MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøre multippel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøre multippel

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøre multippel
    Posted: 29 mars 2019 at 20:34
Jeg er relativt fersk på DCC-styring og må derfor stille ett spørsmål:
Finnes det noe innstilling for å multippel kjøre 2 lok samtidig med Roco multimaus (den røde fra NMJ-startsett)? Eller er det å adressere begge loka likt? Har forstått det slik at man og kan justere cv-verdier for justering av hastighet for lok også.
Takker for svar på forhånd.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Simen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 14 mars 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2019 at 21:18
Standardadresse på lokomotiver er 3.  Sannsynligvis har begge lokene dine den adressen, men ønsker du å styre dem uavhengig av hverandre så er det bare gi det ene toget en annen adresse.

Husker jeg rett så er det bare å holde inne Meny + 1. Da dukker opp teksten "CV 1" Så forsvinner det igjen, og da vil det nok stå V = 3 
Da er det bare bytte verdi f.eks til 2 og deretter trykke OK. Husk å la bare ett lokomotiv bli stående på skinnene om gangen. Lar du flere tog stå på skinnene mens du omprogrammere vil du omprogrammere alle sammen samtidig...


Edited by Simen - 29 mars 2019 at 21:23
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2019 at 07:01
Hei. jeg tror det er dette du er på jakt etter. teksten er på engelsk å hentet fra Roco for Zimo dekoderer men jeg skulle tro det er det samme for andre typer:

. Den såkalte "Consist-adressen" brukes for å ideelt kombinere dem. Dette tillater at begge lokomotiver styres via adresse 3. Imidlertid kan funksjonene til begge lokomotiver aktiveres uavhengig av hverandre (for eksempel starter motoren på forskjellige tidspunkter). Lokomotiv A er satt til lokomotivadresse 3 (CV1 = 3). Lokomotiv B er satt til lokomotiv adresse 4 (CV1 = 4). Konsistentadresse 3 (CV19 = 10) ble også satt her. Dette betyr at hastigheten styres via adresse 3. Alle andre funksjoner (med unntak av shunting gear (F6), da dette også styres via best.adresse 3 (kan stilles inn i CV21)) aktiveres via lokomotiv adresse 4. Hvis du ønsker å deaktiver konsistadressen => CV19 = 0. Hvis du ønsker å endre lokomotivadressen fra 3 og 4 til 10 og 11 => Lokalitet A: CV1 = 10 og Lokomotiv B: CV19 = 10 og CV1 = 11.

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2019 at 10:42
Kanskje denne vil hjelpe. Riktignok på dansk, men det er "nesten" norsk.
https://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/multiMAUS/10810_multimaus_dk.pdf
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2019 at 16:30
Det er tre metoder for multippelstyring (engelsk "consisting") som kan være aktuelle ved DCC:
  1. "Basic consisting" er den mest primitive metoden. Her settes dekoderne i de aktuelle lokene til samme adresse. (Har også sett dette omtalt som "universal consisting", men se neste punkt.)
  2. Kommandosentral-styrt multippelstyring ("command Station consisting" eller av og til "universal consisting") fordrer støtte for dette i sentralen. Støttes ikke av Multimaus.
  3. Dekoder-basert multippelstyring ("advanced/advance consisting") fordrer at dekoderene har støtte for dette (CV 19), noe de aller fleste av dagens dekodere har. Denne metoden er mest hensiktsmessig ved bruk av Multimaus.
Se også 

Ved dekoder-basert multippelstyring programmerer du CV 19 på de aktuelle dekoderne til en felles kort adresse (1-99). Legg til 128 om et av lokene skal ha motsatt retning, forutsatt at dekoderen støtter dette. Så legger du til et eget "lok" med denne adressen og et passende navn, f.eks. "MULT1", for hele multippelen i din Multimaus. For å styre lokene individuelt igjen, med sine normale adresser, setter du CV 19 til 0. Multippel-adressen må være forskjellig fra de individuelle lok-adressene på anlegget, så det kan være praktisk (men ikke nødvendig) å holde seg til lange lok-adresser.


Edited by TorsteinS - 30 mars 2019 at 16:31
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2019 at 17:57
Mange takk for svar!
Da får en teste ut litt i kveld å se hvordan det går.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2019 at 10:26
Zimo har (som de eneste?) en mulighet å legge inn 4-sifret adresse på en del dekodere. Da bruker de CV# 20. Dette er "ulovlig" etter NMRA, da disse har reservert CV# 20 for "future functions".
 
- Ellers om du skifter til "advanced"- eller "command station"-consisting, har du mulighet til å programmere "spesielle" lyskombinasjoner. Disse kan man programmere forskjellig, slik at det er spesielle F-knapper som styrer lysene for lok som går fremst, midt inne i toget og sist i toget (skyve).
Dette har spesiell interesse for de som kjører amerikanske tog med mange ulike lysfunksjoner.
På enkelte dekodere er det legio muligheter til å programmere "consist"!
Man kan faktisk få ett sett F-knapper når man kjører "vanlig" og helt andre funksjoner på samme F-knapper når man kjører "consist".
 
- Håper ikke å ha forvirret deg?
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2019 at 20:09
Tja, forvirret. Litt usikker hva jeg skal svare på det Våren kom brått på her, så jeg har parkert mj’n litt pga omkledning av garasje og bygging av terrasse, men jeg tar med meg ditt tips og skal teste det ut ved neste anledning.
Takk igjen for tips og råd.

Satser på jeg kommer meg orntlig i gang ila sommeren. Jeg har gitt beskjed til sjefen at det siste jeg gjør etter terrassen er bygget og verktøy skal stues bort, er å skjære klar finér til anlegget mitt slik at jeg kan oppgradere fra gulvbane til orntlig anlegg
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.