MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitale norske signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitale norske signaler

 Post Reply Post Reply
Author
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitale norske signaler
    Posted: 08 februar 2020 at 18:28
Hei!
Er det noen som har peiling på hvordan man kan styre de norske signalene digitalt. Hvilke muligheter man har på et Märklin anlegg og hvordan man kobler opp noe slikt. Evt. har noen gode råd om hvordan man kan styre dette enklest mulig analogt.
Back to Top
FredrikB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FredrikB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2020 at 20:23
Hei!

Möllehems Gårdsproduktion har norske signaldekodere for LocoNet, hvis det kunne være interessant.

Mvh

Fredrik
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2020 at 21:26
Originally posted by FredrikB FredrikB wrote:


Möllehems Gårdsproduktion har norske signaldekodere for LocoNet, hvis det kunne være interessant.
Dette må da være noe for norske forhandlere?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 09:46
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 15:57
Hei!

Tusen hjertelig takk for deres innspill. Etter mye frustrasjon, og med stadige henvendelser, kunne forhandlerne gi meg det svaret at hadde ingen peiling på hvordan dette kan gjøres. Produsenten selv har ikke engang svart meg. Etter en del undersøkelser og lesing både oppover, nedover og til begge sider, har jeg nå kommet frem til at opplegget til Môllehems Gårdproduktion vil det beste for min del. Ikke minst for at alt er så nøye beskrevet på svensk, og det passer meg bedre enn teknisk engelsk.

Mvh
Odd Rune.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 17:27
Hei Odd Rune, flott at du vil gå for MGPs produkter :-)
jeg bygger opp signalanlegget til Eiker stasjon som vi bruker på FREMO-treff, med utstyr fra Møllehem.
Lett å programmere er det. Du bruker bare en app på telefonen!
Jeg anbefaler deg å bestille en startpakke. Da får du det du trenger, enten til servostyring av veksler eller mer standard styring, men ingen signaldekoder.
Men obs. De norske signalene som finnes er utstyrt med formotstand for 12 Volt. Signaldekoderene er beregnet å koble direkte på LED uten formotstand. De leverer kun 5 Volt.
For meg er det ikke noe problem, jeg bare forbikobler formotstandene. Er du komfortabel med loddebolt er det ikke noe problem.
Lykke til :-)
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 18:55
Tja, komportabel med loddebolt, er ikke proff akkurat, men jeg har da loddet sammen noen ledninger. Nå er det bare dvergene mine som har motstand, men de kan jeg klippe vekk. Styringen med vekslene er allerede koblet opp med CS3 og dekodere fra Märklin, så det er egentlig bare dette forbaskede signalopplegget som har gnagd meg i flere måneder nå. Men nå har også jeg sett lyset på dette, og har nettopp nå bestilt varerene som jeg trenger fra MGP tror jeg. Men det er noe i det Øystein Sunde synger om når han skulle kjøpe seg datamaskin, og så må du ha, og så må du ha.

Mhv
Odd Rune.
Back to Top
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 19:02
Eller er det den svarte kladden som er tredd oppunder signalet som ledningene er festet sammen som er formotstand kanskje?

Mvh
Odd Rune.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 20:17
Det er nok smd-motstander i den svarte kladden som må forbikobles.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 20:19
Har CS3 støtte for Loconet? For skal du styre signalene må du også ha kontroll med sporvekslene.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 20:20
Tusen takk, det hadde ikke jeg tenkt på.

Mvh
Odd Rune.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 21:10
Signaldekoderen lytter på de forskjellige kommandoene som sendes ut på Loconet og viser signalbilde deretter. Den lytter etter sporvekselkommandoer og tolker dem for å vite om signalbilde skal være kjør eller kjør m/avvik. Likeledes sender også signaldekoderen ut signalbeskjeder slik at andre dekodere kan vise eksempelvis riktig forsignalbeskjed.

Ta som eksempel ett innkjør hovedsignal. For å styre det trenger du kun en sporvekseladresse. Setter du adressen til Closed viser signalet kjør. Thrown gir stopp. Du behøver ikke tenke på sporvekselstillinger. Du programmerer bare inn i dekoderen hvilke sporvekseladresser signalet skal overvåke.
Likeledes med forsignaler. Du bare programmerer inn hvilke hovedsignaler det skal lytte på så fikser dekoderen resten. Her behøver du ikke noen adresse for å styre det. Det styrer seg selv.
For det forsignalet som henger på innkjør hovedsignals mast må du også legge inn de sporvekslene som viser til det rette hovedsignalet, der kan du jo ha flere muligheter. Her slukkes forøvrig forsignalet automatisk når hovedsignalet viser stopp. Akkurat som i virkeligheten.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 21:35
Ja, dette blir unektelig spennende, gleder meg til sakene kommer fra Sverige, og kan begynne å eksperimentere. Jeg har ikke hørt om denne produsenten før Fredrik nevnte det engang. Det er jo lettfattelige instruksjoner og prisene ser helt greie ut. Merkelig at dette ikke er mer utbredt. Åssen går det forresten med den sporvekselen på Steinsnes?

Mvh
Odd Rune.
Odd Rune.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 21:59
Anders er relativt fersk internasjonalt. Han har solgt mye nedover Europa pga godt rykte. Sakene fungerer og er enkle å ha med å gjøre. Faktisk har han hatt leveranseproblemer grunnet stor pågang.
Norsk signaldekoder kom først sent i fjor høst.
Jeg har prøvd diverse produkter for styring av signaler. Men ingen som er så enkle å ha med å gjøre som disse.

Og den sporvekselen. . . Jeg gir ikke opp håpet 😁
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2020 at 11:25
Hei Dag Cato!

Da kan jeg muligens måtte vente vinter og votter på forsendelsen da? Men skal ikke lysdiodene ha motstandere heller?

Mvh
Odd Rune
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2020 at 14:10
Jeg har en del produkter fra Litfinski (sporvekseldekodere, tilbakemeldere og interface), jeg har digitalstyring fra Digitrax og ønsker å manøvrere dette med styringsprogrammet Traincontroller. Er det mulig at signaldekoderen fra MGP passer inn i alt dette, etter som alt utstyret nevnt over støtter Loconet?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2020 at 17:16
Tror ikke du behøver å bekymre deg :-)
Han bruker å være flink til å skrive på hjemmesidene om det er noe leveranseproblemer.

Og nei, du behøver ikke formotstand i det hele tatt til LEDene.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2020 at 17:17
Det skal fungere så vidt jeg forstår. Kommuniserer det over Loconet skal det ikke være noe problem.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.