MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Laserskjærte vognkortholdere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Laserskjærte vognkortholdere

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Laserskjærte vognkortholdere
    Posted: 31 juli 2019 at 22:18

Jeg er i gang med å lage holdere for Digitrax UT4 håndkontrollere som skal plasseres langs kanten av anlegget (Østlandsbanen). Jeg har kjøpt laserskjærte deler fra en FREMO kontakt i Tyskland og i et så stort antall at jeg trolig erstatter FRED (FREMO håndkontroller) stativene i metall.

Når jeg først er i gang lurer jeg på om det er noen som vet om tilsvarende laserskjærte «byggesett» for vognkortholdere?

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2019 at 13:01
Jeg "pusher" opp denne tråden da jeg selv nå leter etter det samme på nettet, så langt uten hell.
Jeg var på Fremotreff i Kolding, Danmark nå onsdag til mandag og fikk kjøpt laserskårne holdere til FRED-kontrollere, men ingen hadde vognkortholdere til salgs der, dessverre.
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2019 at 22:18
De Fred-holderne som var til salgs i Kolding var vel bare for tre Fred'er. Finnes det holdere for 5 eller 6? mener jeg har sett dette før?
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2019 at 14:44
Lutz fra Fremo sentralt hadde bare med holdere til salgs for en eller to Fred'er.

Joda, det har blitt lagd holdere til flere Fred'er. De brukes ofte i enden av skyggestasjoner hvorfra lok/tog ankommer og avgår. Her er bilder av et par fra Koldingtreffet, hvorav den ene ser ut som helt byggesett og den andre i alle fall har laserskåret endestykke for Fred'er.


Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2019 at 15:16
Micromark har vognkortholdere, men jeg vet ikke hvor du ev. får kjøpt slike her i Norge. De er tilpasset Micromarks eget "Car Routing System", men mulig de også passer til FREMO vognkort av den lille typen (rommene er 2 3/8" brede, hvilket tilsvarer drøyt 60 mm).
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2019 at 15:29
Jeg har komplett sett fra Micro Mark og de brukes når vi kjører US O skala (O'Norway). Store Fremo-vognkort lever et litt for trangt liv oppi dem Wink  Disse funker ellers bra til hjemmebruk på eget anlegg uavhengig av skala og forbilde.

Jeg fant nå link til produsent av Fremovognkortholdere: http://www.williwinsen.de/-ablagen.html
"Ablagen für Wagenkarten und Frachtzettel" for 3 eller 6 Fächer  für Wagenkarten  H0 Europa.
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2019 at 18:04
Jeg har bestilt fra Micro Mark. Det er mulig at selv de små norske FREMO vognkortene blir en anelse for brede, men i så fall har jeg til hensikt å forminske disse noe til bruk på eget anlegg.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2019 at 21:37

Jeg vil anslå at de små Fremokortene nok er minst 50% større enn de fra Micro Mark.
Som du ser på bildet så er den gule "konvolutten" Micro Mark sitt vognkort, og oppi den ligger det hvite fraktkortet. Sånn sett kan du bruke Fremokortene som de er med egne fraktkort oppi dem.

Det som er bra med vogn- og fraktkortene til Micro Mark er at de også leverer rimelige ferdiglagde hyller/holdere til disse i finer, i flere utgaver.
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2019 at 19:47
Hvis noen kan sende meg en tegning / skisse med diverse mål så skal jeg se om jeg kan tegne og lage frese-program for dette på våre CNC-maskiner. Tenker da at det vil bli som et byggesett i 9mm poppel eller lignende. Jeg lager Fremo-moduler i 12mm poppel, men bør vel bruke noe tynnere materialer.
Frode Svendsen
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2019 at 20:57
I Norge har vi brukt en mindre variant enn de som brukes i resten av Europa. Se bildene over. Med laminat måler mine 110 x 67 mm.
Jeg printet nå ut de større som ellers er i bruk, og som kanskje blir vanligere her hjemme også, da en del allerede har tatt dem i bruk.  De vil måle ca. 105 x 153 mm. inklusive plastlamineringen.

De små kortene vil jo få plass i holdere beregnet for de større, men selvfølgelig ikke omvendt. Merk at i holderne står kortene lagret på høykant. Innvendig mål bør være minst 15 mm. dybde, kanskje 20 mm. om mange vognkort skal  stå i hver lomme. Det er jo en kortholderlomme for hvert spor så det er behov for forskjellig antall lommer inntil et visst antall, hvoretter man bare setter opp flere etter hverandre ved behov. F. eks. varianter med 2, 3 og 5 lommer ???
Man kan jo lage varianter som inkluderer holder til en Fred-kontroller også. Men da med åpen slisse foran og litt under for plass til spiralkabelen.

Her er et bilde av de større som er i bruk:



Før du setter i gang å lage, så la gjerne mer erfarne Fremo'ister enn meg komme med innspill og evt. korrigeringer her.

Jeg var på US ModellBahn Convention-messa i Rodgau, Tyskland i helgen og handlet endel og pratet med http://www.h0fine.com/ som lager masse snacks til Fremo'ister og byggere. De lager 3D printede Fred-holdere men var positive til å utvide dem for vognkortholdere også.


Edited by Kleindorf - 15 oktober 2019 at 21:14
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.