MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NCE Power CAB
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NCE Power CAB

 Post Reply Post Reply
Author
Trope View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trope Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NCE Power CAB
    Posted: 14 desember 2019 at 11:51
Min sønn har fått en NCE Power CAB
Og ønsker å kunne lese adressen på et par lok og eventuelt endre denne.
Håper noen kan gi en beskrivelse på dette.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2019 at 17:06
På NCE sine hjemmesider finner du både dokumentasjon om Power Cab og annet nyttig for det systemet.


HelgeF
Helge F.
Back to Top
Trope View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trope Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2019 at 19:09
Det som er problemet er at vi ikke husker adressen til to tog og ønsker å finne adressen til disse.
Det ene er en BM69a med ESU lyddekoder og det andre et Roco RC lok
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2019 at 21:19
Nå har jeg oppgradert fra PowerCab for lenge siden, så jeg har ikke testet på det oppsettet dere har. Og jeg har ikke lyddekoder å teste mot.
Men jeg fulgte den prosedyren de beskriver for PowerCab manualen på mitt Power Pro 5A system. Og da kunne jeg lese ut adressen til det lokomotivet jeg hadde på programmeringssporet.

Prosedyren står under Quick Start, PROGRAMMING A LOCOMOTIVE ADDRESS

Eventuelt kan du programmere inn ny adresse.
Helge F.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2019 at 11:25
Ikke alle systemer kan finne ut extended address. - Jeg vet ikke hvordan det er på NCE?
Har du et system der CVer kan leses ut, burde det kunne gå.
 
Først må du finne ut om det er 2- eller 4-sifret adresse. Det kan du gjøre på CV #29. Har du et tall > 32, så er det 4 sifret (extended address) og kan lese av CV #17 og #18. Ved tall under 32, er det CV #1 som styrer adressen.
Har du fått lest ut CV #17 og #18 (og det står 0 i CV #19 - som er consist address), bruker du denne tabellen for å finne adresse: https://intermountain-railway.com/customerservice/ExtendedAddressTable.htm
For hvert tall CV #17 øker med, er det 256 adresser (8 bits) på CV #18. Derfor finner du nummeret ved å addere tallene i CV #17  som står i "FROM" i tabellen, med tallene i CV #18.
 
 
Back to Top
bondeknøl View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bondeknøl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2019 at 14:34
Det enkleste her er nok at du ringer Knut Pedersen som er norsk importør av NCE og får svar av han hvordan du leser ut adressen
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2019 at 06:54
På NCE kan man relativt enkelt finne lok adressen, både de med 2 sifrere og 4 sifrere adressene.
Trenger ikke innom CV'er.

Nå er ikke digital min sterke side, men antar at den leser av CV'n etter vært som man går/trykker seg igjennom lok adresse programmeringen.

Det fines også en enkel Norsk "start manual" til NCE.

Men ring Modell & Elektronikk (Knut Pedersen) på tlf 90 78 56 89, så får du helt sikkert tilsendt en Norsk bruker manual på NCE Power Cab.


Edited by Tåge - 16 desember 2019 at 07:06
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2019 at 11:31
Dersom man leter adressen via CVer eller "spør" styringssystemet om adressen, er det samme CVer som leses.
Man må gjøre det i riktig rekkefølge - og lese av relevante CVer. De mest moderne systemer har  en utlesingfunksjon hvor man kan spør om adresse. Da er det styringssystemet som setter sammen svaret, etter det de finner i CVer.
 
Jeg har et 30 år gammelt Lenz-system fra "DCC ble født" og der er det mulig å lese av adressen - etter oppgradering av systemet. NCE-systemet er også gammelt, så er det fra "tidenes morgen" uten å ha vært oppgradert, kan det være at systemet støtter ikke denne funksjonen? Da må man inn å se hvilken SW-revisjon det er?
- Husk at først ble DCC-systemet laget for 99 adresser (fysisk 128 adresser).


Edited by Kjell H. - 16 desember 2019 at 17:30
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2019 at 03:09
Jeg har NCE, og jeg finner lok adressen enkelt på de, man går in på programmering av lok adresse.
Så leser den av dekoderens verdier, eller hva det heter for noe, etter vært som man trykker seg framover, og når man har lest av lok adressen, eller endret den til den adressen man vil ha på loket, loger man seg bare ut.


Edited by Tåge - 19 desember 2019 at 03:12
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.