MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vekselpanel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vekselpanel

 Post Reply Post Reply
Author
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vekselpanel
    Posted: 10 juni 2020 at 22:39
Jeg er i ferd med å gjenoppta MJ-hobbyen, men foreløpig kun på planleggingsstadiet. Må få voksne unger ut av huset først, og den ene ser ut til å ha grodd godt fast...

I påvente av plass til anlegg tenkte jeg å scratchbygge bl.a bygninger. Utfordringen er at flere av de bygningene jeg ser på har det som i bygningsregistreringen til NSB omtales som vekselpanel. Dessverre er det ikke like lett å finne vekselpanel i modellbutikker.

Er det noen som vet hvem som evt produserer/ forhandler plater med vekselpanel...?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2020 at 16:01
Evergreen har jo endel ulike plater, men ingen som ligner på vekselpanel som jeg kan komme på.

Forskjellen i tykkelse mellom over- og underligger er under 0.1 mm i H0 (antar det er skalaen din siden du ikke har angitt noe konkret), og begge panelbordene kommer også i ulike bredder, så der tror jeg det kan bli vanskelig å finne noe som passer. Har du vurdert å tegne opp veggene med korrekt panelbredde og få de etset i messing?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2020 at 23:17
Det er riktig at det er H0, ja.

Jeg har en etseløsning som et alternativ, men hadde håpet det fantes noen som produserte vekselpanelplater - helst i tre.

Jeg har allerede søkt gjennom sortimentet til Evergreen. Jeg fant ikke noe hos dem. Et alternativ er derimot å kjøpe slette plater og lime Evergreen sin 1’’ x 6’’ skalariktige strips på den så det blir vekselpanel, men det kan høres ut som uforholdsmessig mye jobb...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2020 at 12:03
Kanskje du kunne høre med de som driver med produksjon av laserbyggesett om mulighet for å få produsert panelplater?
Fx Tor-Jørgen Moskaug i SMB Service http://www.smbservice.no/hobby/smbkit.htm
Bjørn Egil
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2020 at 23:16
Takk for tipset! Skal undersøke med dem.

Det blir uansett et høstprosjekt og jeg skal først bygge et kjøkken i skala 1:1.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.