MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Det er så tragisk, jeg har ikke ord..!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Det er så tragisk, jeg har ikke ord..!

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det er så tragisk, jeg har ikke ord..!
    Posted: 20 mai 2019 at 19:04
Regner med de fleste har fått med seg dette allerede, men uansett:



Jeg får fysisk vondt av å se på alle bildene av ødeleggelsene. Hva er det som får ungdommer på 14-15 år til å gå totalt berserk og bedrive så meningsløs vandalisme på denne måten..? Cry
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2019 at 19:32
Svaret på dette er veldig enket. Dette er mangel på et fritidstilbud fra kommunene hvor de bor. Dette er noe som vi ser tendenser til i Norge også. Da jeg var yngre for 30 år siden (Jeg er ikke så gammel) var det fritidsklubber i vær bydel rundt i vår kommune, hvor alle var velkomne og det var daglige aktiviteter slik at ungdommer og andre kunne finne på noe sammen. Men nå som dette ikke finnes lenger og noen klubber her i landet ikke er like flinke til å innvitere inn ungdommene gjør de av og til dumme vagl

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2019 at 20:06
Beklager hamoell, men det svaret det er alt for lettvint og henger ikke på greip i mine øyne, og uansett er det overhodet ingen unnskyldning for drittsekkoppførsel. Jeg var også 14-15 år gammel for drøyt 30 år siden, og vi hadde ingen slike fritidsklubber der jeg bodde, så vi måtte lage vår egen moro, og det klarte vi fint uten å måtte ty til vandalisme.

Og det p****t om at ungdommen i dag har det mye verre trenger du ikke prøve å servere meg, vi hadde mye å slite med vi også. Det er etter mitt syn nettopp slik putesying og ansvarsfraskrivelse som du bedriver her som er mye av årsaken til at samfunnet er på vei til å gå totalt av skaftet; ungdommen i dag aner ikke hva ansvar betyr og kan gjøre akkurat hva de vil uten at det får konsekvenser.

Beklager den kanskje litt upassende utblåsningen, men jeg måtte lette litt på trykket.

Edit, autokorrektur...


Edited by Svein_H - 20 mai 2019 at 20:15
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2019 at 20:44
Hei Svein H. Er heilt enig med deg. Jeg gikk bare litt stillere i døra.

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Niels View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2019 at 09:17
Jeg tror ikke at ungdommen fra i dag er så mye annerledes en ungdommen fra 30, 40, 50 år siden, den gang var det også ungdommer som drev med herverk, latskap og uforstand. Sokrates sa for 2500 år siden akurat det samme om ungdommen som dere sier nå. Historien gjentar seg. Også for 2500 år siden og for 50 år siden fants det ungdommer (fleste) som oppførte som flotte mennesker. Desverre er det, og har det alltid vært ungdommer som ikke oppfører seg som ønsket. Forskjellen idag er at vi får vite det momentant når noe skjer. Om noe driver herverk eller dreper noen, så får vi det servert like etter. For 30 eller 2500 år siden hadde vi ikke de kanaler som vi har nå og viste vi ikke hva som foregikk i verden rund oss for mange dager etterpå, og mange ting fikk vi aldri greie på. Jeg prøver bare å sette ting litt i perspektiv. Ungdommen idag er like fine og flotte som ungdommen for 30 år og 2500 år siden. Det er infrastrukturen rund oss som har forandret seg.

Edited by Niels - 21 mai 2019 at 12:41
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2019 at 11:33
Tenkte akkurat det samme Niels, for 25 år siden hadde vi aldri hørt om dette.
Back to Top
bjornp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjornp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2019 at 10:34
Back to Top
Simen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 14 mars 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2019 at 16:42
For 25 år siden hadde de vel heller ikke motatt så mye støtte heller ;) Godt å se at det finnes mange gode mennesker her i verden også.
Micro ferroequinologist
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2019 at 21:42
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Tenkte akkurat det samme Niels, for 25 år siden hadde vi aldri hørt om dette.

Det er dessverre ikke tilfelle. Den 27. april 1967 ble 0-skala anlegget til New York Society of Model Engineers sabotert, men H0-anlegget forble urørt. Veldig tragisk, da det er snakk om store ødeleggelser.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2019 at 12:38
Da er det vel rundt 52 år siden noe tilsvarende skjedde (som vi vet om)
Ja tragisk for de som fikk sitt hobbylivsverk rasert. Nær en mill NOK  innsamlet kan ikke kompensere det ødelagte men det kan sikre en ny start for de av våre mj-kollegaer der borte som orker. Med en smule kjennskap til britiske helse- og sosialforhold er det kanskje ikke helt overraskende at dette hendte der. Ungdom som faller ut av skolen får klar beskjed om at de ikke trenger ha noe håp om å få jobb, de vil leve av trygd resten av livet. Utfordringene er nok litt skarpere enn her i landet på den måten. Ingen unnskyldning for de skyldige, men skal man forsøke å endre noe må man forstå "mekanismene" som har skapt situasjonen...
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2019 at 00:45
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

Ungdom som faller ut av skolen får klar beskjed om at de ikke trenger ha noe håp om å få jobb, de vil leve av trygd resten av livet. Utfordringene er nok litt skarpere enn her i landet på den måten. Ingen unnskyldning for de skyldige, men skal man forsøke å endre noe må man forstå "mekanismene" som har skapt situasjonen...


Som anonym bruker av dette forumet, skal jeg ikke kommentere på dette, men vil bare vise til lenken som sier noe om hvem som gjorde dette :
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2019 at 15:35
Takk, det var opplysende. En elendig combo i allefall...
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2019 at 17:42
Hei!

Nå er de dømt.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.