MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - CV adresser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CV adresser

 Post Reply Post Reply
Author
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CV adresser
    Posted: 15 februar 2020 at 20:05
Jeg har en Di3 fra Heljan. I sin tid levert av Bergen modelljernbane. Den er DCC og har lydkort.
Ønsker flere ting:
Endre bremsehastighet
Endre saktekjøring
Endre volum på lydkort.

Har bare Roco Z21start og Multimouse å hjelpe meg med

Har ingen dokumentasjon til loket.

Noen som vet noe.....?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2020 at 16:27
Usikker på forskjellen mellom Z21 og z21(start), men med Z21 kan i alle fall lok søkes opp ...
Bjørn Egil
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2020 at 17:47
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Usikker på forskjellen mellom Z21 og z21(start), men med Z21 kan i alle fall lok søkes opp ...
Den sorte Z21 (med stor "Z") har flere grensesnitt enn de hvite (z21 og z21start, begge med liten "z"), samt mulighet for å justere utgangsspenningen:

z21start mangler dessuten WLAN, og for å styre den via WLAN kreves en trådløs ruter pluss en unlock-kode (som også fås kjøpt som en pakke). Den hvite z21 (med liten "z" og uten "start") hadde såvidt jeg vet WLAN, men selges ikke mer.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2020 at 19:30
Er jo litt vanskelig å gi råd når en ikke vet hva slags dekoder det er snakk om, men et eller annet i bakhodet mitt sier at de som kom rett fra BMJ hadde loksound. Da er bremseforsinkelse på cv#4 og generelt volum på cv#63.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2020 at 19:54
Originally posted by StenR StenR wrote:

Er jo litt vanskelig å gi råd når en ikke vet hva slags dekoder det er snakk om, [...]
Da kan han jo begynne med å lese ut CV #8 ("manufacturer‘s ID") og CV #7 (softwarens versjonsnummer), så bør det være mulig å finne ut hvilken dekoder det er. Jeg tror det er mulig å lese ut CV med z21start, i motsetning til den "dumme" forsterkeren 10764, som tidligere fulgte med Rocos Multimaus.

Oversikt over "manufacturer‘s ID" for ulike produsenter finnes her:
ESU har 151, Zimo 145 og Lenz 99.
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2020 at 21:39
Min hvite z21 start har LAN (ikke WLAN) utgang. Boosteren min heter Z21 BOOSTER (stor Z)
Kan det være nødvendig å gjøre ting så komplisert?
Jeg har kjøpt Roco sin trådløse router, men ikke satt denne opp enda.
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2020 at 03:27
Hei,

BMJ Heljan NOHAB-er hadde Loksound 2 decoder. Se http://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/former-products/ for decoder manual.

Lolke
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2020 at 14:19
Tusen takk ! Nå er jeg reddet.......
(Hva skulle en grønn amatør som meg gjort uten dere i forumet?)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2020 at 15:51
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Usikker på forskjellen mellom Z21 og z21(start), men med Z21 kan i alle fall lok søkes opp ...
Den sorte Z21 (med stor "Z") har flere grensesnitt enn de hvite (z21 og z21start, begge med liten "z"), samt mulighet for å justere utgangsspenningen:

z21start mangler dessuten WLAN, og for å styre den via WLAN kreves en trådløs ruter pluss en unlock-kode (som også fås kjøpt som en pakke). Den hvite z21 (med liten "z" og uten "start") hadde såvidt jeg vet WLAN, men selges ikke mer.
Nå var det ikke tilkoplingsmuligheter etc jeg lurte på, men mulighetene for å søke opp lok; hvilket som nevnt, er mulig i Z21 ... Wink
Selv om z21 ikke har egen utgang for progr.spor, kan kanskje 'vanlig' spor benyttes (alene på sporet!)


Edited by b e pedersen - 21 februar 2020 at 15:54
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.