MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togdeteksjon mellom innkjør og sporfelt på stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togdeteksjon mellom innkjør og sporfelt på stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Togdeteksjon mellom innkjør og sporfelt på stasjon
    Posted: 03 mai 2019 at 11:37
Ser i eksempelvis brukermanualen til traincontroller er det ikke anbefalt å legge sporfelt over veksler.


1. Legger en da sporfelt på fri linje og på togspor mellom utkjørsignaler og lar området mellom innkjør og motsatt utkjørssignal ligge uten deteksjon mot pc-styring, eller oppretter en et sporfelt dette området?


2. Og om en legger inn sporfelt her, lar en det gå helt fra innkjør over sporvekslene til alle togspor, eller stopper sporfeltet ved første veksel, slik at vekselgatene ligger uten deteksjon?


3. og hvordan vil pc-styringen oppfatte en evt slik blokk?
a: At det er greit å sette utkjør så lenge sporfeltet ut til innkjør er tom?
b: kan det sporfeltet settes i avhengighet til både den blokken og fri linje til neste stasjon?

For enkelhets skyld har jeg ikke låst meg til en bestemt pc-styring ennå, har 2 digitalstyringer av ulikt fabrikat (roco Z21sort og Digitax Zepthyr (m/PR3) og kan koble begge mot PC.

Driver å planlegger et anlegg og ser på talet sporblokker som skal detekteres medt tanke på kostnadsramme for anlegget.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2019 at 13:47
I mitt hode kan/bør det være sporfelt overalt, men da tenker jeg ut fra 1:1. Jeg har i de tilfellene jeg har brukt sporfelt (Bruce Chubbs OD/ODDCC) aldri opplevd at sporveksler i feltet skulle by på noe problem. Men andre tekniske løsninger kan ha sine egne utfordringer.

Ellers henviser jeg til artiklene mine i MJ-bladet for et par år siden og signaler og stillverk.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2019 at 00:19
Hei,

Leste for en stund siden at med JMRI bør du lage egne bloker/sporfelt for veksler.  Årsaken er at hvis man kombinerer vekslen med sporet som leder inn til vekslen (linjen) vil det ikke være mulig å legge om veksel, hvis linje det er tog på linjen.

Av samme årsak har jeg valgt å alltid lage egne blokker/sporfelt for veksler og vekselgater.

Det viktigste er vel å issolere når man legger sporet - så kan man senere finne ut om man trenger separat deteksjon for veksel/vekselgate.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2019 at 13:01
Det eg ser for meg er at strekningen (linjen) vil gå til innkjørsignal, og ha et sporfelt.

Deretter vil det være et innkjørs-/utkjørssfelt mellom innkjør og utkjør i motsatt retning, såkalt A- eller B-blokk. Dette mener jeg skal være et sporfelt inkl. veksler

Så vil det være sporfelt på hvert enkelt togspor på stasjonen.

Og det var da jeg lurte på hvordan dere andre har løst dette med tanke på A-/B-blokk. Og om noen har sett noen årsaker til eksempelvis traincontroller sin anbefaling om å ikkje ha sporfelt i veksler.

Min filosofi er overens med Svein Sando sin, hvor jeg tenker sporfelt over alt på fjernstyrt stekning.

Tror ikke jeg kommer til å ha sporfelt med deteksjon på spor som ikke er togspor, eksempelvis lastegater for gods og driftsbanegård, men ved bygging kommer jeg nok til å gjøre klart for det med tanke på isolering av skinnestrenger.

edit: justert litt tekst og kortet ned litt

Edited by Johannn - 04 mai 2019 at 13:39
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2019 at 14:33
Når jeg skrev at jeg mener man bør ha sporfelt overalt, så mener jeg overalt i togspor. Sidespor o.l. trenger ikke sporfelt.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2019 at 19:20
Originally posted by ses ses wrote:

Når jeg skrev at jeg mener man bør ha sporfelt overalt, så mener jeg overalt i togspor. Sidespor o.l. trenger ikke sporfelt.


Her tror jeg man må se bort fra prototypen, hvis man skal automatisere.  Man trenger et eller annet for å detektere hvor togene er, så da kan det være like greit med sporfelt/sensor også på sidespor.

En annen ulempe med å ikke ha spordetektsjon overalt kan være høyere spenning der man ikke har sensor.  Mange sensorer bruker en eller flere dioder som gir et spenningsfall.  Man bør da evt. bruke de samme didetypene der man ikke har sensor, for å unngå dette.


Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2019 at 21:50
Jeg tenker å bruke en evntuell pc-styring som togleder på fjernstyrt strekning, det vil si legge ruter for togene mellom endestasjonene og sette opp kryssinger. Jeg vil også bruke PC-styringen som sikringsanlegg mot kjøring på rødt lys etc.
Jeg ser ikke for meg at PCen skal kjøre togene automatisk, til den jobben vil jeg ha levende lokfører. (elles kan jeg jo bare se togfilmer på YouTube og spare en masse penger)

At jeg muligens forbereder sporfelt på eksempelvis lastegater for gods, har med med å gjøre at jeg kan seinere finne ut at jeg vil omdefinerer di fra rene lastegater til togspor, slik at godstog kan kjøres ut på linjen direkte fra lastegate istedenfor å flytte skiftet fra lastegate til togspor før det blir et tog. For slik jeg har forstått det er, kan bare tog kjøres ut på linja fra togspor (selv om det ikke finnes en regel uten unntak).
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 07:51
Hei

Som det er skrevet en rekke steder som er MJ ifht virkelighetens jernbane en rekke kompromisser og det er et par ting man må "trikse" til slik Programmeringssporet skriver.

De fleste blokkdetektorer reduserer spenningen med typisk 0,7V. Ved sakte kjøring vil du oppleve at lok ØKER farten når den kommer til skiftespor/andre strekninger uten deteksjon.

Jeg bruker blokkdetektorer på HELE anlegget også på skiftesporene - dels for å få samme spenning men mest fordi jeg ønsker å kunne kjøre automatisk på hele anlegget.

I TrainController Gold som jeg bruker, kan jeg kjøre som mye hel eller semi-automatisk som jeg vil og/eller manuelt.

Jeg skjønner at du vil være lokfører, men som manuell lokfører klarer du vel ikke å håndtere så mange lok samtidig ?

Fordelen med et program som f.eks TC er at du kan sette opp tog til å kjøre automatisk "i bakgrunnen" og så kan du allikevel være lok-fører i et dynamisk miljø.

TC har også muligheten til å ha blokkdetektor på veksler uten at du definerer det som blokk, men at det likevel blir tatt med i "kalkulasjonen" om vekselen er ledig eller ei.

Tanken med  IKKE å inkludere vekslene i samme sporfelt som blokken mellom vekslene er at andre tog skal kunne benytte vekselen (som da er ledig) til å komme til andre spor som vekselen benytter  
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 11:20
Lite spørsmål:
Hvilken type sporfeltdetektor vil du bruke? Hvilken type digitalstyring vil du bruke?


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 13:25
Tanken med  IKKE å inkludere vekslene i samme sporfelt som blokken mellom vekslene er at andre tog skal kunne benytte vekselen (som da er ledig) til å komme til andre spor som vekselen benytter

Ut fra hvordan det gjøres i 1:1 ville man si at da er vekselfeltet for langt.
Svein S
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 14:42
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Tanken med  IKKE å inkludere vekslene i samme sporfelt som blokken mellom vekslene er at andre tog skal kunne benytte vekselen (som da er ledig) til å komme til andre spor som vekselen benytter  


I A-/B- blokken er det heller ikke tanken å inkludere mer enn til utkjørssignal bak vekselen men å ha en blokk med plass til uttrekk foran vekselen på tur inn til stasjonen.
På en stasjon med 3 togspor vil det at blokken for linja går til innkjørssignal. A-blokken går fra innkjørssignal, over en strekning på 1-2m før en går over veksel 1 og 3 og ca 15cm bak skinnekrysset i vekselene. Der tenker jeg å sette utkjørssignal og der begynner neste blokk for togsporene. Men som du svarte i en annen plass i innlegget ditt er det ikke problem å integrere veksel i en blokk. Og har dermed svart på det jeg lurte på.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 15:01
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Lite spørsmål:
Hvilken type sporfeltdetektor vil du bruke? Hvilken type digitalstyring vil du bruke?



Digitalsystem er enten Digitrax eller Z21 sort, sporfeltdetektor tenker jeg er strømdetektor mellom skinne A og B i sporfeltet (så kanskje Z21 detector eller Digitrax bdl168)

Edited by Johannn - 05 mai 2019 at 15:02
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2019 at 14:34
Om du satser på Digitrax eller Z21 virker det som om du går for Loconet som signalbuss.

Da kan jo eksempelvis enheter fra svenske Möllehem være no å vurdere. Forholdsvi rimelige synes jeg de er. Vi bruker MGP-produkter til nye Eiker stasjon som vi bygger til FREMO-bruk.


Hans sporfeltdetektorer bruker små spoler til strømdeteksjon. Da får du ikke noe spenningstap som du ville fått om du bruker diodedetektering.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2019 at 23:48
Det var ganske sympatisk priser for "coil" baserte sensorer (sek 250 for 5) - Jeg betaler ca kr 210 for deler, inkludert ferdigetset kretskort til å bygge en 8-dobbel. (Coilene er den dyreste komponenten)

Disse sensorene fungerer vel like bra uavhenging av om man bruker Loconet eller ikke ?

Bestiller du fra Sverige med postlevering til Norge, eller hvordan er det best/enklest/rimeligst å få tak i disse sensorene ?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2019 at 05:03
MGPs produkter er designet for å henge sammen og bruker Loconet for kommunikasjon. Som en digresjon kan nevnes at han har produsert et eget Bluetoothinterface for å kunne programmere kortene via en telefon eller nettbrett. Det finnes da naturligvis også en egen app.
Men det skulle jo være fullt mulig å bruke sensorene fra MGP opp mot andre typer dekodere.

Bestilling har jeg gjort via websiden deres med frakt til Norge. Det gikk aldeles fint. Jeg har også bestilt og hentet dem på messer han har deltatt på. Han er en hyggelig fyr å ha med å gjøre.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2019 at 23:06
...






Edited by Johannn - 14 mai 2019 at 00:46
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2019 at 01:34
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

MGPs produkter er designet for å henge sammen og bruker Loconet for kommunikasjon. Som en digresjon kan nevnes at han har produsert et eget Bluetoothinterface for å kunne programmere kortene via en telefon eller nettbrett. Det finnes da naturligvis også en egen app.
Men det skulle jo være fullt mulig å bruke sensorene fra MGP opp mot andre typer dekodere.

Bestilling har jeg gjort via websiden deres med frakt til Norge. Det gikk aldeles fint. Jeg har også bestilt og hentet dem på messer han har deltatt på. Han er en hyggelig fyr å ha med å gjøre.



Hei, takk for info - da har jeg gjort en prøvebetilling av noen sensorer med leveranse på postkontoret i Strømstad - frakt ble SEK 42.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.