MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sommerprosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sommerprosjekt

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2021 at 23:30
Takk for tipsene om forumet, Terje.
Der var det veldig mye nyttig info.

Om den ene eller andre metoden for skjæring er bedre vet jeg ikke helt. Prøvde begge (skjære alle retninger i en operasjon, eller dele i horisontale og vertikale kutt) og ser veldig liten forskjell. Men å dele opp i flere operasjoner er mye mer fiklete Wink.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2021 at 10:10
De fleste av bygningene på Treungen stasjon er nå klare. Noen mindre detaljer gjenstår noen steder, og så kan det bli tilpasninger når landskapet skal formes.
Her er de 7 viktigste (?) bygningene samlet på et brett:


Det som gjenstår er kullskuret, som er en ganske stor konstruksjon som skal lages i tre, og noen buer og skur som sto rundt om på stasjonsområdet. 

Nedenfor er bygningene plassert der de skal stå på modulen:


En åpenbar ting gjenstår på dette bildet: Svingskiva! Jeg må jobbe litt mer med opplagring og sentrering, og selvsagt bygge en troverdig versjon av den åpne skiva som var på TreungenEmbarrassed.

Sett fra den andre siden av modulen vises det en annen "mangel":


Flere av bygningene henger utover kanten av modulen. Det er meningen at det skal være en ca. 10 cm dyp hylle som stikker ut under stasjonsbygningen, telegrafistboligen og godshuset. Denne skal lages i sammenheng med hylle for betjeningspanel og papirer som også kommer langsmed samme kanten.

Det er snart sommer igjen, og da blir det bedre forhold igjen for utejobbing. Kanskje burde denne tråden heller hett Koronaprosjekt? Wink

Hilsen Halvor
Back to Top
Johnnyboy View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 oktober 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johnnyboy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2021 at 01:08
Så fine bygninger du har laget. Jeg likte spesielt godt det vanntårnet. Hvordan har du fått til steinstrukturen? Og hvilke materialer har du brukt til bygningene?
Back to Top
Johnnyboy View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 oktober 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johnnyboy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2021 at 01:18
Nå spurte jeg før jeg hadde lest starten av tråden, der jeg fikk svar :)
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2021 at 15:14
Prosjektet er snart slutt Smile
Etter et drøyt års "jobbing" så ser jeg slutten på "Sommerprosjektet". Det har vært en fin ting å holde på med i disse koronatider Wink.

Bildene nedenfor viser de to midterste seksjonene av Treungen-modulen slik de fremstår i dag. Litt detaljering gjenstår, men modulen er klar til testing sammen med noen av AMJK's andre moduler. 



Hylle for papirer og betjeningspanel er også klart. Her er plass til kontrollpanel (under stasjonsbygningen), telefon (under telegrafisboligen) og vognkort og fraktkort (under godshuset). Under priveten er det ingenting... Embarrassed



Foreløpig er vegetasjonen nokså sparsom, men det har vokst opp litt trær rundt lokstallen, og busker og kratt ellers. Bygging av kullskur og tømmerkran får komme etter hvert.

Takk til dere som har fulgt med på dette prosjektet her på forumer. Så håper jeg at det snart er mulig å få Treungen stasjon i drift på et FREMOtreff, som en fornuftig nordre ende på Arendal - Treungen Banen Tongue.

Hilsen Halvor
Back to Top
Johnnyboy View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 oktober 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johnnyboy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2021 at 15:59
Jeg har veldig sansen for modellene dine, både håndverket og valg av forbilde. Lokstall og vanntårn av naturstein og hovedbygning i tre føles veldig norsk og minner meg om flere av stasjonene på dovrebanen.
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2021 at 09:43
Dette ser virkelig bra ut Halvor! Gleder meg til å se den på treff - og snike meg til en TXP-vakt Clap
Mvh. Espen
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2021 at 19:41
Dette ser flott ut!
Back to Top
SethSwede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 januar 2015
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SethSwede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2021 at 20:37
Supersnygga moduler! Tack för tråden och bygga information. Så flott vision.
Med vänlig hälsning,
Seth
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2022 at 10:42
Kullskur til Treungen
Den siste store bygningen til Treungen er kullskuret, og jeg har omsider kommet i gang med det. Det blir bygget i tre, med Northeastern lister og plater, på en base av balsa. Jeg har laget en mal for takstoler / reisverk siden jeg skal ha 23 slike for å holde tak og vegger på plass:



Så langt ser bygget slik ut, litt gjenstår på reisverket. Takstolene blir limt sammen med hurtigtørkende trelim, men jeg tar ikke sjansen på å ta de ut av malen før etter noen timer, så det har gått noen uker med sakte bygging Embarrassed.
De originale tegningene til kullskuret (og de andre bygningene på Treungen) finnes på nettet. Dette har selvsagt vært svært nyttig for byggingen. I tillegg har jeg etter hvert funnet brukbart mange bilder fra Treungen stasjon.



Så har jeg noen spørsmål om den praktiske bruken av slike kullskur i virkeligheten. Det er kanskje noen som kan svare:
  • Kull kom vel normalt til kullskuret med kassevogner (L). Hvordan ble det lastet inn i kullskuret? For hånd, med trillebår, med traktor/frontlaster om det fantes, evt. med transportbånd om slikt var tilgjengelig...? På Treungen ser det ikke ut til at det var særlig med maskiner til å hjelpe med.
  • Dersom det ikke var tobber på "løpekatt" tilgjengelig, hvordan ble kullet lastet opp på lokomotivene?
  • Kullskuret ser ut til å ha mange mindre luker langs med sporet. Hvordan ble disse brukt, og hvilken vei ble de åpnet? Jeg går ut fra at de ble åpnet for enklere adgang til kullet.
Hilsen Halvor




Edited by halvors - 26 januar 2022 at 10:45
Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2022 at 14:07
Signalstyring på seksjon A

Interresant å følge med på prosjektet ditt Halvor. Kan du fortelle litt om signalstyringen og materielliste/artikkelnummer for spordetektering og ikke minst riving av innkjørsignal? Er ''holdekrets' hjemmelaget?
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2022 at 20:40
Det er slike byggetråder som virkelig gleder et MJ-hjerte. Norge har en del trollmenn til å gjenskape virkeligheten. Halvors er ubetinget en av enerne. Her er det bare å bøye seg i hatten.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2022 at 14:37
Originally posted by miniclub89drg miniclub89drg wrote:

Signalstyring på seksjon A

... Kan du fortelle litt om signalstyringen og materielliste/artikkelnummer for spordetektering og ikke minst riving av innkjørsignal? Er ''holdekrets' hjemmelaget?

Jeg skal komme tilbake til dette i en eget tråd snart. Må bare få samlet noen tegninger. Styringen jeg bruker er "selvlaget" og baserer seg på enkel elektronikk, og er noe jeg har brukt på Lyngheibanen og flere FREMOduler..

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2022 at 11:16
Kullskuret er ferdig
Endelig er byggingen av kullskuret sluttført. Og jeg er fornøyd med resultatet Tongue.

 
Det er en ganske stor bygning, neste en halv meter lang. Den er et puslespill i tre, jeg regnet ut at den består av nesten 450 deler...Big smile  Eneste som ikke er tre er platene for taket og vindskiene.

Jeg har lagt inn litt lys for at man bedre kan se hvordan den er inni:

 
Det er også mulig å løfte av en del av taket for å se litt mer av innmaten. Dette taket er festet med magneter:

 
Alt i alt har det vært et interessant byggverk å lage. Det er jo den eneste av de større bygningene fra Treungen stasjon som ikke eksisterer lenger.

Hilsen Halvor
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2022 at 11:46
Ingen tvil. Du er en av enerne her inne som gir oss guts til selv å strekke oss hakket lenger. Bagateller skaper fullkommenhet, og fullkommenhet er ingen bagatell..Wink
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2022 at 16:07
Dette prosjektet her har blitt veldig bra.  Smile
https://www.facebook.com/togrommetside/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.