MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Topline Di 3 626
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topline Di 3 626

 Post Reply Post Reply
Author
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Topline Di 3 626
    Posted: 08 april 2020 at 16:39
Hei. Topplampe under vinduer på min Di3 626 lyser ikke. Nedre markeringslys begge ender lyser, det er vel normalt. Øvre lyskaster over vinduer tennes avhengig av kjøre retning. Men hva topplampen under vinduer, hvordan funker den. Kan den slåes av og på, mulig jeg ikke får til det da jeg har 8 lokfunksjoner på min Lenz håndholder. Noen som vet
Geir Inge
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2020 at 21:58
Jeg har ikke denne modellen selv, så et helt konkret svar kan jeg ikke gi, men så vidt jeg husker ble den øvre lyskasteren under vinduene (øverst på "nesen") på forbildet koblet ut da de fikk montert lyskaster over vinduene. På noen lok ble hele lyktehuset fjernet, da så de litt merkelige ut.
I så fall er det riktig at den heller ikke lyser på modellen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2020 at 14:09
Hei!
Er i tvil? - Det er 2 typer 3.626 på markedet nå.
 
Det er i gammeldesign med "ordinær" snutelykt og nydesign med topplampe over førerromsvinduene. (Den siste ble solgt fra NMJ til redusert pris da den hadde "gammelrød" farge som nydesign.) Det er forskjellig elektronikk i 3.626-utgavene.
Det kan være at ledningen til snutelykten ikke er satt i pluggen (nyversjonen) eller ikke er loddet fast (gammelversjonen)? Ta av kåpen og sjekk.
Det kan også være at produsenten har blandet printkortene og montert et "belgisk printkort" uten topplys (og uten LED)?
Har du sett denne tråden:
 
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2020 at 20:55
Hei.

Takker for svar, tar en sjekk under kåpen.
Geir Inge
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2020 at 01:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det kan være at ledningen til snutelykten ikke er satt i pluggen (nyversjonen) eller ikke er loddet fast (gammelversjonen)? Ta av kåpen og sjekk.
Trådstarter skrev at øvre lyskaster over vinduer tennes avhengig av kjøreretning. Da har den altså lyskastere over vinduene (og er følgelig nyversjonen), og disse virker, så det er neppe noe galt. Lyskasterne over vinduene erstattet snutelykten, så det skal ikke være lys i sistnevnte. Omtrent det eneste som potensielt kan være galt da, er om han ikke får slått av topplyskasterne ved digitaldrift, eller om topplyskasterne tennes i feil ende.

(Edit: Fikset en skrivefeil.)


Edited by TorsteinS - 11 april 2020 at 13:56
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2020 at 11:10
Snutelykten er ikke i bruk på lok med topplyskaster over vinduene i skala 1:1.

Heljan sine lok har en sølvtape på innsiden av disse og ikke lysleder.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2020 at 00:04
Da loket i "nydesign" og med topplykt skal være ytterst begrenset, er det flere lok i gammeldesign i drift. Derfor trodde jeg det var en "trykkleif" under forespørselen?
Det "gammelbrune loket i nydesign" og med topplykt, har ikke belysning i den ordinære snutelykten. Det er plass på printkortet til å montere en LED og trekke ledning til den. - Men den vil ha samme funksjon som topplykten og med felles seriemotstand (så den lyser dårligere).
Ellers er lysledere på plass til snutelykten.
 
-  Di3 i den "store esken" (3 stk. hittil) mangler en NEM-lomme som skal leveres fra NMJ fordi de ikke har fått den fra Kina i disse coronatider. - Husk å spørre om etterlevering på NMJ.
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2020 at 17:08
Hei.

Bra med folk med kunnskap ,takker.
Geir Inge
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2020 at 17:35
Jeg kjøpte også en Di3.626 - omsider. - Da jeg skulle digitalisere den, virket ikke ene topplykten. Jeg reklamerte med forretningen - og fikk lok med samme feil igjen! På den jeg byttet, var kontaktblekkene til strømopptager for hjulene uten kontakt, noe som var lett å fikse ved å bøye.
Jeg mistenker at topplyktene har en 90 graders bøy inn i lykten? Blir lykten bøyet mer - og i krapp bøy, blir det brudd i "filmen" som LEDen er festet i. På mitt eksemplar var filmen festet under skruen som holder førerstandsinnredningen på plass - før topplykten ble montert. Dette resulterte i at "filmen var som en krøll" og det ble det brudd idet som skulle være en slak bøy. Man skal se til at filmen ikke er låst fast i førerstandsinnredningen når man monterer topplykten, men er fritt bevegelig.
Dette har sikkert de som monterer lokene i Kina ikke vært klar over rekkefølgen?
Man kan se under topplykten om det er en "krøll" på "filmen" eller den er med slak bøy uten å åpne Di3.
Jeg mistenker at flere andre lok har denne feilen?
 
Det er enkelt å utbedre. Har man et "reservelok" eller deler, så er det fort gjort å skifte topplykten.
Napp ut topplykten og skift LEDen som sitter på en film. Du trenger ikke lodde, da ledningene til filmen er pluggbar.


Edited by Kjell H. - 30 september 2020 at 17:37
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.