MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Osbanens personvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Osbanens personvogner

 Post Reply Post Reply
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Osbanens personvogner
    Posted: 10 oktober 2019 at 22:31
Hei

Osbanen hadde 15 personvogner:
- 8 stk levert av The Oldbury Railway Carriage and Wagon Company i 1894
- 4 stk levert av Skabo Jernbanevognfabrik i 1895
- 1 stk levert av Skabo i 1907
- 2 stk levert av Skabo i 1914

Vognene fra Oldbury var billige vogner av dårlig kvalitet. De hadde for eksempel boggier uten fjæring beregnet på godsvogner. Skabo brukte Oldburry vognene som forbilde og forbedret designet. De fikk blant annet kledning av teak og bedre boggier. UHB kjøpte også vogner fra Skabo med samme design men med kledning av stålplater.

To av personvognene fra Skabo ble solgt til UHB i 1935 og senere overført til Jernbanemuseet der de i dag går i Tertittoget. I UHB tiden ble det gjort noen endringer på vognene. Vognkassene fra resten av vognene ble solgt lokalt og brukt som uthus rundtomkring. I dag står kassen fra en Skabovogn i en hage på Kismul mens en halvpart fra hver av 2 CFo vogner fra Oldbury er flyttet til Stend Stasjon og satt sammen til en vogn på et nytt understell.

Vognene fra Oldbury er dårlig dokumentert. Det er lite bilder av dem og ingen tegninger, men Osbanens Venner holder på med et dokumentasjonsprosjekt basert på de to halvpartene som står på Stend. Vognene fra Skabo er det lettere med ettersom to av dem fremdeles eksisterer. I tillegg finnes leveransebilder og tegninger.

Jeg har over lang tid samlet deler og materialer for å kunne bygge flere personvogner. Etter å ha bygget 4 godsvogner nesten ferdig passet det å begynne på en Co-vogn fra Skabo.



Vegger og gulv er skjært ut av 1,5 mm kryssfiner. Kledningsbordene og lister er av amerikansk lind (basswood) produsert av Midwest Products i USA. Disse er veldig nøyaktig skjært ut med laser og er i praksis helt uten fliser. Lind er myk og lett å skjære i og har svært tette og fine fibre. Listene ser derfor ut som nedskalert tre og kan beises til å forestille en hvilken som helst tresort. Jeg har rundet kantene først og deretter farget med Herdins pulverbeis. Ved å beise før man limer på listene får man fram et ulikt preg. limer man først og beiser etterpå blir alt veldig likt. Til bordkledningen brukte jeg vanntynnet hvitlim og satte i press til det var herdet. På bildet ligger det klart lister og vannbord til vinduene.


Her er vegger og gulv limt sammen og kassen er klar for lakkering. Det ble brukt tre tynne lag med 3-stjerners lakk.


Slik ser vognen ut nå. Taket kan tas av slik at det er mulig å sette inn innredning senere. Bufferbjelkene er skjært ut og limt sammen av 0,5 mm styrenplater. Boggier og hjul er fra Accucraft. Det mangler flere detaljer Igjen tenker jeg at det er 3D printing som må til.

Helge B.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2019 at 14:21
Ser veldig bra ut! Stort, ser jeg, er det 1:18 du bygger i?
Har du laget tegninger av vognene, også?


Edited by Henning L - 12 oktober 2019 at 14:22
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2019 at 17:16
Takk,

Ja det er skala 1:18. Jeg har ikke laget noen egentlige tegninger. Jeg har bare tatt målene fra orginaltegningene og regnet om på et kladdeark. Deretter tegnet jeg rett på kryssfinerplatene før jeg skar ut. Hvis noen andre vil bygge det samme er det imidlertid fort gjort å skisse på et ark hvordan veggene skal se ut. Orginaltegningene ligger på digitalmuseum.no men med dårlig oppløsning. Jeg har filer med bedre oppløsning som evt kan legges ut her. Ymse bilder ligger også på digitalmuseum.no.

Helge B.
Back to Top
ArveG View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArveG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2019 at 15:42
Supre vogner.  Nydelig arbeid.
Hilsen

ArveG
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2019 at 21:12
Veldig bra dette her. Gleder meg til fortsettelsen. Ikke mange som bygger modeller fra denne litt glemte bane. 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2019 at 22:23
Gøy å se norske vogner i stor skala også!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2019 at 06:58
Veldig flott vogn!
Hvilke Herdin-farger brukte du, forresten?
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2019 at 10:24
Takk,

Fargen er teak, type pulver blandet med vann.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.