MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kork skinneunderlag på XPS?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kork skinneunderlag på XPS?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kork skinneunderlag på XPS?
    Posted: 27 desember 2020 at 11:46
Jeg har tidligere brukt WS foam underlag på XPS og korkunderlag på finér, og begge deler funker bra, men jeg har aldri prøvd korkunderlag på XPS. Noen her som har erfaring med dette, og vil det sitte godt med vanlig akryl fugemasse eller bør jeg ha noe kraftigere?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
FredrikB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FredrikB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2020 at 16:51
Hei Svein!

Kork på XPS sitter helt fint med akrylfuge.

Mvh Fredrik
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2020 at 17:20
Flott, da har jeg litt å pusle med denne uka også, takk for svar! Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2021 at 00:03
Korken kan med godt resultat limes med trelim (hvittlim) også Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2021 at 16:26
Vil limet tørke skikkelig og feste seg til XPSen? Har limt sammen XPS-plater med hvitlim/trelim tidligere, og slet med at limet aldri tørket, antakelig for at det ikke var nok tilgang til luft. Men korken puster kanskje nok til at det ikke blir noe problem?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2021 at 17:09
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Har limt sammen XPS-plater med hvitlim/trelim tidligere, og slet med at limet aldri tørket, antakelig for at det ikke var nok tilgang til luft.
Ja, det er lufttilgangen som er problemet, jeg har hatt akkurat samme erfaring med isopor. Jeg prøvde å legge det i lett press, men etter en uke var limet fortsatt ikke tørket. Så gikk jeg over til å bare feste det sammen med nåler, da tørket limet til dagen etter og holdt så godt at hvis jeg prøvde å rive det fra hverandre var det selve isoporen som brast, ikke limfugen.
Limfugen med vanlig hvitlim blir sterkere enn både isopor, kork og det meste annet som man bruker til landskapsbygging. Derfor er det bare nødvendig å sørge for at flatene holder seg inntil hverandre i rett posisjon mens limet tørker, press er helt unødvendig (og faktisk en ulempe i mange tilfeller).
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2021 at 18:48
OK, da åpner det seg flere muligheter, takk for svar!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2021 at 15:16
Vi pleier å lime XPS ved å 'dra på' tynne sikk-sakk striper med hvittlim. Sitter som støpt!
Som regel får det en uke på seg, fra klubbkveld til klubbkveld. Men tror nok det ikke trenger fullt så lang tid ...
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.