MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lenz Håndkontroller LH 101
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lenz Håndkontroller LH 101

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lenz Håndkontroller LH 101
    Posted: 29 desember 2020 at 13:40
Det kan være at den versjonen du har i LZ ikke støtter LH101?
Jeg har ennå V.3.6 i sentralen LZ100. Den er rundt 10 år gammel, men det er en versjon etter som jeg ikke har oppgradert. Da må du skifte printkortet - og jeg har ikke brydd meg om denne oppgraderingen. Den vesentlige oppgraderingen er utøking av adresser til 60 adresser på XpressNet - og det holder fint med 30. - Ellers er det fint lite oppgraderinger, men oppstarten tar kortere tid grunnet større og raskere memory. - En større endring var det mellom V.3.5 og V.3.6.
 
Det kan være at du må sende inn LZVen til oppgradering? - Sist jeg forsøkte det, var i Trondhjem, hvor HobbyShop ennå eksisterte. Jeg fikk hele kretsene og instruksjonen tilbake med beskjed om at "dette kunne jeg greie selv". - Både 2 stk.LH100 og LZ100.
 
Jeg ser at du spør om LH90. Det skal gå an å endre adressen til LH90 også.  Instruksjonene finnes i Kap. 14.2.
 
Les UPDATE-instruksjonen som beskriver i detalj de tekniske detaljer på hjemmesiden til Lenz og hva du må gjøre.
Kanskje du må sende inn LH90 og LZV100 for en oppgradering?
 
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2020 at 11:14
Hei Kjell.
Får ingen kontakt mellom håndkontroller og LZV. Ser jeg har versjon 3.5. LH 101 støtter versjon 3.6, så da blir det vel vanskelig sikkert.
Er det mulig å endre adressen med min opprinnelige håndkontroller LH 90??
Geir Inge
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2020 at 19:05
Hei.
Takker så mye for interessante
opplysninger, skal lese litt i kap du
henviser til.

Geir Inge
Geir Inge
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2020 at 17:21
Jeg har en LH100 og en LZ100 m/booster. (De er 1.generasjon som jeg har oppdatert 2-3 ganger og er minst 25 år gammel.)
Ettersom LH 101 er ny kan det være at dette hjelper deg?
Etter som XpressNet-bus styrer håndkontroller og interface bidireksjonalt, skal det ikke være problemer på bussen.
Hvis du leser bruksanvisningen som er typisk for LH101, så er det en adressesetting som skal gjøres.  Hver gang du skifter buss-system til andre busser må du gjøre denne innstillingen. Den "huskes" fra gang til gang - og bytter du ikke adresse når du er på samme systemkonfigurasjon.
Det kan derfor være at du oppgraderer en håndkontroller som har ikke en "godkjent adresse"?. Det ligger i sentralen din.
Husk det er 31 adresser på XpressNet! Du må ha samsvarende adresser på sentralen.
Hvis LH101 er ny, har den 04 som adresse mens LH100 begynte med 01. Derfor kan det være at adressen ikke stemmer?
Du kan lese dette i Kap. 14.7 i LH101 hvordan du forandrer adressen.
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2020 at 14:00
Hei.

Er det slik at en Lenz håndkontroller LH 101 ikke funker sammen med Lenz forsterker/Booster LZV 100. Noen som har erfaring med dette??Får det ikke til å funke, ingen kommunikasjon.

Geir Inge
Geir Inge
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.