MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Svart dør
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Svart dør

 Post Reply Post Reply
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Svart dør
    Posted: 31 august 2020 at 14:29
Originally posted by esg esg wrote:

Jeg trodde også noen 69-sett fikk sorte dører etter tilbakemeldinger fra konduktørene på at dørene var vanskelig å se for passasjerene? Altså av rene kontrasthensyn?
I så fall kan det forklare hvorfor også motorvognene, som var uten månedskortmerking, fikk sorte dører, og hvorfor vogner i "nydesign" fikk sorte dører. "Nydesign" på vogner kom med B7/AB7/BF7 i 1982-83, altså omtrent samtidig som det dukket opp 69-sett med sorte dører.
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2020 at 12:54
Jeg trodde også noen 69-sett fikk sorte dører etter tilbakemeldinger fra konduktørene på at dørene var vanskelig å se for passasjerene? Altså av rene kontrasthensyn?
Mvh. Espen
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2020 at 14:34
Det Laurenz skriver om sorte dører, gjelder noen få enkeltvogner, ikke 69-settene. Jeg kjenner til denne, en B3, med én sort dør:

I den skandinaviske Lima-katalogen for 1998/99 er det dessuten et bilde av to B5-vogner i gammeldesign med sorte dører. Her er alle synlige dører sorte (to på den nærmeste, én på den borterste). Limas modell i dette "designet" er av B5 26013.

BM 69 fikk sorte dører i forbindelse med at styrevogna ble merket med "Månedskort", dvs. at vogna var kun for reisende med månedskort. Motorvogna fikk også sorte dører, men uten slik merking. På NJKs materielldatabase finnes det bilder av 69-sett med slik merking fra 1983 til 1989. Her er noen eksempler:

Styrevogn:

Motorvogn:



Edited by TorsteinS - 28 august 2020 at 14:46
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2020 at 19:19
Det kom med nydesign i 1983. Det svarte dørene på materiell med gammal design skyldes reparasjon etter skade/vedlikehold. Da var det nye, sorte dører som var på lager og det var det som ble satt inn. 

A samme grunn fikk diverse lokomotiver som fremdeles gikk i gammal design gule ploger.

Edited by Laurenz - 27 august 2020 at 19:20
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2020 at 20:55
Jeg ser at BM 69 fra NMJ kommer med en modell i gammeldesign med svarte dører. Mener også jeg har sett det på en B5 fra Lima med svarte dører.. Jeg vet mange av dere her på forumet har stor kunnskap om jernbane i 1:1. Så mitt spørsmål blir derfor, når begynte NSB med svarte dører?
SOHo
SOHo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.