MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nye H0-skinner - HJELP!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nye H0-skinner - HJELP!

 Post Reply Post Reply
Author
Anders S. Myrbakk View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mars 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders S. Myrbakk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye H0-skinner - HJELP!
    Posted: 14 mars 2020 at 15:47
Jeg har nå i mange år ikke hatt noe anlegg (bortsett fra en liten testbenk). Det ser imidlertid ut til at det begynner å løsne, og noen halvferdige modulkasser står i garasjen. Jeg har som så mange andre tidligere brukt Peco code 100. Mine gamle Peco-veksler skal få nytt liv på en oppstillingsstasjon, men det blir ikke mere code 100 enn det på nytt anlegg.

Men hva søren skal jeg velge? Alt jeg vet er at det skal være H0 DCC, pent, driftssikkert og ikke håndlagt spor. Peco, Weinert, Tillig, Shinohara (og sikert mange andre) leverer spor i alle mulige coder, men jeg har liten kunnskap på området.

Det andre jeg trenger tips om er skinneunderlag. Kork er jo klassikeren, men jeg ser at det har kommet flere nye produkter, (for eksempel fra Woodland). Hva er bra, hva er lurt, hva bør jeg unngå)?

Alle brukeranmeldelser og generelle betraktninger mottas med stor takknemlighet!SmileSmileSmile

Jeg håper at noen av dere har tid til å gi tilbakemelding i disse corona-tiderDead,

vennlig hilsen Anders

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2020 at 09:44
Hei.
Peco kode 75 er noe som bør vurderes. Finnes overganger mellom kode 100 og 75 slik at du f. eks kan benytte kode 100 på skjulte områder.

Jeg tror at en ting man bør tenke på, er hvor tilgjengelig skinnene er. Kjedelig å vente et par uker på noen skinner dersom man har valgt et merke som er lite tilgjengelig.

Når det gjelder underlag mener jeg kork er best. Dette fordi det ikke «deformeres» i samme grad om du bruker stift for festing. Lyd får du stort sett når du legger ballast uansett underlag.

Lykke til
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.