Vurderer å forholde meg til Z Scala pga plass |
Post Reply |
Author | |
Ser003
Viderekommen Joined: 25 desember 2020 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 januar 2021 at 19:38 |
Grunnet plassbegrensninger vurderer jeg å holde meg til Maerklin Z Scala. Finnes det de samme digitale muligheter for digital styring som for H0 systemet? Kort spurt, har Z Scala noenlunde de samme mulighetene som H0? Sporveksling, lyd, lys og røyk?
|
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det er noen muligheter for digitale Z skala lok. Märklin leverer ikke noe til sine lok, da etter Märklins uttalelser ikke vil levere digitalt når de ikke kan montere det i alle sine lok, men det kan monteres inn dekodere fra andre lev vis du finner dette, vet ikke hvem som kan leverer dekodere til Z skala.
|
|
Min pusher: www.glm.no |
|
Ser003
Viderekommen Joined: 25 desember 2020 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser at ved å velge z formatet gjør jeg det vanskelig for meg selv. Kanskje N Scala har bedre muligheter.
Edited by Ser003 - 02 januar 2021 at 21:04 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
N-skala er et greit alternativ til H0 hvis man har plassbegrensninger.
Det er ingen tvil om at det er mye større muligheter i N-skala enn i Z-skala, både modellutvalg, detaljering og driftssikkerhet er mye bedre i N-skala. Hvis man har så liten plass at man ikke greier å få til noe brukbart i N-skala, så greier man det neppe i Z-skala heller. Det eneste måtte være hvis man har hovedfokus på veldig lange kjørestrekninger og å kjøre veldig lange tog, og ikke bryr seg noe særlig om detaljering og akkurat hvilke modeller man kjører med. i så fall oppnår man litt mer med Z-skala.
Edited by H. Lindholm - 02 januar 2021 at 21:16 |
|
Ser003
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for svar 😊
|
|
miniclub89drg
Fremo og MjF medlem Joined: 28 august 2008 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
Velmo i Tyskland produserer dekodere, også lyddekodere for Z-skala. Det er printkort som byttes ut med printkortet som allerede står i lokomotivet. Her kan du lese om Velmo: Products (velmo.de) Liste over dekodere: - Part Numbers (velmo.de) Edited by miniclub89drg - 22 januar 2021 at 08:31 |
|
Mvh
Knut, 1:220 og 1:87 i Fremo |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |