MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Peco Skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Peco Skinner

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peco Skinner
    Posted: 12 juli 2020 at 19:26
Jeg har vært inne på hjemmesiden til Peco og ser at de har to type skinner i kode 75. Flatbootom og Bullhead. Hva er forskjelen på disse? Hvem er "norskest" av disse?
SOHo
SOHo
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2020 at 22:54
Flatbottomskinner har en bred, flat skinnefot, og er den vanlige skinnetypen i Norge og nesten alle andre land.
 
Bullheadskinner har en tykk og smal skinnefot som har et tverrsnitt som er nesten lik skinnehodet. Det er en skinnetype som i hovedsak har vært brukt i Storbritannia, men der har de i de senere år stort sett gått over til flatbotttom. I hvor stor grad det fortsatt finnes bullheadskinner på det vanlige britiske jernbanenettet vet jeg ikke, men på museumsbanene der borte er de helt vanlige. Jeg tror ikke bullheadskinner noen gang har vært brukt i Norge, i så fall er det lenge siden og i svært liten grad.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.