MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sidenes nye  utseende
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sidenes nye utseende

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sidenes nye utseende
    Posted: 09 desember 2005 at 10:33

Skryt til nettstedmekanikerene som har justert fargevalg og layout.

Jeg synes det er blitt bra. Særlig fargene er behagelig for øynene mine.

Men to småting biter jeg meg merke i.

Banneret på toppen dekker med min oppløsning (1024x768) ca 25 prosent av tilgjengelig areal (Ser da bort fra verktøylinjene i toppen av Explorer). Kanskje kunne banneret vært litt mindre? Litt mindre ruvende?

En annen ting er dette feltet jeg sitter og skriver i akkurat nå. Det er mye smalere enn resten av siden. Kunne det kanskje vært gjort litt bredere?

Småting kanskje, men allikevel.

 

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 10:35

En liten ting til:

På MJFs framside kommer de sist postede innleggene opp. Jeg som utenforstående kan lese noen linjer fra forum som er lukket for meg.

Andre kan lese linjer fra forum som er lukket for dem. FREMO-privar f.eks.

Kan disse lukkede fora skjules på framsiden?

 

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 10:47
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Banneret på toppen dekker med min oppløsning (1024x768) ca 25 prosent av tilgjengelig areal (Ser da bort fra verktøylinjene i toppen av Explorer). Kanskje kunne banneret vært litt mindre? Litt mindre ruvende?


Takk for positiv tilbakemelding! Fint nå som det bare er pes ellers her...  

Vi ser på det med banneret. Diskusjonen går på om vi skal ha to typer banner, et stort for forsiden, og et mindre/lavere for andre sider, mer som en stripe på toppen.

Endringer kommer nok!

De andre tingen du tar opp skal vi se på, også. Tviler litt på at skrivefeltet kan bli større uten endel innsats, men det er jo mulig! Jeg ville også likt det.

mvh
Henning L
webgnom
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 10:55
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Skryt til nettstedmekanikerene som har justert fargevalg og layout.

Jeg synes det er blitt bra. Særlig fargene er behagelig for øynene mine.



Enig med DC! Utseendet er blitt veldig bra! Men det som plager meg mest er bredden på banneret på toppen. Jeg har også 1024x768 (som er maks på laptoppen min), og ettersom jeg har favorittene/bokmerkene i egen sidestolpe i nettleseren, gjør banneret at jeg må sidescrolle på samtlige sider, og det er irriterende når man skal lese tekst...

mvh Heine
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 11:25
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

[QUOTE=Dag Cato]Men det som plager meg mest er bredden på banneret på toppen. Jeg har også 1024x768 (som er maks på laptoppen min), og ettersom jeg har favorittene/bokmerkene i egen sidestolpe i nettleseren, gjør banneret at jeg må sidescrolle på samtlige sider, og det er irriterende når man skal lese tekst...
mvh Heine


Hmmm, ja, det kan jo være et problem. Et dårlig forslag er selvsagt å lukke favorittene dine mens du er på forumet...

En like slett løsning er vel å forlange at du skaffer deg en 20"-skjerm, jeg har det på jobben... og sidene blir nesten litt små på den... men det anbefales!

Selv har jeg 1024 bredde hjemme, så jeg forstår frustrasjonen med toppbannerets høyde. Bredden er det litt verre med. Vi skal jo ha plass til ting. Jeg synes det blir litt for lite og kompakt med en bredde på la oss si 750 piksler.

En løsning kan være å legge inn et fleksibelt mellomrom som skaleres etter sidebredden du velger å bruke. Men da får vi ikke den billedstripa til å henge sammen...

Vi skal se mer på det med bredder, imens: hva syns dere andre?
Sidene er jo et kontinuerlig utviklingsarbeid, og det er verdifullt med tilbakemeldinger.

mvh
Henning L


Edited by Henning L
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 11:57

Hei

Vi skal se mer på det med bredder, imens: hva syns dere andre?
Sidene er jo et kontinuerlig utviklingsarbeid, og det er verdifullt med tilbakemeldinger.

Joda, ser veldig bra ut.

Men når jeg trykker enter for linjeskift, hopper den dobbel linjeskift ?

Og kunne kansje også ha ønsket at "forhåndsvis" viste det slik det i realiteten blir seende ut.

Hvordan får dere til det med at quote blir inni en ramme ?

MVH Espen



Edited by Espen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 12:21
Originally posted by Espen Espen wrote:

Hvordan får dere til det med at quote blir inni en ramme ?

MVH Espen

Du holder inne alt gr. og trykker "8" for å få "firkantklammer start". så skriver du "quote" og holder inne alt gr. på nytt mens du trykker "9" for "firkantklammer slutt". Etter teksten du vil ha inne i rammen så gjør du akkurat det samme, men da bruker du "/quote" i stedet for "quote" for å fortelle at det er slutten på sitatet.

Normalt om du svarer ved å bruke "siter" knappen så skal forrige innlegg komme inn i tekstvinduet ditt ferdig med "quoter" men mange som sletter litt av forrige innlegg for ikke å sitere alt sletter dessverre fort vekk en firkantklammer for mye slik at det blir vanskelig å se forskjell på gammel og ny tekst

Eirik

Back to Top
Billy View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 186
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Billy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 12:32

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:


Enig med DC! Utseendet er blitt veldig bra! Men det som plager meg mest er bredden på banneret på toppen. Jeg har også 1024x768 (som er maks på laptoppen min), og ettersom jeg har favorittene/bokmerkene i egen sidestolpe i nettleseren, gjør banneret at jeg må sidescrolle på samtlige sider, og det er irriterende når man skal lese tekst...

mvh Heine

PS: Heine du vet at du kan hente alle favorittene dine på øverste meny linje med en "droppdown" meny i IE som heter så noe så fint som "Favoritter"? Så slipper du å bruke den sidestolpen som tar så mye plass.

Har man "bare" 1024pix så må man forvente seg at man "mister" noe av designen på sider rundt om kring nå om dagen. Jeg kjører 1280pix og er helt fornøyd med bredden ihverfall.

Men høyden på banneret kunne nokk uansett hvert gjort noe lavere.

Mvh. Torsja
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 12:33
Originally posted by Henning L Henning L wrote:



Hmmm, ja, det kan jo være et problem. Et dårlig forslag er selvsagt å lukke favorittene dine mens du er på forumet...

En like slett løsning er vel å forlange at du skaffer deg en 20"-skjerm, jeg har det på jobben... og sidene blir nesten litt små på den... men det anbefales!



Ja, jeg lukker favorittene nå, men de er fortsatt et irritasjonsmoment. Og 20" blir så upraktisk å dra med seg rundt omkring... jeg har store skjermer på de stasjonære maskinene hjemme, men jeg bruker i prinnsipp bare laptopen, for den kan jeg flytte rundt omkring etter hvilket rom jeg er i... Det er lettere å bygge anlegg når man ikke setter seg fast i kontorstolen på hjemmekontoret.

Mvh Heine


Back to Top
Billy View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 186
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Billy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 12:37
Og PS Heine:
Man kan ta bort favorittene i ett IE vindu, men fortsatt ha favorittene oppe i ett annet IE vindu. Regner med at du ikke "bare" har étt IE vindu oppe av gangen.
Mvh. Torsja
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 12:42
Originally posted by Billy Billy wrote:

PS: Heine du vet at du kan hente alle favorittene dine på øverste meny linje med en "droppdown" meny i IE som heter så noe så fint som "Favoritter"? Så slipper du å bruke den sidestolpen som tar så mye plass.


Yes! men det er mye enklere å ha det i sidestolpe. Spesielt når man surfer gjennom ørten forum for å se etter nye innlegg... Og dette er det eneste av alle de forum jeg leser som jeg må sidescrolle. Dessuten har jeg kasta ut IE for lenge siden. Her er det Firefox som gjelder! Når man har brukt det en stund er det helt uaktuelt å gå tilbake til IE...

Høyden på banneret spiller mindre rolle, for jeg har scrollehjul på musa... Men den fungerer bare vertikalt. Ikke horisontalt.

Mvh Heine
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 12:45
Originally posted by Billy Billy wrote:

Og PS Heine:
Man kan ta bort favorittene i ett IE vindu, men fortsatt ha favorittene oppe i ett annet IE vindu. Regner med at du ikke "bare" har étt IE vindu oppe av gangen.


Hehe... Jeg kan alle disse grunnleggende tingene. Og ja, jeg har maaange åpne vinduer.

Men når alle forumene ligger på rekke og rad med link til active topics i favorittene, og jeg zapper fort igjennom er det fortsatt et lite irritasjonsmoment...

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 13:48

Espen:

Eika har jo en beskrivelse på hvordan du

Quote quoter i ramme
, men jeg synes nå den enkleste måten er å trykke på "sitér"-knappen (i det innlegget du ønsker å sitére fra)

Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 14:09
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:


Men når alle forumene ligger på rekke og rad med link til active topics i favorittene, og jeg zapper fort igjennom er det fortsatt et lite irritasjonsmoment...


Du kan legge bokmerkene i toppen av Firefox, under knappelinja/adressen. Da kan du ha full bredde og full tilgjengelighet!
Sjekk "Manage Bookmarks/Bookmarks toolbar" (jeg har engelsk Firefox). Her kan du få alt inn på minimumplass. Alt jeg trenger ofte ligger der. Du kan også legge det i mapper.
Mange åpne vinduer, sa du - Hvorfor ikke bruke Tabs? ("Faner")

mvh
Henning L


Edited by Henning L
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 14:55
Ja, verktøylinja på toppen er en bra funksjon! Men da går det igjen utover høyden, og ettersom dette er det eneste forumet som har breddeproblemer, vil jeg heller bruke sidestolpen...

Faner er også fint, men når jeg har andre programmer enn Firefox aktive er det lettere å velge direkte fra linja i bunn.

Mvh Heine
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 15:48

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Banneret på toppen dekker med min oppløsning (1024x768) ca 25 prosent av tilgjengelig areal (Ser da bort fra verktøylinjene i toppen av Explorer). Kanskje kunne banneret vært litt mindre? Litt mindre ruvende?


Takk for positiv tilbakemelding! Fint nå som det bare er pes ellers her...  

Var det ikke en stor forfatter som hevdet at selv troll kan temmes?

Quote Vi ser på det med banneret. Diskusjonen går på om vi skal ha to typer banner, et stort for forsiden, og et mindre/lavere for andre sider, mer som en stripe på toppen.

To forskjellige bannere kan være en god ide. På forsiden er ikke den nåværende størrelsen så prangende.


Quote
De andre tingen du tar opp skal vi se på, også. Tviler litt på at skrivefeltet kan bli større uten endel innsats, men det er jo mulig! Jeg ville også likt det.

mvh
Henning L
webgnom

Det må finnes en eller annen innstilling et sted for hvilke delforum som skal få profilere seg med siste innlegg på førstesida. Dette delforumet, Forumverkstedet er jo skjult.

Bredden på skrivefeltet er sikkert en tabellverdi i en eler annen asp-fil

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 16:19
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det må finnes en eller annen innstilling et sted for hvilke delforum som skal få profilere seg med siste innlegg på førstesida. Dette delforumet, Forumverkstedet er jo skjult.

Innstillingen finnes og den har blitt brukt før, for det ligger jo andre delforum her og som ved en tabbe ble synlige slik på førstesiden, men det ble jo fort ordnet opp i så det tar neppe stort lengre tid nå

Eirik

Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 18:16
Bruker Linux på hjemmepcen, og ser at noen knapper på feltet "Svar på innlegg" ikke er med her, kontra Windows på arbeid. Kansje det er mitt oppsett ?
Har prøvd å "qoute" etter Eirik sitt oppsett, men får det ikke til på denne maskinen med Linux og Firefox.

MVH Espen
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 19:17
Angående klipp og lim i Firefox...
Prøv knappen [Rediger], der finner du [Lim inn]...
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2005 at 19:24
Hehe, prøver den

Originally posted by greffern greffern wrote:

Angående klipp og lim i Firefox...
Prøv knappen [Rediger], der finner du [Lim inn]...


Jess, endelig.............

MVH Espen


Edited by Espen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.