El 14 Topline (- og Y1). |
Post Reply |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 desember 2020 at 17:13 |
Nå er i hvert fall El 14 Topline levert. I første omgang er den levert i 100 eksemplarer som "NMJ Jubileumsmodell 40 år"
Jeg var overasket positivt over flere ting - for Y1 var merkelig. Den har "logikken i dekoderen" mens Y1 har det samme utstrakt på "moderboardet". For fulle funksjoner på El 14 må du ha 8 utganger på dekoderen. Jeg likte best den koblingen og plogen som modellen er utstyrt med. Den muliggjør Fleischmann Profi-kobling i standardutførelse (som sitter lavere). Avkoblingsknappen sitter like foran plogspiss. NEM-lommen er 2-delt slik at lommen er delt i 2 halvdeler og ikke som på Di3 hvor du skjøter på NEM-lommen. - Dette fordi du kan kjøre med dekket plog, uten NEM-lomme. Plogene er skrudd fast, ulikt plogene på Di3. Det var kun plogene og den halvparten av NEM-lommen som befant seg i "godteposen" - alt er montert på jubileumsmodellen! På SJ Y1 er det logikk på "moderboardet". De er pussig nok koblet til topplysene? Markeringslysene er koblet til Aux.#1 og 2. Dette gjør det umulig å tenne markeringslysene separat. Kanskje ikke tilsiktet - 2 funksjoner på samme F-knapp? - I hvert fall, må du tenne F0f og Aux.#1 (F0r og Aux.#2 hvis du kjører i omvendt retning). Hvis ikke du har tent topplyset, virker intet. Det går an å endre på - bytt om på markeringslyset og topplyset. Akkurat den funksjonen er på El 14 - men det betyr intet da forriglingen er ikke på hovedprintet. ( Det kan være fordi på de gamle dekodere, for eksempel Kuehn T145 er det kun mulig å dimme de utganger som er koblet på F0f/r?) I hvert fall får du nær og fjernlys på topplyskasteren med 2 dioder. Modell-likheten får andre ta seg av! - I hvert fall en lovende modell fra NMJ reint teknisk! Edited by Kjell H. - 10 desember 2020 at 17:17 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du skal ha dimming på topplyset i forbindelse med ESU LokPilot, skal du prøve en V.4.0 eller 5.0-dekoder. (Det ser ikke ut til at NMJ leverer denne utgaven uten lyd, men digital?) - I og med NMJ har kun 1 diode i topplyset på El 14, så kreves det 2 lysstyrker i den topplykten som er modifisert med 2 lys.
På ESU v.4.0 og 5.0 har du 2 funksjoner (en med dimming og en uten) for de 4 første Aux,-utgangene (F0f, F0r, Aux.#1 og Aux.#2) i funksjonene. Du kan sette opp dimming på en funksjon og uten dimming for samme funksjon i definisjonen av utganger i funksjonstilordningen. Dette styrer du for samme Aux-utgang, men velger forskjellige F-knapper. Da har du innstillingen av utgangen om den skal ha dimming eller ei på samme utgang - og hvilke F-kapp som skal styre de forskjellige funksjoner som en utgang kan ha i funksjonstilordningen. Det er på samme måte som det doble antallet innstillinger for en og samme utgang. Dette er utnyttet ved fabrikkinnstilling på NMJ-modellen. Jeg har en stund lurt på de 2 funksjonene på de 4 første utgangene i funksjonstilordningen og funnet ut at det er alle lys- og funksjonseffekter hvor du kan sette opp forskjellige funksjoner på de ulike utgangene som har 2 definisjoner. Dette fordi jernbaneselskapene har dimming i samme hovedlykt - men ikke i Norge. - Jeg har nok ikke lest i detalj kapittel 12 i den 96 siders instruksjonsboken.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har ikke oversikt over hvilke utganger som er koblet til hvilke lys?
|
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(1)
|
I følge instruksjonsboken til NMJ er det:
F0f - frontlys øvre, retningsstyrt. F0r - frontlys øvre, retningsstyrt. Aux1 - Nedre markeringslys, hvitt #1 Aux2 - Nedre markeringslys, hvitt #2 Aux3 - Nedre markerlinslys, rødt #1 Aux4 - Nedre markeringslys, rødt #2 Aux5 - Førerromslys #1 Aux6 - Førerromslys #2 I alt 8 utganger. Det NMJ har gjort, er at de har 2 nivåer av lys i topplyskasteren. Det styrer de med å definere ett dimmet lys og ett fullt lys på samme utgang. Dette er begrenset mulig for i alt 4 utganger (på LS5, LP4 og 5. Jeg tror også det er mulig på LS4 - men gidder ikke å sjekke?) |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for informasjonen, Kjell!
For min del kommer jeg antagelig til å satse på utgaven i gammeldesign med enkel topplyskaster (2164), så jeg er ikke så opptatt av variabel dimming. Men jeg har et par dekodere fra før med 8 funksjonsutganger (Uhlenbrock og Zimo), så jeg spurte for å kunne sjekke hvor hensiktsmessige de er med tanke på automatisk retningsstyring av lys. Ellers kan jeg saktens bruke en LP4 om jeg dropper førerromsbelysning. Lokpilot 4 og 5 er relativt kompliserte å programmere (særlig med kun en Multimaus), men de har alle logiske muligheter (AND, OR og NOT) og retningsstyring av alle utganger. Jeg innbilte meg at Loksound-dekodere klarer det samme som Lokpilot av samme generasjon (pluss lyd), men jeg har heller ikke sjekket.
Edited by TorsteinS - 27 februar 2021 at 13:39 |
|
TorsteinS
Post Options
Thanks(0)
|
De som vil ha førerromsbelysning i NMJ El.14, bør nok styre unna de fleste Zimo-dekodere. Zimo følger ikke standarden for plassering av AUX5 og AUX6.
I følge NEM660 (siste utgave fra 2015) skal AUX5 ligge på pin 17 og AUX6 på pin 3. Nyere NMRA-standarder (TN-9.1.1.3 og S-9.1.1.3 fra 2020) sier det samme, selv om det riktignok står at "variations exist with output pins 3,4,13, and 17, identified as outputs AUX3 to AUX6". (Her er det også verdt å merke seg at NMRA nå definerer AUX3 og AUX4 som logikkutganger.) De fleste Zimo-dekodere med 21MTC og nok F-utganger har AUX5 på pin 3 og AUX6 på pin 2, mens pin 17 brukes til "ELKO Minus" dersom dekoderen støtter ekstern backup-kondensator. Av dekoderne uten lyd ser imidlertid MX636C ut til å følge standarden, og MX636D kan omkonfigureres til en C-utgave. Jeg har ikke sjekket data for lyd-dekoderne.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |