MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DC likestrøm til vekselstrøm AC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DC likestrøm til vekselstrøm AC

 Post Reply Post Reply
Author
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DC likestrøm til vekselstrøm AC
    Posted: 26 januar 2020 at 21:23
Hei!
Jeg er gammel nybegynner. Er her noen i forumet som har erfaring med tilsvarende? Jeg har et gammelt Liliput 5280 lok. Lok`en har nummer 2772 trykt på siden under vinduet. Usikker på alder, men antagelig tidlig 50-tall. Jeg har rengjort drivverk og hjul, samt tatt ut børstene (som er ca 0.6 cm lange) og gjort rent alt tilgjengelig.Smurt bevegelige deler.
Jeg har koblet om slik at den nå har jord fra skinne(r) og kjørestrøm fra påmontert slepekontakt. Da kjører den veldig mykt og fint på Marklin C-skinne, HO spor, når jeg kobler likestrøm til sporet. Analogt.
Hva skal til for å kunne kjøre denne på vekslestrøm, slik at den kan brukes på det analoge Marklinanlegget som er AC, vekselstrøm? Må motor byttes?
Tor E
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2020 at 23:48
Loket er fra tidlig 1980-tall.
Det du kan prøve på, er å koble sammen strømopptaket på venstre og høyre side slik at hjulene/strømopptaket kobles sammen på begge sider. Det er mest lik Märklin sine lok - ellers kan du risikere at loket blir uten strøm på visse skinner. Du må ha en likestrømsomskifter - eller en dekoder for dette loket.
Belysningen er et eget kapittel - og er vanskelig å få til. Enklest er det bare å glemme den og loket være mørkt.
(Jeg har akkurat digitalisert en nyere versjon av dette Liliput-loket og installert en topplampe som var på de norske lokene. Det var en del utfordringer - grunnet at jeg også skiftet en Günther-stivrammetender. - Underdelen av badekarstenderen hadde zinkpest.)
Back to Top
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2020 at 19:26
Takk for svar! Smile Jeg har allerede koblet strømskinnene for hjulene på begge sider, slik at lok`en har jord i skinnene og leder til slepekontakten. Kontaktfjæren / kobberskinne som skal kontakte lyspæren er ikke så lett å få til å treffe. Jeg tok den bort, og loddet leder /samme som til slepekontakten, direkte på pærens sentertupp. Da ble det pent lys i lok`en og der er lys i kullvognen, som skubber loket.
Den kjører fint på Marklin C-skinne med likestrøm til skinnene. 

Spørsmålet mitt er om motor må byttes for å kunne kjøre på AC, analogt anlegg HO? Jeg har hørt at der skal gå an å bygge om til AC / vekselstrøm uten å bytte motor. Da kunne den kjørt sammen med andre AC-lok. på C -skinnen. Kanskje dumt spørmål, er ikke god på den biten!
Det går ellers helt greit å legge egen bane for DC. 

Tor E
Back to Top
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2020 at 19:29
Ser du nevner: "Du må ha en likestrømsomskifter - eller en dekoder for dette loket" Har du peiling på pris for noe sånt, delene og hvor jeg får fatt i disse? I Bergen som er nærmest meg, har vi ikke lenger butikker med modelljernbane.
Tor E
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2020 at 21:09
Det du trenger er f.eks. art.nr. 55500 fra Uhlenbrock:
Jeg kjenner imidlertid ikke til noen som forhandler Uhlenbrock i Norge; det er mulig du må bestille fra utlandet. Ellers kan bruktmarkedet være en mulighet, da det antagelig er blitt tilsvarende omskiftere til overs når et eldre AC-lok fra f.eks. Roco har blitt bygget om til digital.

Du trenger ikke å bytte motor.

Om det er god plass, som det neppe er i tenderen til Liliputs stortysker, er det mulig man også kunne fått det til med et av Märklins omskifterreléer pluss et par dioder. Hastigheten vil da bli noe mindre, siden motoren bare bruker den ene halvperioden. På den annen side gir vel Märklin-trafoene noe høyere spenning ut. Og så får man gjenskapt bukkespranget, som ekte märklinister ikke vil være foruten...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2020 at 13:36
På et analogt omskifterrelé bruker det å være en brolikeretter, da motoren vil ellers få tilført halv spenning - og det er for lite for motoren.
- Motoren kan utvilsomt brukes, da Märklin er nå et "likestrømsmerke" som har 3-skinnedrift. (Det var kun i "eldre tider" at Märklin brukte allstrømsmotorer uten magnet.),
 
Det kan være en god løsning og bruke en Uhlenbrock AnDi-dekoder 75320 for dette loket? Den er visstnok ikke i produksjon lenger - men forhandlere kan ha gammelt lager? Da gir man avkall på MFX men støtter Motorola-protokoll. Den tåler de "blå trafoene" fra Märklin! - Ellers må man være nøye på at dekoderen tåler overspenning - og det er bare et fåtall dekodere som tåler.
Man kan også bruke en Uhlenbrock FRU som er nevnt oven, men det kan være en ubetinget fordel å bruke en AnDi , slik man slipper å skifte dekoderen seinere dersom man beholder Märklin-systemet og går over til digital drift.
Jeg har for mange år siden brukt AnDi - hvis det er plass.
Back to Top
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2020 at 17:50
Hei Torstein!
Tusen takk for gode tips!
Tor E
Back to Top
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2020 at 17:51
Hei igjen! Tusen takk for gode tips!
Tor E
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2020 at 18:07
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På et analogt omskifterrelé bruker det å være en brolikeretter, da motoren vil ellers få tilført halv spenning - og det er for lite for motoren. [...]
Det er for lite for å oppnå full hastighet, men det skulle vel være mulig å få loket til å kjøre. Halvbølgelikeretting var et kjent "triks" for å få bedre langsomkjøring ved analog drift. Bl.a. kunne enkelte av Rocos trafoer kobles for dette.

En slik løsning er neppe interessant i trådstarterens stortysker, men det kunne vært artig å prøve det f.eks. i en eldre Lima-modell, som gjerne er giret alt for høyt og har plenty av plass (som egentlig burde vært brukt til å veie ned loket).
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2020 at 23:15
Du kan bruke denne: Zimo 630
Den skal tåle vendepulsen fra en blå Marklin transformator. Har du grå transformator kan du kjøpe en rimeligere variant, eller et annet merke. Dekoderen finner selv ut om spenningen er analog eller digital.

Vil du bare ha en enkel løsning kan du kjøre alle lokomotivene dine på likestrøm. De gamle Marklin lokomotivene med feltspole og mekanisk venderele går like godt på DC som AC, men krever fremdeles en vendepuls for å snu.

Helge B.
Back to Top
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2020 at 23:38
Takker for alle gode innspill! Thumbs Up
Tor E
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2020 at 10:54
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På et analogt omskifterrelé bruker det å være en brolikeretter, da motoren vil ellers få tilført halv spenning - og det er for lite for motoren. [...]
Det er for lite for å oppnå full hastighet, men det skulle vel være mulig å få loket til å kjøre. Halvbølgelikeretting var et kjent "triks" for å få bedre langsomkjøring ved analog drift. Bl.a. kunne enkelte av Rocos trafoer kobles for dette.

En slik løsning er neppe interessant i trådstarterens stortysker, men det kunne vært artig å prøve det f.eks. i en eldre Lima-modell, som gjerne er giret alt for høyt og har plenty av plass (som egentlig burde vært brukt til å veie ned loket).
 
En diodebro vil senke spenningen 1,4V mens Märklintrafoen oppveier dette med høyere utgangsspenning som du nevner. Alle slike omskifterreler som jeg kjenner, består av en diodebro og et bistabilt rele for omkobling av polene (DC) og uten buffertkondensator. Det er neppe optimalt for stortyskeren til Liliput som har begrenset "hastighetsreserve" - men det er eneste løsningen uten å sette inn dekoder. AnDi fra Uhlenbrick er kanskje "optimal" da den inneholder en filterkondensator som "forhøyer" spenningen med kondensator?
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.