MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fordømte gummilim.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fordømte gummilim.

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fordømte gummilim.
    Posted: 05 desember 2020 at 19:18
For mange år siden var det et firma som markedsførte et lim særskilt egnet til å binde ballast på mj anlegg. Jeg tror det egentlig ble kalt gummilim og var opprinnelig produsert for annet formål enn mj. Så vidt jeg husker skulle fordelen med dette limet fremfor trelim være at det forårsaket mindre støy når togene kjørte. Det skulle også være lettere å ta opp ved reparasjoner. Mulig dette stemte den første tiden, men hos meg ble ballasten etterhvert sprø og begynte å smuldre. For flere år side måtte jeg legge ny ballast på stasjonen min, og nå ser jeg at det også begynner å smuldre utover på strekningen. Jeg gikk heldigvis tilbake til trelim+vann, slik at skaden er begrenset, men det er virkelig lite lystbetont å bytte ut mer av ballasten.

Nå lurer jeg på om det går an å reparere uten å bytte hele ballasten, feks ved å legge på fortynnet trelim. Har noen andre her erfaring med gummilimet?


Edited by bkv1 - 05 desember 2020 at 19:42
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2020 at 21:18
Mener å huske det var JOMO jigs som kom med gummilim. Skal sjekke i esken jeg fortsatt har liggende med et helt ubrukt system. Ville heller forsøkt å binde det med en matt klarlakk. Tape over skinnetopper og elektriske kontakter og mal med pensel eller spray på. Kanskje et par tynne strøk.
Terje V.
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2020 at 11:27
Dette mener jeg var et produkt fra firmaet Modelleffect (mulig stavefeil her).
Har brukt en del av dette selv, med gode erfaringer. Har vært moro og visst formelen på produktet. O.J
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2020 at 11:39
Jeg tror ikke Jomo Jigs hadde dette produktet. Jeg har flere ubrukte sett med Jomo skinne- og vekseljigger som jeg vurderer å bruke. De hadde / anbefalte et lim til å lime skinner fast i svillene, men der er det nok bedre å bruke skinnespiker, noe jeg bruker endel av i O skala.

Jeg antar det er Ballastfix MC 800 det er snakk om i tråden her. Det var ModellCompagniet som solgte det i sin tid. Det var laget av "gummimelk" i følge etiketten på flaska jeg har foran meg nå.
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2020 at 11:55
Hei!

Jeg googlet gummimelk og fant ut at det er ett latexprodukt som er tilgjengelig i enkelte (husmor-)hobbyforretninger.
Jeg vet lite om hvordan egenskaper det har, men dere som har brukt det som ballastlim; ble det noe støyreduksjon?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2020 at 12:29
Jomo jigs får ingen bjelle til å ringe hos meg. Tror det må ha vært noe annet.

Ballastfix kan godt ha vært navnet. Her er noe: http://www.cuilenborg.com/Frans/modelltog/page17/page17.html

Jeg husker ikke om det var støyreduserende, godt mulig. I begynnelsen var det vel litt mykt slik at man kunne skjære i det, hvis jeg husker rett. Trelimet gjør jo ballasten steinhard.

Edited by bkv1 - 06 desember 2020 at 12:34
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2020 at 13:15
Prøv med vann for JOMO JIGS roadbedglue (det var visst det det heter).
Det er fortynnbart med vann står det på boksen.
 
Videre tekst er (står på boksen):
Vannfortynnbart hobbylim/flytende tape.
 
Bruksområde.
Landskapsbygg - Dekorasjoner - Fotomontasje - mm. eller som dobbeltsidig tape. Stryk ut med pensel.
Vent 30 - 60 minutter. For beste effekt, sammenfug innen 24 timer.
 
Jeg hadde en prøvebit fra Collector Model, hvilket jeg adskilte ballasten , sikkert etter 25 år? Den var like elastisk og svakt klebende igjen ved adskillelse.
 
Kan være noe annet du har brukt?
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2020 at 14:42
Jeg er nesten sikker på at det var Ballastfix.

Jeg hadde en gang et uhell med overoppheting av mjrommet (garasjeloft med lite volum). Jeg skrudde ovnen feil vei med det resultat at kvikksølvsøylen gikk helt til topps og jeg fikk solslyng et par steder på skinnegangen. Kanskje heten gjorde skade på Ballastfixen? Bare en tanke siden andre ha bedre erfaring med den.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.