MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di6 - gear
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di6 - gear

 Post Reply Post Reply
Author
roccomann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roccomann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di6 - gear
    Posted: 08 november 2020 at 14:00
Hei der ute, nå er det lenge siden jeg hadde innlegg her i forumet, så det kan jo hende at spørsmålet mitt allerede er besvart.
Men her er i alle fall problemet: Jeg har en modell av Di 6.665 der begge gearboksene er defekt. Hvor kan jeg få tak i reservedeler til denne modellen?
Jeg vet dessverre ikke fabrikatet,men modellen er i norsk design og ikke så mange år gammel.
Mvh Einar B
roccomann
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2020 at 17:15
Det er sikkert et Hobbytrade-lokomotiv? De har laget samme nummer.
Det er problematisk å få deler fra "gamle" Hobbytrade da de har gått konkurs. Derfor vil jeg anbefale et fabrikat i Polen som heter: https://kkpmo.com/
Jeg har brukt de flere ganger og de leverer over PayPal (betalingen).
 
For små tannhjul, kan du velge messing, så holder det "evig". De koster € 3,40 pr. stk.
Velg en halv mm. mindre enn akslingen (som er 2 mm.), så kan du brotsje opp tannhjulet så det passer på klempasnings på akslingen. - Ellers er det "fritt roterende" på eksakt mm.
 
 
Aksling Ø: 1,5 mm.
Tenner: 12
Ytre diameter Ø 5,6 mm.
Bredde: 3,0 mm.
Jeg glemte Modul : 0,4


Edited by Kjell H. - 08 november 2020 at 18:41
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2020 at 17:17
Du kan prøve å sende en mail til Gudmestad leker & modeller, kanskje han har noe deler liggende.

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2020 at 09:00
Takk for tips! Lurte akkurat på det samme. Er det bare tannhjulene på akslingen som er ødelagt? Det virker som at det ikke går helt knirkefritt uten hjul, men da går det i hvert fall rundt da.

Har noen tips til hvordan man kan feste boggisidene igjen? Tenkte på å borre hull og lime på en plassmangel eller evt messingstang.

Har 5 lok av type Di6 i ulike farger og varianter som sårt trenger reparasjon.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2020 at 14:01
Kanskje du kan lime tappene som holder boggisidene på plass? Jeg kan se at de brekker i et svakt punkt innerst ved boggien, så "lim rikelig". Jeg brakk av tappen på ene siden, så det støtter opp andre siden.
Hvis ikke det holder, så må du demontere boggien og sette en konhodet plastskrue fra baksiden på 1,2mm. (Har et sett av disse skruene fra Kina - De koster en bagatell.)
Det går også å sette en 5mm. maskinskrue som er gjenget i zinkmetallet i boggien på 1,2 mm. gjennom tappen. Jeg har sluppet dette for limet holdt.
 
 
Det er 2 måter å feste tannhjul som er presset på akselen. - Enten å risse opp akselen til periodevis overdimensjon eller å ha tannhjulet i en underdimensjon i forhold til akselen når det gjelder tannhjul av plast.
Det siste har vist seg å være mer holdbart. Jeg har en teori om at akslinger som er gjort tykkere gjennom "rissing" eller rifling er mindre holdbare enn de som har en glatt overflate som er presset på i underdimensjon. Det begrunner jeg med at når akslingen presser kun ved de punktene som er risset, så danner det små sprekker slik at tannhjulet sprekker. Kanskje er fett og olje med på å trekke ut mykgjøreren i plasten?
Små tannhjul sprekker lettere enn større diameter. 
Men rifling eller "rissing" er holdbart for metalltannhjul.
 
NMJ har for Superline eller Topline komplette hjulpar som passer inn med metalltannhjul. De har også oppdaget at plast holder ikke for små tannhjul som er fast på akselen.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2021 at 23:48
Jeg har tegnet bunnplatene i 3D og printet dem i tøyelig resin. Det løste et av problemene.

Tannhjulene jeg bestilte ser også bra ut og kom etter bare noen dager i posten. Nb! Tannhjulene det henvises til i tråden her er ikke til hjulakslingene, men i drevboksen inne i boggien. Sørg derfor for å bestille nok slike!


Edited by Pelle - 14 mars 2021 at 23:49
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2021 at 10:42
Hvis du risser spor på akslingen der tannhulene skal sitte, får du festet tannhjulene - eller ta en tynn lisse runt om (flere tråder) imellom for å få festet tannhjulet. Det hjelper med å bruke Loctite pinneskrue-feste på akslingen.
 
- Ellers om du søker tilpasning på "glatt" aksling, så er det en fordel å få boret hullene 0,5 mm. mindre og brosje opp hullet i akslingen. - Ikke alle har passende brosj?
Det at det risses på akslingen er vanlig på omtrent halvparten at de festede tannhjulene, så jeg har ikke sjekket på dette lokomotivet. Det er i orden hos meg.
KKPMO har ikke tilbudt boring med 0,05 mm. underdimensjon for å få slik feste på akslingen.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.