MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Starte med n skala. Kjøpe startsett eller enkelt k
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Starte med n skala. Kjøpe startsett eller enkelt k

 Post Reply Post Reply
Author
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Starte med n skala. Kjøpe startsett eller enkelt k
    Posted: 15 januar 2021 at 21:53
Har bestemt meg for å satse på n skala. Har lest litt og vil ha digital styring, z21. Har lurt på å kjøpe dette startsettet

https://www.nmj.no/startsett-tog/fleischmann-931900-z21-digitalt-startsett-obb-godstog-dcc-lyd-wifi-app-styring-n-skala-1027001.html

Leste at skinnesystemet på slike startsett kan sette begrensninger på videre valg av togsett og andre tekniske løsninger.

Trenger råd fra dere som har gått innkjøringsløpet.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2021 at 18:02
Et slikt startsett får du billigere hos VMJI i Drammen.


Eirik i butikken har erfaring med N-skala og kan gi deg masse svar
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2021 at 22:56
Takk for info. Skal høre med han om han kan gi svar på spørsmål vedrørende skinner.
Back to Top
FredrikB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote FredrikB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2021 at 10:25
Hei Ser003!

Hyggelig med en til som ønsker å drive med N-skala!

Originally posted by Ser003 Ser003 wrote:

Leste at skinnesystemet på slike startsett kan sette begrensninger på videre valg av togsett og andre tekniske løsninger.


Dette er nok et større tema i H0, hvor valg av "Märklin" eller "alle andre" spiller rolle. I N er det ikke noen slik forskjell. Du kan fint kjøre f.eks. Minitrix og Arnold på Fleischmann-skinner og omvendt.

Selv de forskjellige produsentenes skinnesystemer lar seg kombineres i noen grad.

Er det noe mer spesifikt i.h.t. disse "begrensninger" du lest og lurer på?

Mvh

Fredrik
Back to Top
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2021 at 12:46
Takk for svar. Blant annet så leste jeg at Fleischmann har noe krappe svinger som kan være problematisk for andres lokomotiv og vognsett. Om det stemmer, det vet jeg ikke.
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2021 at 14:06
De fleste har de krappeste kurvene, og noen vogner kan ha problemer der, så anbefaler å unngå krappe kurver så langt som mulig. Det meste fra Roco, Arnold, Minitrix og Fleischmann takler krappe kurver, med noen unntak. Lange vogner er ikke glad i det og har også hatt litt problem med Roco vogner. Selv bygger jeg hovedbane med mindre krappe kurver og sidebane med krappere kurver, hvor materiellet er av de kortere typene. Uansett stor fordel å unngå de krapeste

T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2021 at 21:13
Skinnene i Fleischmanns startsett bruker minste radius, kun 192 mm, som ikke alt av lok og vogner takler. Selv om du bruker lok og vogner som skal klare så liten radius, kan lange tog likevel gi problemer fordi kurven gir stor motstand. I tillegg ser det helt forferdelig ut med lange vogner på så krappe kurver.

Kurvevekslene i settet har dessverre også denne minste radien; de kan muligens gi problemer selv om det går greit med en "ren" kurve med samme radius. Du betaler nok en del ekstra for de vekslene.

Etter mitt syn er ikke disse vekslene og kurvene noe å satse på når man skal bygge et anlegg, særlig ikke dersom man har tenkt å bruke lange tog og vogner eller kjøre lange tog. Det samme gjelder om det kan bli aktuelt å kjøre amerikansk materiell, som ofte ikke er beregnet på så liten radius.

Jeg synes også prisen på disse premium-settene fra Fleischmann er ganske stiv. Enklere digitale startsett fra Fleischmann får du til ca. halve prisen. Såvidt jeg kan se, er det du får ekstra:
- WLAN-router med tilhørende WLAN-lisens for sentralen (Trenger du egentlig det?)
- Trådløs MultiMaus i stedet for kablet.
- Lyd-dekoder.
- To kurveveksler og noen R1-skinner som neppe er noe å satse på.

Er dette egentlig verdt den ekstra prisen? Om det f.eks. er lyd du er ute etter, er det mye billigere å kjøpe til en lyd-dekoder.

(Edit: Fikset skrivefeil.)


Edited by TorsteinS - 18 januar 2021 at 09:52
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2021 at 07:01
Jeg er enig med dem som sier at prisen på det startsettet er høy.
Du investerer mye i digitalstyringen på et tidlig tidspunkt. Jeg ville heller brukt mer penger på tog og skinner i begynnelsen, så vil du etterhvert finne ut hvor avansert styringssystem du skal ha.

Vmji.no har flere andre digitale startsett som koster mindre.

Når du etterhvert er i gang med å bygge et anlegg bør du helt sikkert ligge unna kurver med de minste radiene (de nest minste helst også) deriblant Fleischmanns kurveveksler.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2021 at 15:44
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

[...] Du investerer mye i digitalstyringen på et tidlig tidspunkt. [...]
Her bør en også ta i betraktning at de digitalsentralene som følger med startsett, ofte har en del begrensninger. F.eks. har den hvite z21-sentralen fra Roco/Fleischmann langt færre tilkoblingsmuligheter enn deres sorte Z21. Man blir da i større grad låst til å bruke tilbehør fra samme produsent og noen få andre som bruker samme system. Men for mange vil en hvit z21 være bra nok.

I tillegg til NMJ og VMJI, fører også Togbutikken og Gudmestad startsett i N-skala:

Noen av de digitale startsettene til Trix (Minitrix) leveres med en infrarød fjernkontroll. Denne er jeg skeptisk til; jeg regner med at man etterhvert vil ønske å erstatte den med en ordentlig sentral og håndkontroll med display. Settene deres med Mobile Station 2 er nok mer kurante i så måte.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2021 at 15:11
Jeg kan forstå at et startsett er besnærende 'for å komme raskt i gang', men da må det primært være for å se om N-skala 'er noe for meg' Eller for å 'ha noe å kjøre på' (raskt Wink). Men da synes jeg ikke en skal legge for mye penger i akkurat det.

I klubben har vi under bygging et N anlegg og der er det ikke benyttet noe annet enn flexi-skinner; og relativt slake veksler.
For øvrig har v relativt god erfaring med (sort) Roco(/Fleischmann) Z21 på klubbanlegget i H0.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.