MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DTM30 Digital Tower Master
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DTM30 Digital Tower Master

 Post Reply Post Reply
Author
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DTM30 Digital Tower Master
    Posted: 26 april 2019 at 20:40
Er det noen som har kjennskap/erfaring med dette kortet fra https://www.signatrak.co.uk/products  ? Pusler med ideen om å lage en kontrollpanel med dette. Jeg benytter Digitrax + Traincontroller. Det morsomme med dette kortet er at det blant annet gjør deg i stand til å kombinere PC styring og manuell styring. Via kortet er det mulig å sende opptatt melding på blokker til Traincontroller slik at manuell styring kan foregå på deler av eller hele stasjonen. Vet at Mckinley benytter dette på anlegget http://www.mckinleyrailway.com/index.php/en/operations/item/34-sample-operations, men finner ellers lite praktisk informasjon på nettet. Noen som kan grave frem eller har litt mer praktisk erfaring med dette?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2019 at 07:52
Hei
Du har jo muligheten til å sette opp manuelle schedules i TrainController

Kan du forklare hvorfor du mener du trenger et slikt kort ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2019 at 09:12
At dette er mulig å gjøre fra TrainController har du sikkert helt rett i. Utspringet er nok at jeg har ”fått lyst” til å bygge et fysisk panel for manuell styring av sporvekslere og blokker på en stasjon som fysisk ligger noe vekk fra PC´n.  Jeg kan stå på stasjonen og be om kontroll over deler av eller hele stasjonen og styre skiftelokomotivet med min Digitrax håndkontroll mens Traincontroller styrte togene fortsetter å kjøre.  Videre gjør kortet det enklere å lage et slikt panel da det kommuniserer direkte med Loconet (blir bare kabler mellom kortet og enhetene på panelet). 

Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2019 at 08:52
Hei
Dette har jeg delvis gjennomført ved å bruke momentantbrytere koblet til tilbakemeldingsinnganger og lar deretter TC utføre selve handlingene. Sikrer også at alt forblir synkronisert
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2019 at 14:48
Tror jeg forstår litt av hvordan du har løst det men har disse spørsmålene:
1. Krever det en spesiell konfigurasjon av mine Digitrax BDL168?
2. Kan du kort beskrive hva som må til i TC
3. Går ut fra at dette krever mange kabler mellom Loconet bokser/kort og panelet med brytere/leds

Benytter mange av input inngangene jeg har for stoppunkter i blokker. Må da kanskje anskaffe en boks med flere innganger. 
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2019 at 17:45
Hei

1. Bruker andre enheter uten Blokkdeteksjon. Regner med at du ved å koble en 10kOhm motstand mellom «inn» og «utgang» via bryter vil simulere en vanlig deteksjon
2. Kontakter deg via PM. Jeg kjøre TCG 9.0
3. Kan det nok gjøre men du kan jo laben deteksjon utføre en serie hendelser i TC
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2019 at 08:58
Har du fått mailen jeg sendte deg ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2019 at 17:33
Ja takk, den er i hus. Har ikke fått sett stort på den ennå. Stadig vekk "noe annet" som dukker opp!


Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2019 at 20:07
Da har jeg klart å få satt opp en bryter mot en input port på Digitrax Se8C og definert den som en Contact Indicator i TC. Videre setter denne Contact Indicatoren i PÅ modus blokkene for shunting i Locked. Fungerte helt fint. Måtte bare huske å sette schedules som benytter disse blokkene til ikke å benytte blokker som er locked. 

Ser at dette er en mulighet for å få til manuell shunting styrt fra panel på stasjonen, samtidig som TC styrte tog passer. Tror likevel jeg kommer til å bestille et DTM30 kort. Det er fristende å slippe all kabling (opptatt leds for blokker og knapper og leds for sporvekslere mm) mellom panelet og Digitrax (loconet) komponenter, sporveksel motorer mm.
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 07:35
Hei
Da oppfatter jeg at du i alle fall er kommet litt videre i prosessen din.

Litt usikker på hvordan du reduserer kabling vha DTM30 ? Du må vel ha kabler til brytere her også ?
For all del ser jo at det blir billigere å bruke DTM30 om du skal ha mange brytere men blir ikke det på sett og vis delvis å erstatte TrainController?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 08:39
Hei igjen
Mange takk for hjelpen, jeg ser helt klart en alternativ løsning!

Jeg har et rundt veggene anlegg. Stasjonen er i dag endepunkt på banen med vendesløyfe. Denne stasjonen strekker seg over 8-9 meter og består av 10 blokker, ca 25 sporvekslere styrt av tortoise, en del sidespor (ikke blokker). Loconet boksene er plassert spredt. Dette betyr ganske mange meter kabel inkl. krabbing på gulv. Antallet kabler vil nok bli det samme med MTM30, men med kortet plassert i panelet snakker vi om cm i stedet for meter.

Usikker på hva du legger i "erstatte" Traincontroller.  Jeg ønsker å kunne gjøre begge deler samtidig (TC+manuell styring), ispedd at jeg har veldig lyst til å lage et panel og da må jeg kunne bruke det til noe.

Jeg kommer til å fyre av noen spørsmål til leverandøren av kortet før jeg bestiller. Håper jeg kan få svar på hvordan kortet kommuniserer med TC (hvilken status blokkene får i TC etc.).
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 10:54
Hei

Med "erstatte" mener jeg manuelle handling (brytere) som kan gjøres i TC. Du er klar over at du kan kjøpe tilleggsmoduler til TC som gjør at du kan bruke flere PC evt mobiltelefon/pad ?

Ut fra det jeg klare å lese meg til om DTM så sender den bare LocoNet meldinger utover å ha muligheten til å slå av og på LED for markering.

Hvordan du håndterer disse meldingen i TC er vel opp til deg - vil jeg tro.

Hold oss oppdatert..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 12:02
Jada, mobil versjonen som tillegg er det tredje alternativet. Ha TC switchboard på en Ipad f.eks!
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2019 at 12:14
For eksempel 😁
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2019 at 09:33
Hei igjen

 

Ville bare fortelle kort om hvordan dette gikk. Har nå anskaffet 2 stk. DTM30 og har koblet opp 2/3 av stasjonen. Jeg morer meg nå med å kjøre skiftelok med Digitrax håndkontroll på en del av stasjonen, mens PC styrte tog passerer på andre spor. Alt kontrolleres fra knapper på panelet ved stasjonen.

 

Kortet har tre moduser:

 

Standalone

I utgangspunktet lite egnet for bruk mot Traincontroller.  Brytere for sporvekslere kan benyttes hele tiden uten kontroll.  Jeg benytter denne når jeg tar manuell kontroll over hele stasjonen. Krever at stasjonen er fullstendig stengt for Traincontroller styrte tog. Konfigureres i Traincontroller.

 

Slave

Brytere benyttes kun for å sende sensor meldinger til Traincontroller. Traincontroller styrer alt. Jeg benytter ikke denne.

 

Interlocked

Er en kombinasjon av de 2 over. I utgangspunktet er alt styrt fra Traincontroller, men ved hjelp av brytere kan du bytte til manuell kontroll over deler av stasjonen fra panelet (max fire Interlock soner per kort). Å benytte denne funksjonaliteten krever en del konfigurering i Traincontroller for å få til sikker drift, slik at Traincontroller styrte tog ikke kommer inn på et Interlock område under manuell kontroll. Brytere for sporvekslere konfigureres i kortet til å fungere kun for de soner som er under manuell kontroll.

 

Modus på kortet kan byttes i fart ved hjelp av en DCC accessory adresse. Dette gjøre det f.eks mulig å stenge hele stasjonen for manuell kontroll (gå fra Interlock til Standalone modus på kortet).

 

Den største utfordringen for meg har vært å konfigurere Traincontroller for å få til sikker drift. I tillegg til nyttige tips fra Jarle før jeg startet, har jeg funnet denne hjemmesiden som gir gode eksempler på konfigurering av Traincontroller.

 

http://www.nicklebyhouse.co.uk/index.php/dcc-control/panel-control

 

Og det viktigste er at det har vært gøy nesten hele tiden.

 

Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2019 at 10:48
Hei

Kjekt å høre at du mer eller mindre er kommet i mål 😁
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.