MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Totalt  nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Totalt nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
teetee View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 26 november 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote teetee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Totalt nybegynner
    Posted: 26 november 2020 at 21:48
Har i dag skaffet meg et sett, märklin HO 29550. Fikk aldri togsett som barn, nå som jeg er 65 er det på tide :) Og så skal i hvert fall barnebarna få den gleden! Vet ikke om settet er i orden. Har funnet ut av hvordan ledningene skal kobles på transformatoren, men aner ikke hvordan de kobles på skinnene. Skal det være en kabel til ytterste skinne og en til innerste? Eller er jeg på jordet?
Takknemlig for all hjelp, og kommer sikkert til å mase om hjelp til feilsøking hvis det ikke virker.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2020 at 22:37
Märklin har et såkalt treskinnesystem. Det vil si at begge de to skinene toget kjører på skal være koblet til samme leder. Så er det kontaktpunkter mitt mellom skinnene (en "midtskinne" som ikke helt ser ut som en skinne) som en slepesko under lokomotivene glir på. Til den "midtskinnen" skal den andre ledningen kobles til. Se også Svein Sandos websider om modelljernbane:

Edited by lklende - 27 november 2020 at 22:43
Back to Top
teetee View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 26 november 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote teetee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2020 at 22:49
Tusen takk for god hjelp!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,313 seconds.