MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modellbahnshop-lippe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modellbahnshop-lippe

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modellbahnshop-lippe
    Posted: 09 september 2020 at 16:46
Mulig dette temaet har vært oppe før.
Men jeg leste i et innlegg om ombygging av A.C.M.E til El 15, og forsto det sånn at det var flere som har bestilt varer (MJ) fra Modellbahnshop-lippe, (Tyskland).

De har jo et ganske så brett utvalg av div MJ.

Går det på en måte greit og bestille varer fra de?
Blir man ruinert på den Norske Toll'en ? Geek Wink


Edited by Tåge - 09 september 2020 at 16:48
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2020 at 17:25
Kanskje tema før?
 
Jeg skjønner ikke at E-butikker i utlandet benytter seg av VOEC-reglene. Det er for tysk MvST en forskjell på 6% + frakt fra det de selger varene i Tyskland. Jeg er ikke ekspert, men lurer på om tyske varer blir unndratt MvST i-og-med de sendes til et land som ikke er med i EU. De momses av butikken (25%) og butikken sender til Norge uten det heftige gebyret Posten har Butikken sender oppgave og innbetaling til Norske Statskassen. Det er flere bildelsbutikker som bruker VOEC. - Er det for mye bryderi?
Hvem er den første MJ-butikk som benytter VOEC? De oppnår sikkert økt omsetning.
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2020 at 14:15
Jeg bestilte nylig en vogn fra den sjappen, så jeg kan ihvertfall gi deg et helt ferskt eksempel. Vognen kostet 66,15 EUR (708 kr), men tysk mva ble automatisk trukket fra slik at det ble 57,03 EUR. Frakt kostet 12,84 EUR, så totalpris ble 69,87 EUR.

Utregningen i henhold til dagens kronekurs med tollkalkulatoren blir da følgende:
Pris vogn + frakt: 729,44 kr
Mva +25%: 182,36 kr
Postens fortollingsgebyr: 149 kr
Totalt: 1060,80 kr

Så en vogn som da ville kostet 708 kr over disk i Tyskland ble ca 350 kr dyrere ferdig innfortollet i Norge. Så det ble en dyr vogn.

Ellers har jeg intenting å utsette på selve handelen.


Edited by Yngve - 10 september 2020 at 18:39
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2020 at 18:19
1000 takk for info Smile.

Antar at frakten er avhengig om hvor mye man kjøper, desto større pakke, desto dyrere frakt.
Eller er det en viss størrelse / tyngde, og så blir det dyrere frakt.

Eksempel, man kjøper to vogner og betaler samme frakt som en ?

Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2020 at 20:26
Jeg kjøpte fra to forskjellige butikker i Tyskland, den ene pakken inneholdt en vogn og den andre inneholdt fem vogner. Nå vet jeg ikke hvor grensen går for når frakten blir dyrere, men begge kostet ihvertfall 12,84 EUR i frakt med DHL. Nedenfor er størrelse og vekt som oppgitt i postens sporing.

0,8 kg - 50x19x15 cm
2,6 kg - 40x31x21 cm

Jo mer som er i pakken jo mindre blir fortollingsgebyret per artikkel. NB! Hvis totalprisen overstiger 3000 kr så øker fortollingsgebyret fra 149 kr til 299 kr. 

Det fine med Modellbahnshop-Lippe er at du får opp totalprisen med frakt før du bekrefter betaling, og da er det veldig enkelt å sjekke i tollkalkulatoren hvor mye du må betale.


Edited by Yngve - 11 september 2020 at 20:30
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2020 at 23:00
1000 takk for info Smile
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2020 at 19:30
Har gjennom årene handlet flere ganger hos Lippe. En utmerket butikk. Har måttet sende lok i retur pga feil og det var ikke noe problem. Jeg fikk til å med godskrevet frakten tilbake. Og reparert lok kom etter en stund.

Tidligere om årene ble jeg heller ikke avkrevet fortollingsgebyr, bare norsk mons ved avhenting av pakken. Siste gang, som var ifjor, måtte jeg betale fortollingsgebyret også.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2020 at 11:45
1000 takk for info Smile
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.