MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lime metall mot metall
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lime metall mot metall

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lime metall mot metall
    Posted: 30 juni 2019 at 19:06
Jeg skal føye sammen metall med metall. Å lodde er nok mest solide resultat, men ettersom godset er nokså "massivt" tror jeg min 40W skal slite en del for å få noe til.
Finnes det noe anbefalt lim? Jeg har 2-komponent epoksy, men jeg vet ikke helt om jeg kan stole på at resultatet blir solid. Limet skal holde på plass to muttere i et karrosseri. Jeg vil helst kunne løfte modellen i karrosseriet uten å være overengstelig for at limet slipper tatt og understellet går i gulvet.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2019 at 19:33
Om du har ein propanbrennar lodde med den.
Bruke stålplast (tokomponentlim) som limer delene sammen. Eks.
Dette

Edited by Johannn - 02 juli 2019 at 08:07
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2019 at 21:04
Loctite Powerepoxy 5 minutter fungerte dårlig. Etter herding slapp limflatene metallet umiddelbart, og selve limet fremsto som en slags tyggegummi. Jeg antar det er forskjell på to-komponent og to-komponent, så jeg er takknemlig for anbefalinger.

Back to Top
Niels View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2019 at 22:46
Husk at du må ha helt rene flater når du skal lime med epoxy. helst ikke alt for glatte, pussepapir 180 passer fint og etterpå vaske med thinner (ikke bruk hvitespirit det er for feit), og selv om det står 5 min på det så la det herde i minst 6 timer. Når du setter sammen to ting med epoxy må du jobbe raskt, sette sammen - justere (lenge før det blir hard) ikke røre mere før det har gått mange timer. Lykke til.
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2019 at 10:50
Det finnes en epoksy som inneholder finmalt stål. Det sitter ekstremt godt og kan gjenges / bearbeides.
Dette var av fabrikkmerket DEVCON - men jeg husker ikke hva produktet het? (- Vi kalte det bare for "Devcon".)
Jeg har brukt det profesjonelt når det gjelder pumpeimpellere i messing der store stykker har vært "tært bort" grunnet kavitasjon. Der holdt epoksyen lenger enn metallet - og løsnet heller ikke.
 
Jeg har brukt det videre innen modellbygging for å lime hvitmetall, seinest på Type IV, der byggesettet hadde firkantede vinduer (IoM) men den norske hadde runde.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2019 at 01:31
Devcon ble googlet, og sannsynligvis fant jeg epoksyen du nevner, Kjell. Imidlertid fant jeg ikke ut hvor den går an å kjøpe, bortsett fra på noen internettsider med underlige navn - slike internett"butikker" som later til å ha alt. Jeg tvilte på leveringsevnen derfra.
Biltema ligger mye nærmere, og isteden for å bruke Steel Epoksy som jeg først hadde tenkt å kjøpe, endte jeg opp med noe som kalles epoksykitt - noe jeg aldri hadde hørt om tidligere. (Link Biltema: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/epoksykitt-2000019181)

I mitt tilfelle var det akkurat det jeg behøvde, skulle det vise seg. Epoksykitt kommer som en sylinderform på ca 10 cm, 2-3 cm tykk. Man kapper av den mengden man synes man trenger til formålet.
Epoksykitt er to-komponent,og fåes i flere farger. Jeg valgte stålgrå. Kjernen (sort) og laget rundt kjernen (grå) er de to ulike komponentene, og de blandes ved at kittet eltes og knas til til massen er mørkegrå og enhetlig i farven. 

De to metalldelene ble pusset med 120-sandpapir, og deretter tørket godt med Lynol. (Takk, Niels) Siden limingen skal foregå inne i en lokkåpe, var det umulig å se hvor flatene møttes helt eksakt, og her var kittkonsistensen aldeles utmerket. Kåpen ble satt på understellet, og kittet formet seg jo da etter avstanden mellom flatene.

Etter 10-15 minutter var kittet herdet til en svært hard og uelastisk masse, og bindingen er upåklagelig. Fullstendig herding er 6 timer. Bearbeidingstid på kittet er 3-5 minutter. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2019 at 11:12
DEVCON er sikkert noe for "proffene"? Det ser slik ut!
 
- Heldig at jeg har en halv boks liggende. Det er sikkert vanskelig å sende i posten /flyfrakt? Epoksyen er i en stålboks og herderen i en glasskrukke. Dette røres sammen og er av konsistens det samme som "vanlig" epoksylim.
Jeg har hentet frem boksen - og det står "Plastic Steel B - 80% steel - Liquid Type" på denne.
Bruksanvisningen er fra 1974 - så kjøper du en, så holder det "livet ut" - i hvert fall 454 gram!
Jeg har også brukt den til å støpe smådeler før resinen gjorde sitt inntog.
Jeg har også brukt Biltemas Steel Epoksy - og den er dårligere. - Har en "pølse" liggende.
Det viser seg å være temmelig komplisert å få "rett" blandingsforhold av Biltemas herder/ epoksy, dersom man ikke bruker hele pakken. Det er vel kanskje meningen? - Dessuten er Biltemas produkt ikke tyntflytende, slik at det flyter dårlig inn i "sandpapirskraping" og små sprekker. Dette kan gi dårlig holdbarhet for limfugen enn DEVCON som "flyter" bedre.
 
(Når du åpner herderen til DEVCON, blir luften over herderboksen "tåkelagt" og det stiger en sterk lukt av ammoniakk. Dette er sikkert en annen herder enn "vanlig epoksy"? - Det er kanskje derfor den holder bedre?)
 
Lykke til - håper dette holder til ditt bruk!
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2019 at 12:02
Da var det nok ikke det jeg fant på nettet den samme DEVCON som du bruker. Jeg er imidlertid ikke overrasket over at nettopp du besitter slike «vidundermidler» som er perfekt for er bestemt formål:-)

Jeg har ikke erfaring med epoksykittet fra før, men den lille «klinkekulen» jeg kappet av og knadde godt sammen ble temmelig robust. I dette tilfellet er kittkonsistensen også bedre enn tyntflytende lim. Jeg ser jo poenget med å hefte i sandpapiskrapingen, men ved tyntflytende risikerte jeg at utflyt ville søle til andre vitale deler.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2019 at 22:22
Klebfix fra Wurth skal vist være bra.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.