MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Belysning fra IKEA
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Belysning fra IKEA

 Post Reply Post Reply
Author
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Belysning fra IKEA
    Posted: 11 desember 2005 at 20:28

Hei!

Jeg var innom IKEA idag, og fant en "juleduppeditt" ved navn "Glänsa" (39 kroner uten batterier). Det er en "lysslynge" som holder jevnt lys gjennom en 1,5 meter lang kabel. Lyset kommer fra en LED, drevet av 2x1,5 v, og det er halvannen meter ledning mellom "boksen" (for batterier og styreelektronikk) og LED"en.

Ledningen som lyser kan være en lysledende kabel med farget ytterkappe, men dette har jeg ikke sjekket (ennå iallfall). Man kan få apparatet i forskjellige farger - sjøl tok jeg en gul, men skulle nok tatt en hvit istedet. LED"en er derimot en vanlig "blå" lysdiode, ca 2 mm i diameter.

"Driftsenheten" gir mulighet for fast eller blinkende lys.

Det mest interessante er kabelen som leder lyset - dette er jevnt i hele kabelens lengde. Og med forskjellige farger på ytterkappen kan man altså få lys i flere farger. Jeg kan tenke meg flere mulige bruksområder:

  • Vognbelysning
  • Belysning på trange steder
  • Osv.

Bare et tips før julestria setter inn for alvor!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 18:28
Heisan

Dette høres jo spennende ut! "Snuser" litt på løsninger for innvendig belysning av et vitrineskap om dagen og dette kan kanskje være noe å bygge på?

Ellers mener jeg å huske at det på dette (eller forløper.... ;-) var noen innlegg om noen lyslister med LED"er.  Noen som husker eller kan sette meg på rett spor?  Det er naturlig å søke en løsning med LED eller ekstern lyskilde med lysleder, for å unngå oppvarming inne i skapet.

Spor, tips og forslag mottas med takk.

ML(ysende)H

Morten
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.