MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Esu loksound på 3-skinne?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Esu loksound på 3-skinne?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Esu loksound på 3-skinne?
    Posted: 25 oktober 2020 at 15:22
Hei. Jeg holder på å digitalisere et Lima-lok og lurer på om ESU loksound passer til AC/3-skinne. Ser det er en dekoder fra ESU som heter loksound M4, er denne beregnet for märklin?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2020 at 15:37
Loksound M4 heter egentlig Loksound V4 M4 er som navnet sier versjon 4. Den fungerer med Marklins system.
Du kan også velge Loksound V5. Denne har allerede Märklinkompabilitet innebygd som standard.

For kuriositetens skyld:
Loksound har også Loksound V5 DCC. Denne leveres kun til det amerikanske markedet og er i all hovedsak en V5 uten Märklinkompatibilitet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2020 at 10:42
ESU bruker å ha M4 på de dekodere som det er tilbakemelding på for Central Systems (CS) og Mobile Stations (MS). Det gjør det at de kan tilbakemelde adressen når loket settes på sporet - eller gjenkjenne loket. M4 eller "Märklin Systems" er utviklet av ESU - så de kjenner det godt.
Märklin har byttet system opp gjennom årene. Først hadde de Motorola I eller Delta. Seinere i en mellomperiode, hadde de Motorola II. De var begrenset til 80 adresser, hvor du måtte kjenne adressen for å kjøre loket. Det var heller ikke dekodersending på Motorola systemene som er en nødvendighet for å identifisere adressen.
DCC har omtrent det samme for RailCom, så det er ikke unikt.
 
Det er veldig komplisert å få en multiprotokoll dekoder til å virke. Dersom du kjører bare DCC, så er det kostbesparende å ha muligheten for kun DCC. Det er like greit!
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2020 at 15:47
'Tilbakemeldingssystemet' til Märklin kalles mfx.
Dekoderen bør vel da være programmert for den spesifikke typen lok det skal settes i.
Jeg har selv flere 'ikke-Märklin-lok' med 'ikke-Märklin' mfx-dekoder. Virker 100% Smile

Jeg har også flere 'ikke-Märklin-lok' med multiprotokoll-dekodere og disse foretrekker jeg å kjøre DCC.
Jeg benytter MS2, men CS takler det selvfølgelig like godt Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.