MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vognbelysning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vognbelysning

 Post Reply Post Reply
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vognbelysning
    Posted: 07 januar 2020 at 17:02
Hei.
Jeg må bestemme meg om jeg skal ha analog eller digital belysning i teakvogner med interiør som bygges til meg.
Her er bilde av en ESU 50700 digital vognbelysning. Morsomt med soft av og påslag og soner. Men er det egentlig lurt med digital belysning? De må vel nesten knyttes opp mot et bestemt lokomotiv ved å bruke samme adresse. Da tror jeg lysene kan mappes til de høyere F-knappene og alle vognene kan egentlig styres individuelt fra lokkontrollen. 
Jeg er veldig i tvil. Kanskje det bare blir noe ekstra trøbbel Shocked Og det vil vel neppe fungere med MFX-lok, de har ikke noe vanlig adresse, men mer en type unik MAC-adresse? 

Er det noen her som har erfaring med digital vognbelysning og kan gi meg råd?



Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2020 at 18:06
Jeg har brukt noen av disse interiørlysene i en serie med B3-vogner som jeg stort sett kjører sammen. Fordelen da er jo at jeg kan bruke samme DCC-adresse for alle vognene, og eventuelt velge hver vogn eller deler av vogner med forskjellige funksjonsknapper.

Jeg hadde en egen kjørekontroll liggende som jeg bruker til å styre lysene (FREDi for Loconet), men det er vel ikke alltid mulig/praktisk.
Jeg har også delt lysene i soner innen hver vogn slik at jeg kan slå på/av 1.klasse, 2.klasse og tjenestedeler hver for seg, men det er jo slik jeg har valg. Her er mange muligheter .
Jeg har også latt lyset i ene enden av en vogn simulere et dårlig lysrør som blinker, men det kan jo bli litt enerverende etter hvert.

Hilsen Halvor
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2020 at 18:13
Takk, halvors. Har du samme adresse på vognene som på loket?
Jeg holder på å prøve litt nå med Lokprogrammeren, og det er unektelig litt morsomt.
Jeg kjører Märklin og lurer på om jeg skal sette opp en fast togstamme med en skikkelig gammel Di3 som har fått Loksound og 5-polet motor og kjører som en drøm. Skal finne den fram etterpå og se om det fungerer med samme adresse på loket og belysningen.
Så blir det kanskje en togstamme til med en 30A foran.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2020 at 22:38
Jeg får ikke lok og lys til å fungere sammen på samme lokkontroll/adresse på CS3en min. Ser ut som jeg må lage et eget DCC "lok" for alle belysningene. Da kan jeg bruke F1-5 på en vogn, F6-10 på en annen vogn osv.

Noen som sitter på noen andre erfaringer? 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2020 at 22:44
Bilde fra testingen.


Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2020 at 23:14
Originally posted by steinel steinel wrote:

Har du samme adresse på vognene som på loket?


Nei, det har jeg ikke forsøkt. Men jeg kan ikke se at det skulle være noe problem, i prinsippet . Jeg kjører jo alle lyslistene på samme adresse...

Hilsen Halvor
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2020 at 21:55
Det ble digital vognbelysning. Jeg kjøpte 8 stk og har tilpasset og programmert de for 8 teakvogner. 4 ble gitt adresse 70 og hver vogn har 4 funksjonsknapper. En knapp slår på/av alle soner, de tre andre knappene styrer individuelt de 3 sonene i hver vogn. De andre 4 vognbelysningene fikk adresse 71.

Her et bilde fra litt test etter programmering styrt med Märklin Mobile Station.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.