MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - motstand & spenning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

motstand & spenning

 Post Reply Post Reply
Author
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: motstand & spenning
    Posted: 10 september 2019 at 09:33
Når jeg koppler en lysdiode som tåler 2,9-3,6 V og ha et strømopptak på20 mA  til en 12V strømførsyning, hvilken motstand behøver jeg da?
Finnes det et regenprogramm/formel for å beregne dette?

På forhånd tusen takk for tipps og gode råd!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2019 at 10:37
Nå er jeg usikker på hva du mener med at lysdioden tåler 2,9 til 3,6 V. Lysdioder som trekker 20 mA virker å være av den tradisjonelle typen med et spenningsdropp over dioden på 0,7 V. Da er det 12 - 0,7 = 11,3 V igjen over seriemotstanden. Da bruker du Ohms lov U=RI, løser ligningen mhp R: R=U/I og setter inn: R = 11,3/0,02 = 565 ohm.


Edited by ses - 10 september 2019 at 10:38
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2019 at 17:38
Spenningsfallet over en lysdiode er høyere enn på en vanlig diode, ses. 

Litt avhengig av farge, er spenningsfallet fra 2 volt og oppover. Hvite og blå er gjerne over 3 volt.

Dette spiller jo veldig liten rolle når man har 12 volt til disposisjon.

Regnestykket til ses er riktig, men bruk 12 volt minus 3,2 volt og del det med 0,02 hvis du ønsker nøyaktig 20 mA strøm. Svar 440 Ohm. Nærmeste i E12 rekka: 470 Ohm
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2019 at 03:45
Originally posted by steinel steinel wrote:

Litt avhengig av farge, er spenningsfallet fra 2 volt og oppover. Hvite og blå er gjerne over 3 volt.
Røde, gule og røde lydioder har ofte et spenningsfall på litt under 2 V, men dette er også avhengig av strøm og temperatur. Infrarøde lysdioder har lavere spenningsfall enn dette.
Back to Top
SvenErik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SvenErik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2019 at 09:23
Denne kan kanskje være til nytte :

 

SvenErik


SvenErik
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2019 at 21:24
Tusen takk Svein, det viser seg at jeg har nok misforstått databladet til LEDen og et par andre ting i sammenheng med bruk av lysdioder. Kanskje et tema for et fremtidig MJ-Bladet artikkel.
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2019 at 21:25
Tusen takk til Torstein for bidraget til mit forståelse av elektriske komponenter.
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2019 at 21:28
Tusen tall Sven Erik, dette er jo et fabelaktig cheat sheet. Perfekt når man ikke vil ta frem regneark.

En gang til en stor takk til alle dere smarte folk som er villig til å dele viten med andre.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2019 at 03:11
Originally posted by Wolfgang Wolfgang wrote:

Når jeg koppler en lysdiode som tåler 2,9-3,6 V og ha et strømopptak på20 mA  til en 12V strømførsyning, hvilken motstand behøver jeg da?
Jeg tviler på at 2,9-3,6 V er hva lysdioden tåler, men om det er en hvit eller blå en, kan det være spenningsfallet den får ved en strøm på 20 mA. For mange lysdioder er 20 mA den den maksimale kontinuerlige strømmen de er spesifisert til å tåle. Altså skal den gjennomsnittlige strømmen ikke overstige dette.

For dioder er det strømmen man dimensjonerer etter, og så gir dette et relativt konstant spenningsfall. Om man i stedet forsøker å påtrykke en konstant spenning, kan strømmen variere noe enormt etter som dioden gradvis blir varmere, så da har man ingen kontroll over lysstyrken og kan risikere at strømmen blir for høy.

Om man ønsker å legge seg opp mot maksimal strøm, må man også huske på at forsyningsspenningen har en toleranse; om denne f.eks. er 5%, kan en 12-volts forsyning gi inntil 12,6 V. Minste seriemotstand skal da ha en verdi på minst

R >= (V_supply_max - V_LED_min) / I_max

der V_supply_max er maksimal forsyningsspenning,
V_LED_min er minste spenningsfall over lysdioden ved I_max
og I_max er maksimal strøm.

I dette eksemplet får en da

R >= (12,6 - 2,9) V / 20 mA = 485 ohm

Minste standardverdi blir da 510 ohm (E24-rekka) eller 560 ohm (E12).

Om man ikke har behov for maksimal strøm, men f.eks. legger seg på 10 mA, kan man bruke typiske verdier og runde av motstanden til nærmeste standardverdi:

R = (V-supply - V_LED) / I = (12 - 3,2) V / 10 mA = 880 ohm
med nærmeste standardverdier 820 ohm og 1,0 kohm (E12) eller 910 ohm (E24).

Om det er snakk om lys i lok, har man neppe behov for full strøm, og en bør også ta høyde for at spenningen fra enkelte sentraler (bl.a. Roco) kan være over 20 V. Markeringslys (signallamper) er dessuten vesentlig svakere enn hovedlys, så der kan det ofte være nok med noen få mA.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2019 at 08:18
Takk for korrigering og nyansering til mitt svar. Så lærte jeg noe nytt i dag også. Det forklarer også hvorfor jeg synes å måtte velge høyere motstander for hvite LED enn for røde for at de ikke skal skinne for sterkt. Jeg har faktisk aldri regnet nøyaktig på dette selv, men valgt en motstand i riktig størrelsesorden og så justert den ettersom virkningen er, opp eller ned; helst opp.


Edited by ses - 13 september 2019 at 08:21
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2019 at 15:11
Originally posted by ses ses wrote:

[...] Det forklarer også hvorfor jeg synes å måtte velge høyere motstander for hvite LED enn for røde for at de ikke skal skinne for sterkt. [...]
Stemmer. For andre lesere som ikke ser sammenhengen, så vil en hvit lysdiode omsette omtrent dobbelt så stor effekt som en rød ved samme strøm, og derfor avgi mer lys, siden spenningen er omtrent dobbelt så stor. I tillegg ligger rødt i den ene enden av det synlige spekteret, der øyet har lavere følsomhet enn for grønt og gult. Røde lysdioder finnes dessuten med ulike bølgelengder på lyset.

En annen sak man skal være oppmerksom på med lysdioder, er at de tåler mye mindre spenning i sperreretningen enn vanlige dioder. Det er ganske vanlig at de er spesifisert for 5 V; for infrarøde (inkl. optokoblere) har jeg også sett 3 V. Så om man skal drive en lysdiode fra en vekselstrømskilde, kobler man gjerne en vanlig diode i antiparallell.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.