MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Z21 uten kontakt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Z21 uten kontakt

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Z21 uten kontakt
    Posted: 08 april 2019 at 10:25
Lurer på hva jeg gjør feil.
Har hvit Z21 og ruter som fulgte med denne. Kobler internettkabel i denne ruter og kommer fint på nett med både PC og I-Pad trådløst. Har deretter kabel fra samme ruter til hvit Box (LAN). Får ikke forbindelse fra min I-Pad til z21. Er på nett via ruter som fulgte med Z21. Har lastet ned nye programmer for Z21.
Back to Top
Simen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 14 mars 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2019 at 11:38
Det skal være nok med å koble til z21 (Bruk LANport) fra routern som fulgte med. Gå på Wifi i iPaden og velg z21-nettverket. Start så Roco z21 -appen. Wi-Fi ikonet i høyre hjørnet skal ha en grønn sjekkmerke over seg.

Du trenger ikke å koble dette mot internett du har fra før av. Det er nok med å koble disse to enhetene sammen for å kjøre tog digitalt.

Edited by Simen - 08 april 2019 at 12:44
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2019 at 11:58
Originally posted by mikki mikki wrote:


Lurer på hva jeg gjør feil.
Har hvit Z21 og ruter som fulgte med denne. Kobler internettkabel i denne ruter og kommer fint på nett med både PC og I-Pad trådløst. Har deretter kabel fra samme ruter til hvit Box (LAN). Får ikke forbindelse fra min I-Pad til z21. Er på nett via ruter som fulgte med Z21. Har lastet ned nye programmer for Z21.



Slik eg forstår det så har du koblet dette slik:
Fiber/ADSL(veggplugg)---Z21Router----z21
(eg går ut frå at hvit boks (LAN) er z21-boksen)
iPad er sjølvsagt på trådløs og antar eg at PC er og, mens z21 er på kablet nettverk.
Om det fulgte med en opplåsningskode (freiscaltcode) trur eg du inn med opplåsingskode på z21 mistenker eg at det må gjøres ca z21 maintenance programet, som du kan starte fra PC.
Finnes på z21.eu
se også Unlock code for z21Start

Elles kan det være fleire mulige feilkilder:
- feil på nettverkskabel (det vil lysa på nettverksportene fortelle deg, du skal ha et lys for kabel tilkobla og et lys for nettverkstrafikk)
- Du har meir en enn DHCP-server på same nettverk m.v. som gjør at nettet deler seg inn i fleire subnett om du hadde hjemmenett fra før, slik at z21 routeren får et annet subnett enn det den faste ip-adressen til z21boksen

Edited by Johannn - 08 april 2019 at 12:03
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2019 at 20:32
Hei,

Det kan oppstå problemer når du kobler den medfølgende routeren til annen router/internett.

Prøv først uten internett, ved å kun koble opp Z21 og den medfølgende Routeren.  Når dette fungerer kan du koble videre mot internett.

Jeg opplevde da at det ikke fungerete lenger.  Årsaken var :

Z21 kjører på adresse 192.168.0.111 (hvis jeg husker riktig)
Den medfølgende Routeren opererer med et nettverk med adresser 192.168.0.*
Dette fungerer da bra.

Hvis du kobler videre mot et annet nettverk som også bruker adressene i området 192.168.0.*, vil den medfølgende Routeren få et problem, slik at den endrer sitt adresseområde til 192.168.2.*.  Dette medfører at Z21 og router ikke snakker sammen.  Min løsning ble å ikke bruke den medfølgende routeren, fordi mitt lokale nett allerede bruke området 192.168.0.*   Eneste utfordring er å konfigurere routeren til ikke å tildele adresse 192.168.0.111 til andre devicer.

(På windows kan du sjekke dette med kommandoen ipconfig)
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2019 at 00:01
og på ipaden kan du sjekke dette ved å trykke på instillinger wifi og nettet ditt då får du opp ip adresse på ipaden. Om den ikkje er 192.168.0.* så har z21 routeren bytta subnett, det er to løysinger på dette.

Den eine er skissert i forrige svar.

Den andre er om du har kabla nett til togrommet, men ikkje trådløs kontakt med basestasjon på hjemmenettet frå togrommet.
Då kan du gå inn oppsettet i Z21routeren og skru av DHCP og koble kabelen frå hjemmenettet ditt på en av LAN-portene.
Då vil hjemmenettet ditt tildele ip-adressene til alle enheter på både hjemmerouter og z21router og z21routeren fungerer då som en switch og trådløst aksesspunkt.


Eg har anna ip-adresser på hjemmenettverket mitt, men då eg ikkje vil ha fleire trådløssendere enn den som når heile huset, har eg bytta ip-på z21, men det skal du bare gjøre om du vet kva du driver med.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2019 at 08:09
Takk for svar. Starter en feilsøking ut fra tips, så ordner det seg nok.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.