MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Polskruer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Polskruer

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Polskruer
    Posted: 10 november 2019 at 00:14
Et tips til dere som bygger eller skal bygge FREMOduler:

For elektrisk sammenkopling av kjørestrøm mellom moduler trenger man en bananstikke og en polskrue for hver ende av modulen. En tilgjengelig kilde til disse har lenge vært Clas Ohlson, men polskruen er nå i ferd med å gå ut av sortimentet (varenr. 36-1028). De fleste butikker har ikke denne inne lenger, men hovedlageret har. De har i øyeblikket tilbud med 80% rabatt, satt ned fra 49.90 til 9.90 for en pakning med 4 stk.
Løp og bestill !!!

Bananstift (36-1029) er fortsatt lagervare.

Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2019 at 10:06
Heldigvis har ikke Kjell & Co sluttet å markedsføre slike:
Kjøper du 10 stk., (5 røde + 5 sorte) får du 66% rabatt og betaler NOK 10 pr. stk.
Kjell & Co. har utsalg i større byer - også på Sørlandssenteret ("nærbutikk").
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2019 at 13:48
Et lite tilleggstips for montasje av slike polskruer:
De har 4 mm gjenger i "bolten", og om de skal monteres i finerplate kan man ganske enkelt bore et 3,5 mm hull og skru den rett inn i treverket. Normalt vil den sitt veldig godt fast. Gjennomgående hull og platetykkelse er ikke noe tema .

I en FREMOdul skal polskruen ikke stå mer enn 20 cm fra endeplata, og kabelen til bananstikken skal rekke minst 30 cm utenfor enden av modulen. Polskruen skal koples til venstre skinnestreng sett ovenfra og innenfra modulen (og kabelen til bananstikken da selvsagt til den høyre ).

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 10 november 2019 at 13:50
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2019 at 15:08
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Heldigvis har ikke Kjell & Co sluttet å markedsføre slike:
Kjøper du 10 stk., (5 røde + 5 sorte) får du 66% rabatt og betaler NOK 10 pr. stk.
Kjell & Co. har utsalg i større byer - også på Sørlandssenteret ("nærbutikk").

Jeg måtte legge inn 10 stk av hver for at rabatten skulle komme opp i nettbutikken. For øvrig har Clas Ohlson satt ned prisen enda mer; nå er det 8,81/pakke (2,20/stk), så jeg har akkurat hamstret litt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2019 at 13:57
Jeg kjøpte 10 stk. i butikken på Sørlandssenteret for et par år siden (til et annet prosjekt) og fikk 5 røde og 5 sorte med kvantumsrabatt. - Tydeligvis forskjell om du handler på nett eller i butikk? - De hadde en stor skuff der røde og sorte var assortert. Røde/sorte er ikke så viktig på Fremo, tenker jeg - hva er definert rød og hva er sort? Det skal godt gjøres å koble feil!
 
Mange av de elektronikk-komponentene som Clas Ohlson hadde tidligere, er nå å få kjøpt på Kjell & Co.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2019 at 21:47
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Jeg kjøpte 10 stk. i butikken på Sørlandssenteret for et par år siden (til et annet prosjekt) og fikk 5 røde og 5 sorte med kvantumsrabatt. - Tydeligvis forskjell om du handler på nett eller i butikk? - De hadde en stor skuff der røde og sorte var assortert. Røde/sorte er ikke så viktig på Fremo, tenker jeg - hva er definert rød og hva er sort? Det skal godt gjøres å koble feil!
 
Mange av de elektronikk-komponentene som Clas Ohlson hadde tidligere, er nå å få kjøpt på Kjell & Co.


Å koble feil er ikke så vanskelig med de bananpluggene, det er værre med polskruene.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.