MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forsikring av MJ-materiell/-utstyr?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forsikring av MJ-materiell/-utstyr?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forsikring av MJ-materiell/-utstyr?
    Posted: 11 mai 2020 at 16:52
Jeg har nettopp byttet forsikringsselskap, og i den forbindelse meldte spørsmålet seg om jeg burde ha en egen forsikring for alt materiell og utstyr som har blitt anskaffet opp gjennom årene. Det var var jo en artikkel om dette i siste MJ-Bladet som var veldig informativ, men spørsmålet mitt går litt mer på hva slags dokumentasjon man bør ha hvis uhellet først er ute. Bør man få en taksering av hele samlingen (hvilket jeg ble anbefalt av selskapet) og hvem er i så fall kvalifisert til å foreta en slik taksering? Eller holder det å ha en oversikt i Excel/Access eller tilsvarende, og hva slags informasjon bør oversikten inneholde? Mye materiell omsettes på bruktmarkedet hvor prisene varierer veldig, og gamle papirkvitteringer har også gjerne en tendens til å forsvinne med årene.

Hva med pris og ev. gjenskaffelsesverdi? Mange "ordinære" modeller går jo ut av produksjon og blir etterhvert ettertraktede på bruktmarkedet, for ikke å snakke om mer eksklusive messingmodeller som blir produsert i begrenset antall og gjerne er utsolgt allerede før de kommer i butikken. Mange av disse modellene er tilnærmet umulig å erstatte, hvordan setter man en pris på slikt? Hva med verdiforringelse, blir MJ-materiell nedskrevet i verdi over et visst antall år som det meste annet, slik at man risikerer å få igjen bare en brøkdel av det man selv har brukt?

I tillegg kommer selve anlegget og alt man har lagt ned av både penger og tid i det, pluss alt annet av byggesett, elektronikk m.m. som er kjøpt inn og som bare ligger og venter.

Her er forøvrig svaret jeg fikk fra forsikringsselskapet:

Hvis det er slik at du innehar en samling som har veldig høy verdi er nok det å forsikre samlingen som "verdigjenstand" noe som kan være lurt. Det som trengs er en takst på det du eier eller kvitteringer sammenlagt på alt. Men du nevner at dette kan være utgåtte standardmodeller og spesialmodeller med ingen mulighet å anslå gjenskaffelsesverdien. Hvis det er tilfellet blir det veldig vanskelig å tilby noen forsikring da vi ikke vet sum for hva som forsikres. Vil anbefale her du får en slags takst av samlingen din og sammenlagt verdi.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2020 at 10:16

Jeg kan dele min forsikringserfaring.

I 2006 var uvedkommende inne i vår kjellerbod og rasket med seg alt av MJ-utstyr som var lagret i kartonger der.

Dette ble straks meldt til politiet og til forsikringsselskapet (IF). Vi hadde vanlig innboforsikring, men med "superdekning", som betyr at det med relativt en liten økning i premien ikke er egenandel og ikke noe øvre tak for dekning i kjeller-/loftsbod osv. Uten "superdekning" var det maksimal dekning på 25.000,-.  Andre selskaper kan ha andre løsninger.

Helt siden jeg begynte å samle hadde jeg ført lister over alt rullende materiell som ble anskaffet, med dato, fabrikat, type, salsgssted/person (ved bruktkjøp) og innkjøpspris. Jeg anførte også om prisen var ordinær butikkpris eller spesiell tilbudspris, og om det var bruktkjøp med tilsvarende pris. For min egen del førte jeg også inn alle endringer som ble gjort (ombygging, digitalisering, belysning i vogner etc). På 90-tallet overførte jeg listene til Excel.

I listene var enkelt post nummerert, og nummeret var også påført på undersiden av hver enkelt modell og på enden av hver enkelt eske, for på en enkel måte å holde oversikt og å sørge for at de kom tilbake i riktige esker når de hadde vært ute (jeg har alltid tatt vare på alle originalesker - jeg begriper ikke hvorfor noen kaster dem....).

Jeg hadde dermed et godt grunnlag for på en enkel måte å lage lister over alt som var stjålet, disse ble i første omgang ble levert politi og forsikringsselskap for å illustrere hva som var blitt borte og anskueliggjøre en omtrentlig verdi.

Deretter beregnet jeg en omtrentlig prisutvikling over tid, og la inn denne formelen slik at jeg fikk beregnet en noenlunde gjenanskaffelseverdi. For enkelte helt spesielle modeller beregnet jeg manuelt ut fra tilgjengelige omsetningsdata. Disse listene ble uten diskusjon godtatt av forsikringsselskapet. De godtok gjenanskaffelsesverdi av samme modell etter dagens pris eller tilsvarende modell med samme standard dersom den aktuelle modellen var gått ut av produksjon (noe som gjaldt en stor andel av mine modeller).

Etter en tid oppdaget jeg banditten hadde begynt å selge mitt utstyr på QXL. Da var det enkelt for politiet finne vedkommende og ransake huset. Politiet fikk naturlig nok ingen god forklaring på hvorfor alt de fant der stemte med de listene de hadde fått av meg, og hvorfor det var påført samme nummer på alt som de hadde i listene.

Selv om det meste ble gjenfunnet var noe skadet på grunn av ukyndig behandling, og noe hadde forsvunnet eller blitt avhendet på måter som ikke var sporbare. Dette ble erstattet av forsikringsselskapet etter verdiene jeg hadde angitt i listene.

Å føre noenlunde detaljerte lister mener jeg man bør gjøre. Da er det mye lettere å holde oversikt over hva man har, og i tilfelle tyveri, brann eller annen skade er det også mye lettere å få erstatning. I mitt tilfelle var det også bevismateriale.

Jeg hadde ikke bilder av materiellet, men det var nok åpenbart for både politi og forsikringsselskap at listene ikke var noe jeg hadde slengt sammen i hui og hast. At mye av utstyret ble gjenfunnet og stemte med listene forsterket selvfølgelig troverdigheten. Mitt inntrykk var allikevel at forsikringsselskapet ville godtatt listene uansett, selv om kjeltringen ikke var blitt avslørt.

I dag er det så enkelt å fotografere og lagre bilder av det man har at jeg sterkt vil anbefale det.

Det er nok også lurt å melde til forsikringsselskapet på forhånd at man har slike samlinger. I mitt tilfelle var det ikke nødvendig med en egen post i forsikrinngsavtalen, men det kan muligens variere med hvilket selskap man bruker. i tilfelle man kommer i den lite ønskelige situasjon at man må benytte forsikringen kan det nok også være forskjellig hvordan den enkelte sakbehandler ser på saken. Jeg fikk en veldig grei saksbehandler, men det er jo ikke sikkert at andre er så heldige.

 
  

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2020 at 17:39
Takk for fyldig svar, her var det veldig mye matnyttig som jeg skal ta med meg videre!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.