MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Svingskive Roco 42615 -  problem
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Svingskive Roco 42615 - problem

 Post Reply Post Reply
Author
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Svingskive Roco 42615 - problem
    Posted: 14 januar 2020 at 13:49
Eg har sendt spørsmål til NMJ der eg kjøpte den men har ikkje fått svar enno.
Prøver likevel å "lufte" det her i tilfelle nokon andre har hatt samte problem:

Eg kjøpte for nokre månader sidan Dreieskive Roco 42615 frå NMJ,  men av forskjellige årsaker er den ikkje blitt prøvd montert før i dag.
Dei forskjellige delene er satt saman etter anvisninga
Når eg vrir rattet på handkontrolleren eit lite knepp mot venstre og slipper den, går skiva til venstre, men den stoppar ikkje ved kontaktpunkta i det heile tatt. Eg må gjere eit lite knepp til høgre for å stoppe den. Knepp til høgre køyrer ikkje skiva til høgre i det heile tatt
Eg prøvde å snu den 8-pola kabelen opp/ned.  Eit lite knepp til venstre førte no til at skiva dreia til HØGRE, og no stoppa den ved første kontaktskinne. Den går i "normal" fart når eg HELD hjulet mot vesntre, men når eg slipper det tilbake til midtstille, går skiva veldig sakte, før den stoppar ved kontaktpunktet. Men skiva stoppar her. Ytterlegare klikk vil ikkje starte den på nytt. Klikk mot høgre fungerer heller ikkje no.
Ved å koble frå strøm, snu kabelen opp/ned tilbake, går den mot venstre ved klikk til venstre.

Er det nokon som kan ha ei forklaring på dette?
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2020 at 15:12
køyrer du analog eller digitalt?
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2020 at 15:52
Digitalt
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2020 at 15:55
Anlegget et digitalt, men eg har ikkje kopla denne skiva til enno,
Har berre pakka den ut og kobla saman delane som var i pakken.
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2020 at 16:05
Kobler også til Z21 (digital) og får strøm på skinnene på skiva.
Det same skjer da.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2020 at 23:26
Hva slags spenningsforsyning har du til motordriften av skiva? AC eller DC? Hvilken spenning?
Min erfaring er at denne skiva trenger en litt solid trafo...

Hilsen Halvor
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2020 at 12:54
Brukar strømforsyninga som følgjer med Z21 (Roco 10850).
På denne står det: PRI 230 V AC  - 50-60Hz 
SEC 18 V DC  - 36 VA
Men eg ser ikkje heilt poeget med det. Skiva GÅR godt den eioe vegen, både ved halv fart og full fart, men ikkje den andre, og den stoppar ikkje ved skinne kontaktpunkt.
Så det må vel heller vere ein signalfeil?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2020 at 17:09
Hvis du bruker samme trafo til både digitalsystemet og svingskiven samtidig, kan det være at både digitalsentralen og svingskiven er ikke galvanisk skillet?
Da kan det være en "sammenblanding av signalnivåer", fordi at trafoen og svingskiven er referert sammen, grunnet samme spenningsforsyning?
Jeg tror du må bruke forskjellige, galvanisk skilte spenningsforsyninger?
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2020 at 18:29
Dette vart mykje teori. Eg hadde håpa å få svar frå nokon som allereie sjølve har montert og brukar denne skiva.
Førstemann i tråden her sa det ikkje var nødvendig med eigen strømforsyning til skiva.
Dessutan:
Først kobla eg berre strømforsyninga via fordelingsboksen 10726 UTEN å koble til Z21, og rett til handkontrolleren som styrer skiva.
Då gjekk skiva berre til venstre, og stoppa ikkje ved skinnekontakten. Eg prøvde å snu 8-pol kontakten til skiva opp ned. Då gjekk skiva til HØGRE når eg klikka til venstre. Den stoppa ved første skinnekontakt uansett om eg fortsatt hold på brytaren og ville ikkje gå vidare, uansett om eg klikka til høgre eller venstre.
Sidan eg ikkje hadde kobla til Z21, var der heller ingen strøm til skinnene på skiva., og det er no nettopp poenget med heile greia.
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2020 at 18:32
Unnskyld.
Det med "førstemann" var feil her.
Det var eit svar eg fekk på Facebook angåande samankobling - FØR eg oppdaga problemet.

Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2020 at 18:56
Har og kobla 2 forskjellige strømforsyninger, ei på skiva og ei på Z21, men det blir vel kanskje forbindelse mellom desse sidan linjestgrømmen går frå z21 via handkontrollen til skiva?
Men dette blir ingen forandring.
Skiva går uansett berre til venstre og stoppar først når eg klikkar til høgre.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2020 at 20:51
har du gjort dette?

b) Preparation of the turntable control: The turntable can be operated with the manual control unit supplied or the pre-setector control which is not yet available .To correctly process the control commands received the turntable must know whether the commands come from the manual or preselector control. At the underside of the turntable, on the cover of the underfloor turntable drive, are two slide switches, the upper has the symbol = and ~, the lower the numbers 0 and 1 (see fig. 22, detail ° for the turntable and fig. 25, detail * for the manual control unit):
• If the lower switch is at position ”1“, the turntable will interpret all commands all commands as coming from the manual control unit.
• If the switch is moved to position ”0“, the turntable will interpret all incoming commands as coming from the pre-selector control, but it can process the commands only if additionally all interrogation switches below the access tracks have been connected to the pre-selector control.

Frå side 23 i manualen

Under svingskiva:
Kort sagt øverste bryter skal stå i =
Nederste bryter skal stå i posisjon 1.

Videre er det en bryter under på styreenheten for = og ~, den må stå i =

Om dette er i orden ville eg tatt med skiva tilbake til NMJ


Edited by Johannn - 15 januar 2020 at 20:57
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2020 at 09:52
Ja, dette er i orden.
Det stod i manualen at dette allereie var innstilt frå fabrikken, men eg sjekka det for sikkerhets skuld.
Har no ein dialog med NMJ.
Fekk følgjande svar frå dei:
Trafo 10850 er 18 V likestrøm, trafo 10725 i eksemplet er 16 V vekselstrøm. Så igjen, du må være oppmerksom på å bruke riktig strømforsyning til svingskiva, som jeg opprinnelig skrev. 
Du må hente inspirasjon av tegningen under som viser Marklin 6021 tilkoblingen for få dette til å virke med AC strømforsyning (14 til 16 V). 
Du får ikke strøm på svingskiva før du bruker en vendesløyemodul - brun og grønn ledning fra vendesløyfa skal kobles til 5 pols pluggen. 

Dette syntes eg var forvirrande. Eg brukar Trafo 10850 - så den må vel vere riktig?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2020 at 10:14
Originally posted by jaksae jaksae wrote:

Dette syntes eg var forvirrande. Eg brukar Trafo 10850 - så den må vel vere riktig?


Som du skriver leverer trafo 10850 14V likespenning. Bruksanvisningen til svingskiva sier at driften av skiva skal ha 14-16V vekselspenning! Dette står mest inni teksten (se f.eks. under "1) Power supply, a) Control and drive motor: 14-16 volt AC" på side 21 i bruksanvisningen.) Dette må ikke forveksles med "running power to the turntable bridge track", dvs. kjørespenningen på 0-14V likespenning for DC drift (eller DCC-spenning) som også er nevnt i teksten.

Dette kan forklare hvorfor skiva bare går ene veien....

Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2020 at 11:15
Kan hende "problemet" ligger i underspenning?
Når 14V DC forsynes, blir ikke spenningen høyere. Om det er noe elektronikk i svingskiven og det brukes elektrolytt-kondensatorer kan spenningen rundt 18V minimum med 14V vekselspenning og brolikeretter. Er det en brolikeretter, senkes DC-spenningen med 1,4V til 12,5V. Da er det kanskje ikke rart om du får problemer? I stedet for å forsyne elektronikken med rundt 18V, har du kun 12,5V til rådighet. Det er hele 30% underspenning.
 
Jeg har ikke kikket på Roco-skiven og vet ikke hva som den inneholder av elektronikk.


Edited by Kjell H. - 17 januar 2020 at 11:20
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2020 at 16:09
Nå vet jeg ikke akkurat hvordan Roco-skiva er koplet innvendig, men jeg har i alle fall registrert at Tidligere Fleischmann-skiver er avhengige av vekselspenning for driften fordi de benytter enkel likeretting for å skifte retning på skiva. Skivas bevegelse drives av en likestrømsmotor som går ene veien med "pluss-minus" spenning, og andre veien med "minus-pluss" spenning. Dette gjøres ved å likerette vekselspenningen en eller andre veien, avhengig av kontrollerens posisjon, men dette er altså ikke mulig om man har likespenning inn.
Jeg kan tro dette er årsaken til problemet ditt....?

Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2020 at 17:47
Så vidt jeg vet, sitter det en brolikeretter i bryteren på Fleischmann-skivene. Den er direkte koblet til forsyningsspenningen, så alt er DC på Fleischmann-dreieskiven. Om dreieskiven til Fleischmann tilsluttes DC eller AC, er det det samme. Kobler man forsyningskilden til DC, så vil kun 2 dioder være i bruk. Polariteten er vilkårlig, men det går dobbelt strøm gjennom den delen av brolikeretteren som er aktiv enn ved AC. Det er ompolarisering i bryteren.
Derfor kan brolikeretteren brenne ved DC. - Har skiftet noen brolikerettere gjennom årenes løp. Det er ikke noen elektrolytt i Fleischmann-skiven, så man kan erstatte AC med DC uten å heve spenningen.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2020 at 23:43
Svaret står på side 21 i manualen som ligg på roco.cc

Installasjonskrav:
1 Strømforsyning
a) 14-16v AC

AC står for vekselspenning det vil si at strømmen går i ein sinuskurve mellom +14-16V og -14-16V

Ved å bruke 10850 får svingskiva likestrøm, det vil si at strømmen er +18V hele tiden.

Du må ha strømforsyning Roco 10725 eller tilsvarende for å få svingskiva til å virke begge veger.


Edited by Johannn - 17 januar 2020 at 23:44
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2020 at 07:13
Ser ut til at eg har tatt litt for lett på dette og ikkje studert manualen i detalj. Innrømmer at dette med AC og DC går litt i surr.
Takkar for gode innspel og råd.
Men:  Kan eg ha ødelagt noke ved å bruke DC-strømforsyninga?
Må uansett skaffe ei AC-fosryning og prøve først.
Og berre bruke denne på motoren på skiva? 
Men kva då med skinnestrømmen på skiva? I forhold til resten av anlegge som blir drevet av Z21 (DC)?
I starten av denne tråden fekk eg svar at det ikkje var nødvendig med ekstra strømforsyning.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2020 at 10:20
Først: Jeg tror ikke du nødvendigvis har skadet noe i elektronikken til skiva.

Deretter: Du skal kople DCC-signalet fra utgangen av Z21 til anlegget som normalt, og til kjørestrøminngangen på Roco skiva med de to grønne og brune ledningene på den smaleste av de to flatkablene som går til kontrollenheten.
MEN: Du må isolere alle spor som går mellom skiva og resten av anlegget. Jeg velger å gjøre dette en lok-lengde fra kanten av skiva. Se figur 27 og 28 i bruksanvisningen.
OG: Du må ha en automatisk om-poler (vendesløyfemodul) koplet inn på de grønne/brune ledningene for å sikre rett polaritet når skiva snur. Se DCC tegningen på side 17 i bruksanvisningen. Her foreslås Roco's egen 10769 ompoler, men det finnes også andre muligheter fra for eksempel Digitrax. Du kan også bruke en manuell to-polet omskifter som vist på tegningen for DC (altså analog) tilkopling på side 12. Men dette er lite praktisk!

Bruksanvisningen for denne skiva er ikke enkel å tyde dessverre, og forutsetter nok at man har god kunnskap om kopling av strøm på anlegget generelt.

Jeg tror ikke det er noe i veien for å bruk AC-strømforsyningen til andre ting utenom driften av skiva, for eksempel lys eller enkle sporskiftermotorer, men du skal være forsiktig med hva du bruker den til, og ikke minst, aldri kople den sammen med andre strømforsyninger!

Hilsen Halvor
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2020 at 12:14
Takkar fo gode råd og hjelp so langt.
Skal kjøpe AC Strømforsyning og vil oppdatere her om resultat.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.