronikk i flere år hatt en føljetong av gode artikler som beskriver hvordan dette systemet brukes, fra det enkle til det avanserte.

Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 19:00
Hei
Sentralen er og blir z21 også for tilbakemelding til TC.

DR4088RB detekterer strømforbruk på 16 avsnitt og må kobles til z21 inngangen R-Bus.
Pass på og ikke lag for lange avstander fra DR4088 til sporet. Da kam du få falsk deteksjon.


Lykke til
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 21:05
Der må vel en form for melding fra skinne til Digikeijs?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 21:29
Det får du fra DR4088 som semder dette på R-bussen til z21 som igjen kan tolkes av TC
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 21:38
Så jeg er ikke i en situasjon der jeg må kjøpe en del komponenter i tillegg for at dette skal funke
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 21:42
Tilleggsspørsmål: Hvilken ledning er det som skal inn i de 16 porter på DR 4088
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 22:05
Jeg kikket på dok'en til Digikeijes DR4088RB nå og redigerte litt om på en skisse derfra. Det er jo lettere å forklare med et bilde, enn tusen ord ... (men det ble noen ord like vel Embarrassed )

Digikeijes DR4088RB

Korriger meg gjerne da jeg som skrevet ikke kjenner dette produktet godt nok, men prinsippet ser ut til å være likt Digitrax BDL168 som også har 16 deteksjonssoner.

Ut fra Z-21 går den sorte nettbusskabelen inn på den første DR4088RB og kobles her videre til neste, og enda flere om du vil ....
DCC strømmating til skinnene går via den røde ledningen til den ene skinnestrengen, som her kan kalles for felles leder.
Den andre oransje går inn på Digikeijes DR4088RB, og kan koples videre til neste for å mate den eller enda flere med strøm til den andre skinnestrengen.
Ut fra hver Digikeijes DR4088RB går det en olivengrønn ledning til respektive isolerte skinnestreng.  Merk at her er det bare vist 1 av 16 ledninger fra hver enhet. Dvs. disse to Digikeijes DR4088RB kan detektere opptil 32 soner. Og disse skinnestrengene/sonene får da også sin strømmating fra hver utgang på respektive DR4088RB.
Når et lokomotiv, eller vogn med en motstand mellom hjulene, kommer inn på eller står på en av deteksjonssonene så vil DR4088RB merke dette og gi tilbakemelding til sentralstasjonen og/eller Train Controller "for videre behandling" avhengig av hva du ønsker å oppnå.
Merk at selv om et lok står stille så er det en liten motstand mellom hjulene som vil gi deteksjon.


Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2021 at 08:45
Tusen takk for et supert svar. Hvis jeg forstår riktig så trenger jeg ikke noe tillegg dersom jeg ikke har mer enn 16 soner
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.