Kjøre multippel |
Post Reply ![]() |
Author | |
Thomas F ![]() Veteran ![]() Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 29 mars 2019 at 20:34 |
Jeg er relativt fersk på DCC-styring og må derfor stille ett spørsmål:
Finnes det noe innstilling for å multippel kjøre 2 lok samtidig med Roco multimaus (den røde fra NMJ-startsett)? Eller er det å adressere begge loka likt? Har forstått det slik at man og kan justere cv-verdier for justering av hastighet for lok også. Takker for svar på forhånd. |
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
![]() |
|
Simen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 14 mars 2019 Location: Norge Status: Offline Points: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Standardadresse på lokomotiver er 3. Sannsynligvis har begge
lokene dine den adressen, men ønsker du å styre dem uavhengig av
hverandre så er det bare gi det ene toget en annen adresse. Husker jeg rett så er det bare å holde inne
Meny + 1. Da dukker opp teksten "CV 1" Så forsvinner det igjen, og da
vil det nok stå V = 3 Da er det bare bytte verdi f.eks
til 2 og deretter trykke OK. Husk å la bare ett lokomotiv bli stående på skinnene om
gangen. Lar du flere tog stå på skinnene mens du omprogrammere vil du omprogrammere alle sammen samtidig...Edited by Simen - 29 mars 2019 at 21:23 |
|
![]() |
|
hamoell ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Hei. jeg tror det er dette du er på jakt etter. teksten er på engelsk å hentet fra Roco for Zimo dekoderer men jeg skulle tro det er det samme for andre typer:
. Den såkalte "Consist-adressen" brukes for å ideelt kombinere dem. Dette tillater at begge lokomotiver styres via adresse 3. Imidlertid kan funksjonene til begge lokomotiver aktiveres uavhengig av hverandre (for eksempel starter motoren på forskjellige tidspunkter). Lokomotiv A er satt til lokomotivadresse 3 (CV1 = 3). Lokomotiv B er satt til lokomotiv adresse 4 (CV1 = 4). Konsistentadresse 3 (CV19 = 10) ble også satt her. Dette betyr at hastigheten styres via adresse 3. Alle andre funksjoner (med unntak av shunting gear (F6), da dette også styres via best.adresse 3 (kan stilles inn i CV21)) aktiveres via lokomotiv adresse 4. Hvis du ønsker å deaktiver konsistadressen => CV19 = 0. Hvis du ønsker å endre lokomotivadressen fra 3 og 4 til 10 og 11 => Lokalitet A: CV1 = 10 og Lokomotiv B: CV19 = 10 og CV1 = 11. |
|
Min pusher: www.glm.no |
|
![]() |
|
mikki ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Kanskje denne vil hjelpe. Riktignok på dansk, men det er "nesten" norsk.
https://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/multiMAUS/10810_multimaus_dk.pdf |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
Det er tre metoder for multippelstyring (engelsk "consisting") som kan være aktuelle ved DCC:
Se også Ved dekoder-basert multippelstyring programmerer du CV 19 på de aktuelle dekoderne til en felles kort adresse (1-99). Legg til 128 om et av lokene skal ha motsatt retning, forutsatt at dekoderen støtter dette. Så legger du til et eget "lok" med denne adressen og et passende navn, f.eks. "MULT1", for hele multippelen i din Multimaus. For å styre lokene individuelt igjen, med sine normale adresser, setter du CV 19 til 0. Multippel-adressen må være forskjellig fra de individuelle lok-adressene på anlegget, så det kan være praktisk (men ikke nødvendig) å holde seg til lange lok-adresser.
Edited by TorsteinS - 30 mars 2019 at 16:31 |
|
![]() |
|
Thomas F ![]() Veteran ![]() Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Mange takk for svar!
Da får en teste ut litt i kveld å se hvordan det går. |
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Zimo har (som de eneste?) en mulighet å legge inn 4-sifret adresse på en del dekodere. Da bruker de CV# 20. Dette er "ulovlig" etter NMRA, da disse har reservert CV# 20 for "future functions".
- Ellers om du skifter til "advanced"- eller "command station"-consisting, har du mulighet til å programmere "spesielle" lyskombinasjoner. Disse kan man programmere forskjellig, slik at det er spesielle F-knapper som styrer lysene for lok som går fremst, midt inne i toget og sist i toget (skyve). Dette har spesiell interesse for de som kjører amerikanske tog med mange ulike lysfunksjoner. På enkelte dekodere er det legio muligheter til å programmere "consist"! Man kan faktisk få ett sett F-knapper når man kjører "vanlig" og helt andre funksjoner på samme F-knapper når man kjører "consist". - Håper ikke å ha forvirret deg?
|
|
![]() |
|
Tja, forvirret. Litt usikker hva jeg skal svare på det
![]() Takk igjen for tips og råd. Satser på jeg kommer meg orntlig i gang ila sommeren. Jeg har gitt beskjed til sjefen at det siste jeg gjør etter terrassen er bygget og verktøy skal stues bort, er å skjære klar finér til anlegget mitt slik at jeg kan oppgradere fra gulvbane til orntlig anlegg ![]() |
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |