MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sikring av sporveksler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sikring av sporveksler?

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sikring av sporveksler?
    Posted: 31 desember 2019 at 09:23
Jeg samler 12V ca 20W glødelamper når jeg er på BilTema, og velger da "pærene" utformet som staver. De er sikrere/lettere å lodde tilledninger enn vanlige pærer der ledning loddet til den lille spissen nederst lett kan løsne fra pæra.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2019 at 17:18
Jeg måtte Google litt etter mitt forrige innlegg, men nå kan jeg hvertfall innbille meg at jeg har -litt- kjennskap til hva PTC/NTC betyr. Så lærte jeg noe nytt i dag også!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2019 at 10:58
Det hele er avhengig av tidskonstanten (den avhenger hvor mye masse på glødetråden som varmes opp).
Man må kanskje bytte wattstyrke om man skifter fra vanlige glødepærer til halogen? - Om den blir større eller mindre avhenger av glødetråden som varmes opp. Et kompliserende element er også temperaturen på glødetråden som er høyere på halogenlamper?
Jeg ville tro at en heving av spenningen til omtrent det doble, vil passe for halogenlamper???? (Jeg har ikke forsøkt!) På så måte kan 24V passe, i stedet for 12V ( - eller man kan seriekoble 2 pærer med samme data for glødepærer)? - Da har man 2 pærer som utgjør samme kald-resistans som en enkelt
glødelampe og den oppnår ikke samme temperatur (og driftsresistans).
- Man må forsøke - og feile (med halogenlamper)!
 
 
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2019 at 01:22
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

@Kjell H: 
Jeg kan ikke "strømsk" og aner ikke hva PTC betyr, men jeg tolker det slik at du mener halogenpærer ikke kan erstatte glødepærer som kortslutningssikring, i motsetning til hva TorsteinS har testet og funnet OK? Det kan jo i så fall bli en interessant diskusjon.

Tvert i mot tolker jeg Kjells svar dit hen at at halogenpærer har enda større temperaturavhengighrt enn vanlige glødepærer, og derfor burde være minst like velegnet. Med lavere startresistans er det mulig man kan/bør gå ytterligere noe ned i merkeeffekt, om man får tak i halogenpærer under 10W.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2019 at 01:12
Originally posted by eika eika wrote:

Mener å huske PTC står for Positiv thermal coeficcient. Det er kort forklart en motstand som skifter verdi med temperatur. Større strøm gir mer varme og dermed høyere motstand.

Nesten korrekt; PTC = "Positive Temperature Coefficient".
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2019 at 23:22
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

@Kjell H: 
Jeg kan ikke "strømsk" og aner ikke hva PTC betyr, men jeg tolker det slik at du mener halogenpærer ikke kan erstatte glødepærer som kortslutningssikring, i motsetning til hva TorsteinS har testet og funnet OK? Det kan jo i så fall bli en interessant diskusjon.

@Halvor og Dag Cato: 
OK, så hvis jeg har en separat gjennomgående DCC-buss og mater Frog Juicer fra denne vil det ikke være noe problem?


Mener å huske PTC står for Positiv thermal coeficcient. Det er kort forklart en motstand som skifter verdi med temperatur. Større strøm gir mer varme og dermed høyere motstand.

På nye Eiker bruker vi denne utgaven:
https://www.elfa.se/en/radial-resettable-fuse-600-ma-33-ohm-littelfuse-rxef030/p/16027049?track=true&no-cache=true

Når det gjelder bruk av frog juicer så er det naturligvis opp til deg hva du vil gjøre inne på din egen stasjon. Problemet oppstår først om du bygger en industrimodul og den ender innenfor en annen stasjonsgrense eller ute på en strekning som har sporfeltdeteksjon
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2019 at 22:53
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

@Halvor og Dag Cato: 
OK, så hvis jeg har en separat gjennomgående DCC-buss og mater Frog Juicer fra denne vil det ikke være noe problem?



Det stemmer.
Fo to år siden i Kolding fikk plassert en modul med noen lastespor og sporvekseler innenfor stasjonsgrensa på gamle Eiker stasjon. Det vi ikke visste var at kryssene i sporvekslene var matet fra en frogjuicer. Vi fikk derfor konstant belegg i sporfeltet denne modulen var en del av.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2019 at 18:54
@Kjell H: 
Jeg kan ikke "strømsk" og aner ikke hva PTC betyr, men jeg tolker det slik at du mener halogenpærer ikke kan erstatte glødepærer som kortslutningssikring, i motsetning til hva TorsteinS har testet og funnet OK? Det kan jo i så fall bli en interessant diskusjon.

@Halvor og Dag Cato: 
OK, så hvis jeg har en separat gjennomgående DCC-buss og mater Frog Juicer fra denne vil det ikke være noe problem?

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2019 at 16:40
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Takk for info.
En annen ting: Tam Valley sine Frog Juicers mates rett fra skinnene, vil dette kunne føre til problemer ved spordeteksjon? Jeg leste noe om falsk deteksjon pga strømforbruket, men det var som sagt gamle tråder, så jeg vet ikke om dette fortsatt er et tema.


Om du henter mating etter detektoren vil den gi falsk deteksjon. Henter du mating før detektoren skal det ikke være noe problem.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2019 at 16:22
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

En annen ting: Tam Valley sine Frog Juicers mates rett fra skinnene, vil dette kunne føre til problemer ved spordeteksjon? Jeg leste noe om falsk deteksjon pga strømforbruket, men det var som sagt gamle tråder, så jeg vet ikke om dette fortsatt er et tema.


Frog-Juiceren trekke selvsagt litt strøm, og kan nok "lure" en spordetektor til å tro at sporet er belagt dersom "inn-strømmen" til Frog-Juicer tas fra sporet innenfor et detektorområde. Men det er ikke nødvendigvis praktisk, spesielt dersom man bruker doble eller seksdoble Frog-Juicer. Da vil det ofte være mer naturlig å ta strømmen til Frog-Juicer fra et felles matepunkt som gjerne kan være utenom alle spordetektorer.
Om dette i sin tur vil skape problemer i det øyeblikket loket (evt. hjul) kortslutter vekselkrysset med resten av sporområdet er jeg usikker på, det kan være avhengig av typen spordetektor.

Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2019 at 15:52
Egentlig brukes "lyspæreeffekten" som en PTC-motstand.
Lyspærer har en startresistans som er mange ganger lavere enn det den har under kontinuerlig drift. En rundt 10 W glødepære har i kald tilstand, ca. 2 ohms motstand, mens den har kontinuerlig rundt 14,5 ohm. Dersom den leder strøm i korte øyeblikk, kan man betrakte begynnelsesresistansen som er ubetydelig - dersom den varmes opp, vil den ikke kortslutte boosteren.
Halogenpærer har høyere temperatur og mindre glødetråd (masse). Derfor har halogenpærer raskere starttid. Jeg har målt en halogenpære til rundt halvparten av resistansen som en "vanlig" glødepære har.
 
Det skal godt gjøres å få den PTC-effekten som en vanlig glødepære har, uten "avansert", billig elektronikk. Jeg ville tro at bilutstyrsforretninger har slike glødepærer lenge?
 
(Resistans - feilskrevet)


Edited by Kjell H. - 27 desember 2019 at 16:33
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2019 at 09:16
Takk for info.

Jeg vet ikke om det kun er et tidsspørsmål før disse glødepærene forsvinner (slik vanlige 230V pærer gjorde for noen år siden), men hvis halogenpærer virker på samme måte er jo det beroligende.

En annen ting: Tam Valley sine Frog Juicers mates rett fra skinnene, vil dette kunne føre til problemer ved spordeteksjon? Jeg leste noe om falsk deteksjon pga strømforbruket, men det var som sagt gamle tråder, så jeg vet ikke om dette fortsatt er et tema.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2019 at 20:48
Originally posted by halvors halvors wrote:

Jeg er usikker på om halogenpærer har den samme "sikringsfunksjonen" som glødetrådspærer, men det er det sikkert noen som kan bedre enn meg. Poenget med en lyspære (med glødetråd) som strømsikring er jo at den har liten indre motstand når den ikke lyser, og når strømmen blir høy nok (og glødetråden gløder) så blir den indre motstanden vesentlig høyere og begrenser strømgjennomgangen.


Det gjelder også de aktuelle halogenpærene; jeg har testet dem. Min Roco-forsterker (til Multimaus) kneler ikke når jeg kobler en slik pære rett på utgangen (så den lyser sterkt), og kan drive et lok med en pære i serie. Jeg gjorde også noen målinger av strøm som funksjon av spenning; de bekreftet at motstanden øker med strømmen, men jeg har ikke tallene der jeg er nå.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2019 at 17:59
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

halogenpærer til én Euro pr. pakke

Jeg er usikker på om halogenpærer har den samme "sikringsfunksjonen" som glødetrådspærer, men det er det sikkert noen som kan bedre enn meg. Poenget med en lyspære (med glødetråd) som strømsikring er jo at den har liten indre motstand når den ikke lyser, og når strømmen blir høy nok (og glødetråden gløder) så blir den indre motstanden vesentlig høyere og begrenser strømgjennomgangen.

En annen ting med LED-kjeder og -nett beregnet for dekorasjon er at lysdiodene som brukes der ofte har relativt lite lysutbytte per LED, og kan gi skuffende resultatet ved bruk som interiørbelysning med mindre man bruker mange sammen. Slike LED'er har også ofte en utforming som skal spre lyset mest mulig...

Hilsen Halvor
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2019 at 15:43
Originally posted by halvors halvors wrote:

En ganske annen ting er selvsagt at en lyspære til 10-20 kroner er vesentlig billigere enn en Frog-Juicer til 100-150 kroner pluss.

Om man skal en tur til Tyskland, kan man sjekke om det er en "Schum Euroshop" på stedet. Der har jeg funnet 10W/12V og 20W/12V halogenpærer til én Euro pr. pakke med 3 stk. Konseptet der er at så godt som alt koster én Euro. Annet av interesse for MJ-folk kan være LED-striper og LED-kjeder, som når de deles (og batteriboksen fjernes) kan gi billig vogn- og husbelysning, samt lys i lok som ikke har det innebygget.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2019 at 14:39
"Gamle" teknikker er fortsatt brukbare, og 12V/10W-pære i serie med strømforsyningen til vekselkrysset er stadig en gangbar teknikk. Men en liten ting kan tale for å bruke elektronisk omkopling av strømmen til krysset, med for eksempel Frog-Juicer, og det er at sistnevnte ikke baserer seg på bruk av brytersettet i vekselmotoren.
Med 12V-pære eller liknende komponent montert "foran" krysset er man avhengig av å ha en en-polet bryter som legger spenning til krysset fra ene til andre skinnespenningen, alt etter vekselens posisjon. Dessverre har mange vekselmotorer ingen eller dårlige brytere, og da er andre løsninger slik som Frog-Juicer ofte bedre. Selv den vel mest brukte vekselmotoren, Circuitron Tortoise, har brytere som over tid har en tendens til å svikte og skape problemer med strømtilførselen til krysset.

Selv har jeg brukt mye Frog-Juicer i senere tid nettopp av denne grunn, og også fordi jeg ofte trenger begge bryterne i Tortoisen til andre ting.

En ganske annen ting er selvsagt at en lyspære til 10-20 kroner er vesentlig billigere enn en Frog-Juicer til 100-150 kroner pluss.

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2019 at 12:28
FREMO-normen krever at sporveksler skal være sikret mot at kortslutningsstrøm kan løpe gjennom rullende materiell, men sier ikke noe om hvordan. Jeg ser det er flere tråder som omhandler kortslutningssikring av veksler, men alle disse begynner å bli noen år gamle, så da starter jeg heller en ny tråd i stedet for å vekke til live gamle.

Hvilken løsning er mest anbefalt og ansett som "best practice" i dag? Er det fortsatt 12V-pæra som gjelder, eller har det kommet nye og bedre alternativer? Jeg ser det er noen som bruker f.eks Frog Juicer eller Multifuse/Polyswitch, hva er fordeler/ulemper ved disse? Noe man må tenke på ved forberedelser for spordeteksjon?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.