MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i lok???
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i lok???

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i lok???
    Posted: 12 desember 2005 at 22:50

Da endte eg opp her inne og....

Eg har akkurat fått meg et El.13 og ønsker å sette i nye lys i denne. Modellen har Faulhaber motor og gitter. Den er rett og slett nydelig. (Kjøpt Brukt). Men lysene er standard. Ønsker litt finere lys før eg hiver inn Dekoder..

Noen ideer???

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 23:56
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Noen ideer???

Det sto en god artikkel om dette for en stund tilbake i MJ bladet. Husker ikke hvilket nummer selvfølgelig, men det er det sikkert noen andre som kan bidra med???

Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 00:32
Hei

Bjørn Runar Larsen har skrevet litt om belysning i Lima lok på nettet. http://home.online.no/~bjornrl/index.html
Se under belysning på lokomotiver


(Kunne ikke dy meg å legge inn link til siden din Bjørn Runar)


Per Roar Johansen
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 21:17

Hei Ørjan,

i min gamle El13 byttet jeg drivverk, til et AHM chassis.  Da forsvant samtidig de gamle lyspæreholderne.  Jeg plukket ut de originale lyslederne og erstattet dem med korte biter som bare akkurat gikk gjennom lok-kåpen.

Jeg benyttet 2 mm lysleder fra Elfa, som jeg først filte flat på enden og deretter holdt i nærheten av en varm loddebolt slik at plasten såvidt smeltet og utvidet seg.  Deretter, mens plasten fortsatt var myk, presset jeg lyslederenden ned mot bordplaten slik at lyslederen ble flat på enden.  Med endel prøving og feiling hadde jeg til slutt nok biter som passet inn i lysåpningene på loket.

Jeg brukte gule OFM (overflatemonterte) lysioder til de nedre lyskasterne og 3 mm lyssterk diode i topplyskasteren.

Lysdioder må ha rett polaritet for å virke.  OFM-diodene har ofte markering av minus med en strek eller et avkuttet hjørne. Lysdiodene med ben har som oftest minus markert med kort ben og/eller avkuttet side på selve huset.  I tillegg må man ha en formotstand, for å begrense strømmen i lysdioden.  Dersom strømmen overstiger rundt 30mA (avhengig av diodetype) kan dioden bli skadet eller ødelagt.

Diodene bak de to nedre lyskasterne ble koblet sammen i serie og limt fast med epoksylim.  Når limet var tørt ble baksiden overmalt med dekkende farge slik at ikke lys slipper igjennom.

Diodene i topplyskasterne ble dekket med krympestrømpe og limt fast med epoksylim.

Jeg har brukt alle fire utgangene fra dekoderen til å styre lysene.  Husk å sette motstand i serie på hver av utgangene for å begrense strømmen til lysdiodene.  Ca. 1 KOhm er passelig. Utgangene fra dekoderen er minus, den blå ledningen er felles pluss.

Det er noen år siden jeg satte lys i loket, men her fant jeg et bilde fra den gang jobben akkurat var gjort...

Edit:  Korrigering av lyslederdimensjon...
 



Edited by Bjørn R Larsen
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2005 at 15:20

Hei!1

Flott løsning, jeg har gjort tilsvarende på mine lok, men bare brukt 3 utganger på dekoderen, da normalt og i rangering lyser alle de gule lampene samtidig. Dermed er det bare å la topplanternene styres som vanlig av hvit og gul kabel.

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2005 at 15:54

Originally posted by steinbp steinbp wrote:

jeg har gjort tilsvarende på mine lok, men bare brukt 3 utganger på dekoderen, da normalt og i rangering lyser alle de gule lampene samtidig. Dermed er det bare å la topplanternene styres som vanlig av hvit og gul kabel.

Jeg er enig i at det er en mye "riktigere" kobling enn det jeg har gjort.  Men, det er ofte kjekt å kunne se (på de nedre lysene) hvilken retning loket kommer til å kjøre.

Så det blir en smakssak hva for løsning man velger.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2005 at 17:56

Skal legge inn bilder når eg er ferdig med loket. Har gått i gang med å få tak i deler. Tiden går fort her i julen. og man må jo ha noe å rutte med. Utenom Fremo modul da....

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.