MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM 73 i ho med krengingfunsjon?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM 73 i ho med krengingfunsjon?

 Post Reply Post Reply
Author
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BM 73 i ho med krengingfunsjon?
    Posted: 15 desember 2019 at 15:43
Er det mulig å lage eller bygge om Bm 73-settet med krengingsfunsjon? Har lyst å kjøpe et BM 73-settet å bygge inn med aktive krengingsfunsjon er det mulig?

Edited by Lars-Erik K - 15 desember 2019 at 20:38
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2019 at 00:03
Fleischmann hadde en ICE-T BR 411 og en DB BR 610 "Pendolino" (den samme som er basis i NSB BM 92 fra Messingmodeller) med krengeteknikk . Jeg har kjøpt BR 610 - og jeg sjekket ut krengefunksjonen før jeg benyttet den som chassis.
Krengefunksjonen er en pinne i fra boggien på ene siden og opp i taket. På denne måten får man individuell krengning når man kjører i kurver, jo krappere kurve - jo mer krenger den. Hastighet har ikke betydning.
BM 73 hadde aktiv krengning, der også hastighet i kurve var ikke uten en vesentlig betydning.
Jeg tror dette blir vanskelig å gjenskape i en modell?


Edited by Kjell H. - 16 desember 2019 at 00:07
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2019 at 11:26
Liliput hadde en serie sveitsiske vogner med krengefunksjon.
Den ene boggien hadde to tapper som stod rett opp, en på hver side av boggisenteret, langt ute på sidene. På undersiden av vognkassen var det to buede skråplan som hvilte på disse tappene. Skråplanene var høyest i enden mot vognenden, lavest mot vognmidten, slik at vognkassen krenget når boggien svingte og den ene tappen gled ut mot den høyere delen og den andre mot den lavere delen.
Boggien i den andre enden av vognen hadde ikke slike tapper, den var bare festet i boggisenteret og hadde ikke noe sideanlegg, slik at det bare var den ene boggien som styrte krengingen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.